این هشت نفر را بیشتر بشناسیم

سایت الف: پس از چند روز انتظار و گمانه زنی، دیشب اسامی ۸ نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، بطور رسمی از سوی وزارت کشور اعلام شد. این هشت کاندیدا به ترتیب عبارتند از: محسن رضایی، غلامعلی حدادعادل، حسن روحانی، محمدرضا عارف، سیدمحمد غرضی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی و سعید جلیلی.

از امروز رایزنی بین سیاسیون جناح های مختلف برقرار خواهد شد تا بتوانند با حداکثر حمایت ها، کاندیداهای خود را وارد میدان رقابت برای تصاحب سکانداری چهار ساله دستگاه اجرایی نمایند. برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این نامزدها، سوابق تحصیلی و کاری آنها در ادامه آورده شده است. برای مطالعه آسان تر آنها در سه گروه اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقل ها تقسیم بندی شده اند.

اصلاح طلبان
از میان نامزدهای متعددی که از جبهه اصلاح طلبان در روزهای ثبت نام به وزارت کشور رفتند و برای پست ریاست جمهوری نامزد شدند، دو نفر احراز صلاحیت شده اند:

حسن روحانی
حسن روحانی متولد ۱۳۲۷ سمنان و دارای مدرک تحصیلی دکترای حقوق می باشد. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸ و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰است. از سال ۱۳۶۸ به عضویت شورای عالی امنیت ملی درآمد و از سال ۱۳۷۱ نیز ریاست مرکز تحقیات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار شد. وی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بوده است. او در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای ایران بود که انتقاداتی نسبت به تعلیق غنی سازی در دوره وی مطرح شده است، اگر چه او بارها از کارنامه خود در این زمینه دفاع نموده و عملکرد خود را موفقیت آمیز دانسته است.

روحانی شعارش را اعتدال، عقلانیت و تدبیر خوانده و گفته است:« علت حضورم زمینه سازی برای مشارکت فعال مردم در انتخابات و تحقق حماسه سیاسی است. محور برنامه اقتصادی ام تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه آن است.»

روحانی همچنین در مورد برنامه های فرهنگی و سیاست خارجی اش گفت: برنامه فرهنگی ام اصلاح ساختار فرهنگی و تامین امنیت فرهنگی است و در زمینه سیاست خارجی نیز تعامل سازنده با جهان است. او همچنین برنامه خود را در زمینه سیاست داخلی تدوین حقوق شهروندی و انسجام وحدت ملی دانسته است. از حسن روحانی به عنوان گزینه نزدیک به هاشمی رفسنجانی یاد می شود؛ چنان که در همایش انتخاباتی اعلام نامزدی ایشان نیز فرزندان هاشمی( فاطمه و یاسر هاشمی) حضور داشتند.

محمد رضا عارف
محمدرضا عارف متولد ۱۳۳۰ یزد و دارای مدرک مدرک تحصیلی دکترای برق می باشد. او در سال ۱۳۵۵ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۵۹ با اخذ مدرک دکترای برق مخابرات هردو از دانش‌گاه استنفورد به ایران بازگشت.
در ابتدای انقلاب در دستگاه های دولتی همچون شرکت مخابرات و وزارت فرهنگ و آموزش عالی فعالیت کرد و در سال‌های ۷۳ تا ۷۶ در سمت ریاست دانشگاه تهران حضور داشت. پس از آن نیز در کابینه‌ی دولت اصلاحات در سال‌های ۷۶ تا ۷۹ به‌عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن مشغول به خدمت شد و در سال‌های ۷۹ تا ۸۰ به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به فعالیت خود ادامه داد. وی در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان معاون اول رییس جمهور برگزیده شد. او عضو پیوسته‌ فرهنگستان علوم ایران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.

عارف مهمترین شعارش را «معیشت، منزلت و عقلانیت» برشمرده و گفته است:« برای تحقق این سه مولفه برنامه دارم و مهمترین برنامه ام برای اقتصاد، مهار تورم و کنترل نرخ بیکاری است.برای عبور از بحران ها، رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی کردیم». عارف همچنین گردشگری را از دیگر اولویت های برنامه خود دانسته است و گفته است توسعه مناطق غیر برخوردار و مناطق مرزی با شعاع صد کیلومتر را در برنامه اش دارد.

محمد رضا عارف از یاران نزدیک سید محمد خاتمی می باشد. گرچه برخی از تندروهای اصلاح طلب در طول این چند ماهه تلاش نمودند تا او را وادار نمایند تا از صحنه رقابت ها کنار بکشد ولی او اعلام نموده بود که تنها در صورت حضور بزرگان کنار خواهد کشید.

اگر بخواهیم تقسیم بندی کلی داشته باشیم می توانیم روحانی را به جریان عملگرایی اصلاح طلبان و تکنوکرات آنها منتسب نمود در حالیکه عارف می توان به طیف روشنفکران آنها تعلق نمود. بهترین حالت برای جبهه اصلاح طلبان کنار رفتن یکی از دو کاندیدا به نفع دیگری می باشد تا تمام تلاش های و امکانات خود را برای رای آوری یکی از گزینه ها مصروف دارند.

اصول گرایان
از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده در این دوره از انتخابات می توان به غلامعلی حداد عادل، محمد باقر قالیباف و علی اکبر ولایتی اشاره نمود. این سه نفز قبل از ثبت نام در قالب ائتلاف پیشرفت( 2 + 1) گردهم جمع شده بودند. البته می توان سعید جلیلی را نیز در کنار این افراد مطرح نمود ولی جلیلی تا به حال تلاش وافری داشته است تا خود را به عنوان نامزد مستقل معرفی نماید.

غلامعلی حدادعادل
غلامعلی حداد عادل متولد ۱۳۲۴ تهران و دارای دکترای فلسفه می باشد. او در سال ۱۳۵۸ معاونت وزارت ارشاد را بر عهده داشت و طی سال های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۲ نیز معاون وزیر آموزش و پرورش بود. همچنین از سال ۱۳۷۴ تا کنون (به استثنای فاصله ۸۳ تا ۸۷) ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را بر عهده داشته است. به مدت ۱۳ سال نمایندگی مردم تهران در مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم را بر عهده داشت و در فاصله سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۳ رئیس قوه مقننه بود. او از سال ۱۳۸۷ تا کنون نیز به عنوان مشاور عالی مقام معظم رهبری منصوب شده است.

حدادعادل مهمترین شعار انتخاباتی اش را تقوا و تدبیر خوانده و گفته است دولت آینده باید دولت تقوا و تدبیر باشد. او درباره علت حضورش در صحنه انتخابات گفته است: « که کشور را محتاج آرامش و سازندگی و خردورزی می دانم و بسیاری از مشکلات ما در اثر بی توجهی به این اصل است؛ مهمترین برنامه ام هم توجه به مشکلات اقتصادی مردم است.»
حداد در ابتدای آغاز ورود به عرصه رقابت ها تلاش نمود تا خود از خروجی ائتلاف پیشرفت بیرون بیاید ولی در ادامه راه بیشتر در نقش موازنه گر بین دو نفر دیگر ائتلاف پیشرفت قرار گرفت و تا حدودی به نظر می رسید که کمتر به عنوان کاندیدای نهایی، روی خود حساب باز کرده باشد، باید دید او در ادامه راه چه سیاستی را بر خواهد گزید.

محمد باقر قالیباف
محمدباقر قالیباف؛ متولد ١٣٤٠ در خراسان و دارای مدرک دکترای تحصیلی جغرافیای سیاسی می باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ و آغاز جنگ تحمیلی وارد جبهه شد. در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد. در سال ۱۳۷۹ نیز فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد. در سال ١٣٨٤ با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و تا کنون به مدت هشت سال در این سمت حضور دارد. همچنین قالیباف در سال 1384 کاندید انتخابات ریاست جمهوری بود.

قالیباف مهمترین انگیزه اش برای ورود به انتخابات را بازگرداندن روح امید، ثبات و آرامش به جامعه خواند وگفته است که: « امیدوارم که بتوانم مشکلات و معضلات اقتصادی را برطرف و یک زندگی خوب را در همه ابعاد مادی و معنوی برای مردم فراهم کنم که برنامه هایی در این خصوص نیز دارم که به اطلاع مردم رسیده است». او در طول یکی دو هفته اخیر موضع گیری های داشته که او را به تیتر یک خبری بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی تبدیل نموده است.

علی اکبر ولایتی
علی‌اکبر ولایتی؛ متولد ۱۳۲۴ تهران و دارای مدرک فوق تخصص بیماری های عفونی می باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی معاون وزارت بهداری بود، در دوره اول مجلس به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت شانزده سال، در دوره های ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر خارجه مشغول همکاری بود. پس از سال ۱۳۷۶ به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل منصوب شد و تا کنون در این سمت مشغول فعالیت است.

وی مهمترین شعارش را اخلاق مداری و ثبات مدیریت در کشور نام برده و گفته است:« انگیزه من برای ورود به انتخابات ساختن ایرانی آباد و سربلند و تحقق چشم انداز 20 ساله است.». او همچنین نیز گفته است: «برنامه های مهمی برای دولت آینده دارم که مهمترین آن بازسازی سیاست خارجی و اقتصاد کشور است و اولویت برنامه هایم بهبود معیشت مردم است.»

در این انتخابات به نظر می رسد که تشتت میان اصولگرایان به شدت وجود دارد و از قرائن و شواهد هم چنان برمی آید که احتمال اجماع و رسیدن آنها به یک کاندیدای واحد، اگر نگوئیم غیر ممکن ولی سخت به نظر می رسد. در طول این مدت و برای مشخص شدن کاندیدای واحد اصولگرایان، قالیباف بر نظر سنجی های تاکید نمود، ولایتی علاوه بر نظر سنجی خواهان توجه به نظر جامعتین نیز شد.

در نهایت اینکه کدام کاندیدا از ائتلاف پیشرفت بیرون بیاید چندان مشخص نیست. دو احتمال دیگر نیز وجود دارد که شاید حداد به عنوان گزینه نهایی از ائتلاف بیرون بیاید، شاید هم این اختلافات باعث گردد که تجربه ائتلافی باز شکست بخورد و سیاسیون اصولگرا به مانند سال 1384 بر کاندیدای دیگری (جلیلی) اجماع نمایند. بدون شک گذر زمان به خیلی از این سوالات پاسخ خواهد داد.

مستقل ها
نامزدهای مستقلی که احراز صلاحیت شدند و اجازه ورود به عرصه را پیدا کردند محمد غرضی، سعید جلیلی و محسن رضایی می باشند.

محمد غرضی
سیدمحمد غرضی؛ متولد ۱۳۲۰ اصفهان و دارای مدرک فوق لیسانس در رشته الکترونیک می باشد. وزیر نفت در دولت میرحسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن، در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود. وی همچنین نمایندگی دور اول مجلس شورای اسلامی، استانداری خوزستان، استانداری کردستان و فعالیت در سپاه پاسداران را در سوابق کاری خود دارا می باشد.

محمد غرضی پس از سالها دوری از عالم سیاست و امور اجرایی کشور، پنج شنبه 19 اردیبهشت همزمان با ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور یافت و برای انتخابات ثبت نام کرد و در جریان این ثبت نام شعار خود را «دولت ضد تورم» نامید. غرضی همچنین درباره نحوه ورود خود به عرصه رقابت و تبلیغات گفته است: «ستاد انتخاباتی و سخنگو ندارم و بنا دارم از طریق رادیو و تلویزیون با مردم صحبت کرده و برنامه های انتخاباتی ام را اعلام نمایم.»

سعید جلیلی
سعید جلیلی متولد ۱۳۴۴ خراسان و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) می باشد. از جانبازان جنگ تحمیلی می باشد که در سال ۶۸ به وزارت امور خارجه رفت و در سال ۸۰ به دفتر مقام معظم رهبری رفت و در آن جا مشغول به کار شد. پس از انتخابات سوم تیر ۸۴ به اداره معاونت اروپا و آمریکای این وزارتخانه رفت. وی در حال حاضر دبیری شورایعالی امنیت ملی و مسئولیت پیگیری موضوع هسته‌ای را بر عهده دارد.

خیلی ها او را با محمود احمدی نژاد سال 1384 مقایسه می نمایند که خیلی دیر وارد عرصه شد ولی به سرعت توانست نگاه ها را به خود جلب نماید. البته تا چندی پیش سخنی که از جلیلی بسیار زیاد شنیده شد این بود که در صورت حضور هاشمی رفسنجانی در صحنه رقابت ها خواهد ماند. حال باید دید که با بازماندن هاشمی رفسنجانی از ادامه رقابت، او به حضور در صحنه ادامه خواهد داد یا نه.

محسن رضایی
محسن رضایی متولد 1333 خوزستان و دارای دکترای اقتصاد می باشد. او در خرداد ۱۳۵۸ به عضویت شورای فرماندهی سپاه درآمد. در شهریور ۱۳۶۰ از سوی حضرت امام خمینی(ره) به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و در شهریور ۱۳۷۶ به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد. رضایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ کاندید انتخابات ریاست جمهوری شد اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. همچنین او یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری بود.

رضایی با بیان اینکه تحریم های اقتصادی را یک خطر می داند بیان داشته است که بازگشت اخلاق در سیاست و کارآمدی در اقتصاد را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است. او همچنین در این دوره به طور قاطع اعلام کرده است که از عرصه رقابت کناره گیری نمی کند و همچنین به نامزدهای دیگر نیز توصیه نموده بود که نوبت فداکاری دیگران رسیده است.

حدوداً سه هفته دیگر موعد رای گیری فرا می رسد. بدون شک تا آن روز گفت و گو، بحث ها و چانه زنی های فراوانی بین سیاسیون صورت خواهد گرفت تا با توان بیشتری خود را به روز نهایی و انتخابات برسانند. اما نکته مهم این است که ان شاالله کاندیداها در این دوره در چارچوب قانون و اخلاق حرکت نمایند، از زیر سوال بردن دستاوردهای انقلاب پرهیز نمایند و به بکارگیری تمامی نیروهای معتدل و معتقد به قانون اساسی پایبند باشند.

چهارشنبه، 1 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-05-22 ساعت 08:05
خبر بعدی : یا تبعیت از ولی فقیه یا مشت آهنین
خبر قبلی : اراجیف خامنه ای در باره رد صلاحیت شدگان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -