فرزند کمتر زندگی بهتر، شعار اسرائیلی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ حوزوی با اشاره به حدیثی مبنی بر این‌که کسی که ازدواج را به خاطر ترس از فقر ترک کرد،‌ دچار سوء ظن به خداوند است، گفت: باید بپذیریم که خدای متعال فرزندان ما را تأمین می‌کند، فرزند کمتر زندگی بهتر شعار اسرائیلی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن عرفان، کارشناس و مبلغ حوزوی، شنبه شب در شبستان امام(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به عوامل آسایش معنوی از نظر اسلام گفت: حسن ظن سبب راحتی و آسایش انسان می‌شود که این فضلیت اخلاقی به سه بخش حسن ظن به خداوند، حسن ظن به روزگار و حسن ظن به مردم تقسیم‌بندی می‌شود.
وی افزود: در روایتی آمده است که هر کس امیدش به خدای متعال بسیار باشد، حسن ظنش به خداوند بسیار است و اگر امید وی کم باشد، حسن ظنش نیز به خداوند کم می‌شود و اگر هیچ امیدی نداشته باشد، دچار سوء ظن می‌شود.
کارشناس و مبلغ حوزوی بیان کرد: خدای متعال می‌فرماید من نزد گمان بنده مؤمن خودم هستم، یعنی اگر بنده مؤمن به خدا خوش‌گمان باشد خداوند با او به خوبی عمل می‌کند و اگر بنده مؤمن به خدا بدگمان باشد خداوند مطابق همان عمل می‌کند.
وی با اشاره به این‌که سرمایه مؤمن بر اساس دعای کمیل امید است، خاطرنشان کرد: در روایتی است که کسی که به خدای متعال امیدوار باشد او را به بهشت می‌برد، ‌امام علی(ع) نیز در دعای کمیل می‌فرماید آیا کسی که امید به بخشش تو دارد، آیا تو او را در آتش جهنم نگاه می‌داری؟ این‌گونه نیست.
امید به راه‌هایی که اصلا در فکر نمی‌آید از موارد حسن ظن به خدا است
حجت‌الاسلام عرفان حسن ظن به خدای متعال را متفاوت از آرزو دانست و ابراز کرد: دل بستن به آرزوها یعنی دست روی دست گذاشتن و در انتظار چیزی بودن، ‌مثلا برخی‌ها آرزویشان این است که به ثروت بالا دست بیابند اما برای آن تلاش نمی‌کنند.
وی گفت: امید برای هدف خود زمینه‌سازی کردن است، فرد حرکت می‌کند و به این امید است که خداوند به حرکت او برکت بدهد، اگر انسان‌ها امید به خدای متعال داشته باشند، هرگز او را ناامید نمی‌کند و امید نیاز به زمینه‌سازی دارد.
کارشناس و مبلغ حوزوی با اشاره به این‌که یکی از موارد حسن ظن به خدا، امیدواری به استجابت دعا است، خاطرنشان کرد: انسان هنگامی که دعا می‌کند، گمان کند که اگر دعا می‌کند، حتما دعای او مستجاب می‌شود،‌ یکی از مشکلات ما این است که در هنگام دعا حسن ظن به خداوند نداریم.
وی بیان کرد: یکی دیگر از موارد حسن ظن به خدای متعال امید به راه‌هایی است که انسان اصلا گمان آن را نمی‌کند، انسان باید به خداوند به گونه‌ای ایمان داشته باشد که از آن‌چه که در دست خدا است بیش از دست خود ایمان داشته باشد و بر حساب‌های خود تکیه نکند.
حجت‌الاسلام عرفان اظهار کرد: ما گاه در برابر آن‌چه که در دستان مردم است، بیشتر از خدایی که در آسمان‌ها و زمین است ایمان داریم، گاه در ازدواج نیز تکیه به درآمد فرزند می‌کنیم و اگر درآمدی نداشته باشد، برای ازدواج قدم پیش نمی‌گذاریم.
وی در ادامه به بیان معنای سوء ظن به خدای متعال پرداخت و با بیان روایتی گفت: در روایت آمده است حرص، ترس و بخل نتیجه سوء ظن و بدگمانی به خداوند است، ما می‌ترسیم در آینده بر سر فرزندان ما چه می‌آید و می‌پنداریم ما فرزندان خود را تا کنون اداره کرده‌ایم.
کارشناس و مبلغ حوزوی ابراز کرد: ما از فقر می‌ترسیم و این ترس یک ترس ریشه‌ای در بشر بوده است، قرآن کریم می‌فرماید بچه‌های خود را از ترس فقر نکشید زیرا خدایی که بچه را داده است، روزی را هم می‌دهد.
وی با بیان حدیثی مبنی بر این‌که کسی که ازدواج را به خاطر ترس از فقر ترک کرد،‌ دچار سوء ظن به خداوند است، ادامه داد: باید بپذیریم که خدای متعال فرزندان ما را تأمین می‌کند، فرزند کمتر زندگی بهتر شعار اسرائیلی است.
حجت‌الاسلام عرفان ادامه داد: در زمان جنگ آمریکا و اسرائیل قرص ضدبارداری و لوازم جلوگیری از باردار شدن را به ایران می‌فرستادند اما وسایل پزشکی و نیازهای مردم را نمی‌دادند و یکی از بزرگان همان زمان گفت کاهش جمعیت شیعه ضربه به اسلام می‌زند.
وی گفت: ما در منبرهای خودمان کمبود جمعیت را تذکر می‌دادیم و وقتی عده‌ای نفهمیدند اما بچه‌های خود را محدود کردند، اهل‌سنت در ایران با پول عربستان دارای فرزندان بسیاری هستند و باید توجه داشت توجه به این نکته که ما فرزند را تأمین می‌کنیم فکر اشتباهی است.

یکشنبه، 29 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-19 ساعت 20:05
خبر بعدی : تجهیز حزب‌الله لبنان با سلاح‌های پیشرفته
خبر قبلی : گاوهای خارجی با صبحانه ایرانی‎ها چه کرده‌اند؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -