آغاز به کار سایت‌های «همسرگزینی» دولتی

تقاطع: مدیرکل “دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده” وزارت ورزش و جوانان در ایران، نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسریابی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌دولتی ایسنا، روز شنبه (۲۱ اردیبهشت، ۱۱ می)، مسعود امینی با اعلام خبر راه‌اندازی سایت‌های همسرگزینی گفت که این سایت‌ها «پس از بررسی صلاحیت و صدور مجوز مراکز مشاوره، مراکز رتبه‌بندی و درجه‌بندی شده و از بین مراکز درجه یک» کار خود را شروع می‌کنند.

وی با اشاره به تغییر فرهنگ و فضای جامعه در سال‌های اخیر افزود: «در گذشته اعتقاد بر این بود که زوجه در خانه بنشیند و زوج برای خواستگاری مراجعه کند؛ اما در حال حاضر با تغییر فضای اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی، شیوه‌های همسرگزینی تغییر کرده است، البته به دلیل نوع نگاه سنتی این تقاضا از طرف دختر وجود ندارد و ما در تلاش برای ایجاد فضای مناسب در این زمینه با نظارت خانواده‌ها هستیم.»

این مقام مسوول دولتی، هم‌چنین از راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی با حدود ۹۰ تا ۱۵۰ شاخص برای ثبت‌نام افراد در سایت‌های همسریابی خبر داد و گفت که افراد «با ثبت‌نام در سایت همسرگزینی اطلاعات و مشخصات خود را وارد می‌کنند و پس از آن کارشناسان و مشاوران مراکز مشاوره به نیابت از آن شخص به جستجو در سیستم می‌پردازند و از بین گزینه‌های منتخب بهترین گزینه را انتخاب و با دعوت از فرد، اولین جلسه مشاوره تشکیل می‌شود».

امینی چهار مرحله همسرگزینی توسط این سایت‌ها را شامل، بررسی صحت مدارک، دعوت از شخص ثبت نام کننده، دعوت از خانواده‌ها و سرانجام آشنا شدن دختر و پسر با یکدیگر توصیف کرد.

تلاش‌های دولتی برای افزایش ازدواج در ایران پس از آن شدت گرفت که مهرماه سال گذشته، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، سیاست کنترل جمعیت در دهه هفتاد شمسی را «نادرست» خواند و از «خدا و تاریخ» خواست او را با بابت این اشتباه ببخشند. از آن پس تلاش گسترده‌ای در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور آغاز شده است و به عنوان مثال، مجلس شورای اسلامی در ایران، طرف دو فوریتی برای افزایش وام ازدواج را در نظر گرفته و غلام‌علی حداد عادل، نامزد انتخابات پیش رو، برنامه دولت احتمالی‌اش را «نهضت ازدواج آسان» نامیده است.

این‌ها در حالی است که هفته گذشته، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از کاهش ۹٫۵ درصدی ازدواج‌ها و افزایش بیش از ۶ درصدی طلاق‌های به ثبت رسیده در سال گذشته خبر داد و ضمن بی‌سابقه دانستن این شرایط، نسبت به «مشکل ثبات خانوادگی در ایران» هشدار داد.

چهارشنبه، 25 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-15 ساعت 11:05
خبر بعدی : محرومیت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه سمنان
خبر قبلی : دیدار برخی نمایندگان مجلس با هاشمی رفسنجانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -