ایران اسلامی؛ دو سوم قتل‌ها بدون نيت قبلی است

يک آمار تکان‌دهنده از کاهش کنترل بر رفتار

دو سوم قتل‌ها در ايران بدون نيت قبلي رخ مي‌دهد و در اين ميان سلاح سرد نقش كليدي بازي مي‌كند.

به گزارش پايگاه خبري فريادگر، فرمانده نيروي انتظامي مي‌گويد كه دو سوم قتل‌ها در ايران بدون نيت قبلي رخ مي‌دهد. بر اساس آمار ناجا سالانه به طور ميانگين دو هزار فقره قتل در ايران رخ مي‌دهد. طبق آمار سال گذشته نيروي انتظامي نرخ وقوع قتل در کشور از هر 100 هزار نفر،9/2 نفر است و حدود 24‌درصد از قربانيان زن و 66 درصد مرد بوده‌اند. همچنين بر اساس تحليل آمارهاي رسمي پليس در دهه قبل، حدود 70درصد از قتل‌ها بدون برنامه‌ريزي ‌قبلي و در اثر يک حادثه ناخواسته رخ داده است.

سلاح سرد در دست همه

بر اساس آمار سازمان پزشکي قانوني در دهه قبل 11 هزار و 119 نفر بر اثر سلاح سرد، جان خود را از دست داده‌اند که به طور متوسط در هر سال يک هزار و 119 نفر به وسيله اين سلاح کشته شده‌اند. سهولت استفاده از سلاح سرد در ايران نيز يکي از علل افزايش قتل‌هاي ناخواسته است. در واقع نبود قانون سخت‌گيرانه براي حمل سلاح سرد باعث شده که نزاع‌هاي کوچک به قتل‌هاي بزرگ تبديل شوند. بنا به آمار سازمان پزشکي قانوني در سال گذشته 799 ايراني با سلاح سرد جان خود را از دست دادند، يعني به طور متوسط روزانه دو نفر. هر چند که يكي از نمايندگان مجلس مدعي شده بود اين آمار 1100 نفر است. پليس آگاهي ناجا هم چندي قبل گزارش داده بود 40 درصد از جنايت‌هاي رخ داده در کشور با سلاح سرد انجام مي شود و اکثر اين قتل‌ها بدون برنامه‌ريزي و خشم و عصبانيت آني رخ مي‌دهد. بيشتر قاتلان بين 16 تا 25 سال سن داشته‌اند و پس از دستگيري گفته‌اند که قصد انجام قتل نداشته‌اند. آمار بالاي قتل با سلاح سرد در حالي است که چاقو، قمه، پنجه‌بوکس و سلاح‌هاي سرد ديگر به راحتي فروخته مي‌شوند و قانوني براي منع خريد و فروش و حمل آن وجود ندارد. تنها ماده قانوني‌، ماده‌917 قانون مجازات اسلامي است که به موجب آن، هرکس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگري قدرت‌نمايي كند و از آن استفاده کند، بنا بر رأي دادگاه به 6‌ ماه تا 2‌ سال حبس تعزيري يا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سايه آسيب‌هاي اجتماعي بر قتل غيرعمد

کارشناسان متفق القول مي‌گويند که بسياري از قتل‌هايي که اتفاق مي‌افتد، برنامه‌ريزي شده نيست و در واقع فحاشي، عصبانيت و خشونت افسار گسيخته‌اي است که منجر به قتل مي‌شود. در عين حال افزايش آمار قتل ناخواسته بيانگر اين است که رفتار کنترلي و انتخاب شده در جامعه رو به کاهش است. برخي کارشناسان اجتماعي معتقدند که اين آمار نشان مي‌دهد، مسأله خشونت در ايران از حد يک مساله اجتماعي عبور کرده و به يک آسيب اجتماعي تبديل شده است. همچنين وضعيت نامناسب اقتصادي و فشارهاي ساختاري بر روي افراد جامعه هم مزيد بر علت شده تا آمار قتل‌هاي ناخواسته افزايش پيدا کند. از طرف ديگر به نظر مي‌رسد آسيب افزايش قتل‌هاي ناخواسته با افزايش برخي آسيب‌هاي ديگر همبستگي دارد. آنگونه که مراکز رسمي‌از جمله سازمان مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، استفاده از مواد روان‌گردان در بين جوانان در حال افزايش است و اين مواد باعث بسياري از قتل‌هاي ناخواسته مي‌ شود.

افزايش آمار قتل‌هاي ناخواسته در ايران نشانه ديگري از ناسالم بودن فضاي رواني جامعه است که در صورت بي‌توجهي به آن عواقب وخيم‌تري را در آينده به همراه خواهد داشت.

پنجشنبه، 9 خرداد ماه 1392، 10:20 بعدازظهر برابر با 2013-05-30 ساعت 11:05
خبر بعدی : کنفرانس ژنو و رژیم اسد: پیش شرط نمی پذیریم
خبر قبلی : کشف شئ تاريخي ۵۰ هزار سال در شوشتر


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -