دوست ياب يا همسرياب؟

روزنامه ابتکار: يكي از تحولات مهم جامعه كنوني گسترش ارتباطات و فناوري‌هاي جديد است،در شبكه‌هاي اجتماعي از جمله سايت‌هاي همسريابي ارتباط چهره به چهره افراد تبديل به ارتباطات غيرحضوري و مجازي شده و اينجاست كه ازدواج از طريق اينترنت يا موسسات همسريابي شكل مي‌گيرد.

امروزه سايت‌‌هايي پاي به عرصه فضاي مجازي گذاشتند كه بدون مانعي، امكان آشنايي دختر و پسر را براي ازدواج فراهم مي‌آورند. كاركرد بيشتر اين سايت‌‌ها مشابه كاركرد همان چت روم‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي است با اين تفاوت كه از شعار‌هاي فريبنده‌اي همچون بحث ازدواج آسان هم استفاده مي‌كنند، جوانان با پر كردن اطلاعاتي كه در اكثر موارد هم غيرواقعي است وارد اين سايت‌‌ها مي‌شوند، براي جنس مخالف پيغام مي‌فرستند و به اين سادگي زمينه آشنايي طرفين فراهم مي‌شود.
با رشد قارچ گونه سايت‌هاي مدعي همسريابي چندماهي است كه وزارت ورزش و جوانان با تدوين شيوه نامه و دستورالعملي در تدارك صدور مجوز براي سايت‌هاي همسريابي و مراكز مشاوره اينترنتي ازدواج است. وزارا ورزش و جوانان ماههاي گذشته با اعلام نهايي شدن دستورالعمل و طرح تهيه شده براي فعاليت اين گونه سايت‌ها از ارائه مهلتي چند ماهه براي ساماندهي سايت‌هاي همسريابي خبر داده بود. اين مهلت از ابتداي ماه جاري به پايان رسيد و هفته گذشته مديرکل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان از اتمام مهلت شش شماه ثبت نام سايت‌هاي و مراکز همسريابي فاقد مجوز در وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: اسامي سايت‌هايي که اقدام به ثبت نام نکرده‌اند بزودي به مراجع ذيربط اعلام مي‌شود.
مسعود اميني با بيان اينکه توجه به اتمام مهلت قانوني ثبت نام سايت‌ها و مراکز همسريابي فاقد مجوز، اسامي سايت‌ها و مراکز همسريابي بدون مجوزي که اقدام به ثبت نام براي اخذ مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده مراجعه کرده‌اند به دستگاه‌هاي قضايي و انتظامي اعلام مي‌شود تا اين مراکز بتوانند فعاليت خود را تا زمان اخذ مجوز ادامه دهند گفت:با سايت‌ها و مراکزي که در سامانه صدور الکترونيکي مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکيم خانواده ثبت نام نکرده‌اند برابر مقررات رفتار خواهد شد.
بر اساس گزارش‌ها از 86 سايت همسريابي شناساي شده که بدون مجوز فعاليت مي‌کردند تنها تعداد اندکي از مديران اين سايت‌ها اقدام به ثبت نام کرده‌اند. همچنين بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان از بين مديران سايت‌هاي غيرمجازهمسريابي اکثريت آنها شرايط لازم براي ثبت نام را طبق آيين نامه نداشته و جزو افرادي بودند که بدون داشتن صلاحيت فعاليت مي‌کردند.به گفته مدير کل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت جوانان، بيشتر اين سايت‌هاي غيرمجاز همسريابي نه تنها به امر ازدواج نمي‌پرداختند؛ بلکه فعاليت آنان بيشتر جنبه سرگرمي داشته و به نوعي تبديل به سايت‌هاي دوست يابي شده بودند، به همين جهت اين افراد فاقد صلاحيت براي ثبت نام بوده و اقدام به ثبت نام نکرده‌اند و جهت خانواده‌ها و معرفي به متقاضيان از صلاحيت لازم برخوردار نبودند.
به باور برخي از كارشناسان آسيب‌هاي اجتماعي، تعدادي از سايت‌هاي همسريابي از حمايت‌هاي مالي برخي افراد برخوردارند و در بررسي‌هايي كه صورت گرفته ردي از گروه‌هاي منحرف و كاذب در تشكيل سايت‌ها و موسسات همسريابي به‌دست آمده است. به اعتقاد آنان، اين گروه‌هاي منحرف و غيراخلاقي به بهانه آسان‌سازي ازدواج و همسريابي، محتوا و عكس‌هاي مستهجن را منتشر مي‌كنند و اين سايت‌ها موجب گسترش فساد و ادبيات مستهجن مي‌شوند. مجيد ابهري كارشناس آسيب شناسي دراين زمينه به ايرنا گفت:75 درصد از كساني كه به سايت‌هاي همسريابي مراجعه مي‌كنند از نحوه فعاليت آنها ناراضي بوده و معتقدند كه اين سايت‌ها به منبعي براي كسب درآمد گردانندگان آنان تبديل شده است.
وي با بيان اينكه ازدواج به عنوان يكي از محورهاي اصلي زندگي هر زن و مرد است، اظهار داشت:با توجه به اختلاف سليقه و همچنين اختلاف ميان نسل‌ها كه امروزه وجود دارد، جوانان تمايل دارند خودشان شريك زندگي شان را پيدا كنند.ابهري با تاكيد بر اينكه سايت‌هاي همسريابي تحت نظارت و كنترل هيچ سازمان و نهادي قرار ندارند،ادامه داد: بسياري از جوانان به علت كنجكاوي به اين سايت‌ها مراجعه مي‌كنند كه 50 درصد از آنها بدون رعايت مسائل اخلاقي، ارزش‌هاي ديني و اجتماعي در اين مسير حركت مي‌كنند.وي تاكيد كرد: لازم است وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولي امور جوانان اينگونه سايت‌ها را سامان دهي كرده و ضوابط و معيارهايي را تعيين كند. صديقه ناظري آسيب شناس نيز در اين زمينه گفت: در سايت‌هاي همسريابي اطلاعات افراد در فرم‌هاي مخصوص ثبت مي‌شود و سپس دختر و پسر به هم معرفي مي‌شوند اگر آشنايي آنها با نظارت والدين صورت بگيرد قابل قبول است اما اگر خانواده حذف شود با توجه به فرهنگ مردم ايران كه خانواده در جريان ازدواج نقش مهمي دارد بعدها مشكلات بسياري پيش مي‌آيد.وي اظهار داشت:سايت‌هاي همسريابي بايد توجه داشته باشند كه نمي‌توان دو جوان را بدون درنظر گرفتن خانواده‌هايشان با يكديگر آشنا كرد،حضور مشاوره خانواده در اين زمينه ضروري است.
ناظري ادامه داد:حذف خانواده از فرايند ازدواج و ورود سايت‌هاي اينترنتي در امر ازدواج تبعات زيادي را به همراه داشته به طوري كه ازدواج‌هاي اينترنتي اين سنت مقدس را به يك معامله ساده تبديل كرده است.به گفته وي، در حاليكه ازدواج از يك قداست و اهميت ويژه اي برخوردار است،براي ايجاد يك زندگي مشترك، افراد بايد با هم صحبت كنند، همديگر را بشناسند و به تفاهم برسند اما در فضاي مجازي چنين فرصت‌هايي وجود ندارد.ناظري با بيان اينكه برخي از سايت‌هاي همسريابي اقدام به سوء‌استفاده از جوانان و بويژه زنان مي‌كنند، تصريح كرد:بيش از90‌درصد رابطه‌هايي كه به شكلي در اين سايت‌ها ايجاد مي‌شود با اهداف جنسي است و اخلاق در بسياري از موارد در اين سايت‌ها زير پا گذاشته مي‌شود
وي افزود: شكل اين سايت‌ها در خارج از كشور هم به صورت دوست‌يابي است نه همسريابي كه هيچ سنخيتي با فرهنگ ما ندارد.ناظري با اشاره به اينكه تنها وزارت ورزش و جوانان حق نظارت و صدور مجوز براي مراكز همسريابي دارد، گفت:فريب در ازدواج در محيط سايبري بسيار آسان است زيرا در فضاي مجازي افراد به راحتي اطلاعات نادرستي را از خود ارائه مي‌كنند و حتي يك مرد مي‌تواند خود را زن معرفي كند.
به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: دختران بسياري از طريق سايت‌هاي همسريابي فريب خورده‌اند و با ورود آنها به مراكز خاص زمينه سوء استفاده از آنها فراهم شده است.


یکشنبه، 12 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-02 ساعت 12:06
خبر بعدی : اطلاعيه ستاد روحانی درباره اتفاقات جماران
خبر قبلی : الکل مرگ‌آور به علت گران شدن ارز


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -