رفسنجانی؛ رد صلاحیت فردی که منصوب رهبری است

سایت الف: این روزها شورای نگهبان در گیر و دار احراز صلاحیت کاندیداها است. از یک طرف مجبور است بسیاری از کاندیداهای باسابقه انقلابی که از حیث رجل سیاسی شایستگی نامزدی را ندارند ردصلاحیت کند و از سوئی دیگر با مطالبه بی امان بخشی از بدنه جامعه مواجه است که معتقدند فردی مثل هاشمی باید ردصلاحیت شود.

شورای نگهبان البته اعتقاد دارد که به مر قانون عمل می کند و سلیقه افراد را ملاک قرار نمی دهد. با این حال درباره ردصلاحیت هاشمی تحت فشار است . البته برخی از اعضای شورا نیز انگیزه کافی برای رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارند.

طی روزهای گذشته از همین حیث فشارهای زیادی بر شورای نگهبان بوده است. نامه ۱۰۰ نماینده مجلس و بعد هم نامه هفت هزار و خرده ای حقوق دان و بعد از آن اظهارات آیت الله یزدی که هرچند اسم نبرد اما با توجه به سابقه اختلاف با هاشمی، سخنانش بر ردصلاحیت آیت الله تعبیر شد، گویای این قبیل فشارها است. یادداشت روزنامه کیهان که تائید صلاحیت هاشمی را خواسته یا ناخواسته همراهی با فتنه آمریکائی-اسرائیلی دانسته بود هم باید به این لیست اضافه شود. اظهارات روز جمعه آیت الله جنتی نیز توسط بسیاری جهت دار و کنایه آمیز علیه هاشمی تفسیر شد.

در همین رابطه اخبار ضدونقیض هم فراوان است. خبر تائید و ردصلاحیت هاشمی در محافل به صورت درگوشی رد و بدل می شود. برخی معتقدند که ردصلاحیت هاشمی از عهده شورای نگهبان خارج است و برخی دیگر می گویند شورای نگهبان ردصلاحیت می کند اما رهبری حکمیت می کنند. برخی دیگر معتقدند که قانون درباره هاشمی صراحت دارد و مثلا دهقان عضو هیات رئیسه مجلس می گوید که اگر شورای نگهبان به مر قانون عمل کند حتما هاشمی ردصلاحیت می شود.

اما برخی اظهارات آیت الله یزدی و آیت الله جنتی را اینطور تعبیر می کنند که چون شورای نگهبان به عنوان یک نهاد انقلابی نمی تواند آیت الله هاشمی را ۵۰ سال سابقه مبارزاتی و فردی که منصوب رهبری است ردصلاحیت کند، مجبورند موضع شخصی خود را فارغ از تصمیم شورای نگهبان اعلام کنند تا مقابل افکار عمومی از خود رداتهام سازند. باید منتظر ماند و دید.

دوشنبه، 30 اردیبهشت ماه 1392، 10:27 صبح برابر با 2013-05-19 ساعت 13:05
خبر بعدی : اعتراض شدید احمدی نژاد به پاسدار نجار وزير کشور
خبر قبلی : افزایش فشار بر رفسنجانی؛ ادعای نامه محرمانه آمریکا به وی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -