بنزين 1000تومانی سفر را سخت تر می‌كند

زمزمه‌هاي افزايش قيمت بنزين هر روز بيش از روز قبل قوت مي‌گيرد. زمزمه‌هايي که با نکات مثبت و منفي براي گردشگري همراه هستند. نکاتي که از يک سو خارج شدن سفر از سبد خانواده‌ها و از ديگر سو رونق سفرهاي گروهي را خبر مي‌دهند. به اذعان کارشناسان، افزايش قيمت بنزين روز به روز دايره انتخاب‌هاي سفري را محدودتر مي‌کند.
سونامي سفرهاي نوروزي را پشت سر گذاشتيم و با پايان فصل امتحانات فصل جديدي از گردشگري در کشور رونق خواهد گرفت. اما اين فصل با تغييراتي روبه‌رو شده‌است چراکه زمزمه‌هاي افزايش قيمت بنزين و سوخت با خبرهايي از تغيير قيمت بسته‌هاي سفر همراه خواهد شد. پس از اجراي سهميه بندي و اجراي فاز اول هدفمندي، مصرف بنزين و گازوئيل تا حدودي در کشور مديريت شد اما با توجه به احتمال جهش 7 تا 10 درصدي مصرف بنزين و حدود 5 درصدي مصرف گازوئيل در سال 92، دولت به منظور مديريت مصرف و جلوگيري از انحراف و قاچاق اين دو فرآورده نفتي، افزايش قيمت آنها را در دستور کار قرار داده است.
در حال حاضر هر ليتر بنزين نيمه يارانه‌اي معمولي و سوپر به ترتيب 400 و 500 تومان، هر ليتر بنزين معمولي و سوپر آزاد 700 و 800 تومان، هر متر مکعب سي ان جي 300 تومان و هر ليتر گازوئيل سهميه و آزاد به ترتيب 150 و 350 تومان عرضه مي‌شود. البته پيش بيني مي‌شود به زودي سناريوي نهايي افزايش قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي معمولي به 550 تا 600 تومان، بنزين نيمه يارانه‌اي سوپر به 700 تومان، بنزين معمولي آزاد 900 تا 1000 تومان، بنزين سوپر آزاد 1000 تا 1100 تومان افزايش يابد.با عملي شدن اين سناريو، داستان سفر و گردشگري نيز با تغييراتي روبه‌رو خواهد شد چراکه هزينه سوخت يکي از عواملي است که همواره با تغييرات آن شاهد تغيير در نرخ‌هاي سفر و سبدهاي ارائه شده بوده‌ايم. اردشير اروجي کارشناس و استاد دانشگاه گردشگري در اين خصوص به خبرگزاري ميراث گفت: «قيمت بنزين در کنار قيمت اقامت، بازديد از اماکن تاريخي و ديدني، گردش و... يکي از فاکتورهايي است که در هزينه سفر تاثير مي‌گذارد. اين درحالي است که اگر درآمد خانواد‌ها با هزينه‌هاي سفر همخوان باشد تغيير در قيمت بنزين تاثير زيادي در سفرها نخواهد داشت.» اين کارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري با اشاره به آنکه اگر درآمد و هزينه‌ها متناسب افزايش يابند با مشکل روبه‌رو نخواهيم شد تصريح کرد: «زماني سفر و گردشگري با چالش روبه‌رو مي‌شوند که درآمدها با هزينه‌ها همخواني نداشته‌باشند. در چنين شرايطي است که سفر در رتبه پايين‌تر قرار مي‌گيرد و اولويت‌هاي خودرا از دست مي‌دهد. اينگونه است که سفر از سبد خانوار حذف مي‌شود» او همچنين به نکات مثبت افزايش قيمت بنزين اشاره کرد و يادآور شد: «با افزايش قيمت بنزين به تبع آن افزايش قيمت بسته‌هاي سفر، شاهد آن خواهيم بود که سفر از حالت سنتي خود خارج و به حالت سفرهاي مدرن امروزي و در قالب تورهاي گروهي و توسط دفاتر خدمات مسافرتي انجام خواهد شد. در چنين شرايطي با توجه به برنامه‌ريزي که درخصوص سفر وجود دارد شاهد رشد و توسعه گردشگري خواهيم بود.»
هرچند با افزايش قيمت بنزين با چالشي ديگر در خصوص سفرها مواجه خواهيم شد اما شايد اين افزايش تلنگري براي ايجاد فرهنگ گروهي سفر کردن باشد چراکه عامل سوخت تنها يکي از عوامل موثر در تغيير قيمت سفر است.محمود ضيايي عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز معتقد است نه تنها افزايش قيمت بنزين بلکه افزايش هريک از بخش‌هاي وابسته به سفر و گردشگري سبب افزايش قيمت بسته‌هاي سفر مي‌شود حال اين بخش ممکن است مربوط به بخش حمل و نقل باشد يا بخش اقامتي. به گفته او با افزايش هريک از بخش‌هاي وابسته به گردشگري و بالا رفتن قيمت سفر،‌ الگوي سفر در ميان اقشار مختلف جامعه تغيير مي‌کند در اين ميان شاهد تغييراتي در تعداد سفرها، دفعات و تکرار سفر، بعد زماني و مکاني، کيفيت انجام سفر خواهيم بود. اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: «با افزايش قيمت بسته‌هاي سفر از يک سو، بعد زماني و مکاني تغيير خواهد يافت چنانکه ممکن است سفرهاي يک هفته‌اي به 4 روز کاهش يابند و سفرهاي 4 روزه در 2 روز تعريف شوند. همچنين بعد مکاني سفرها نيز کوتاه‌تر خواهد شد در اين ميان تکرار سفر به يک مکان خاص نيز با تغيير روبه‌رو مي‌شود. کيفيت سفر نيز به لحاظ اقامت در هتل يا مهمانسرا و چادر نيز با چالش مواجه مي‌شود.»
ضيايي با اشاره به آنکه افزايش قيمت بنزين و به تبع آن بالا رفتن قيمت بسته‌هاي سفر منجر به کاهش رقم مطلق سفر خواهد شد گفت: «در چنين شرايطي گروه‌هايي از اقشار جامعه که افزايش نرخ سفر با درآمدهاي آنها همخوان نيست از چرخه سفر خارج خواهند شد. چراکه افزايش هريک از بخش‌هاي سفر منجر به افزايش قيمت بسته سفر مي‌شود.» او درخصوص تهراني‌ها معتقد است، گردشگران تهراني‌ پديده‌اي متفاوت از گردشگران ساير شهرها هستند چراکه نه تنها درآمد آنها متفاوت از سايرين است بلکه سليقه‌ها و فرهنگ سفري متفاوتي دارند از اين رو صحبت در خصوص تغييراتي که ممکن است در آداب سفر گردشگران تهراني بوجود آيد نيازمند بحث و بررسي و مطالعه بيشتر است.


چهارشنبه، 25 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-15 ساعت 11:05
خبر بعدی : بازی موش و گربه مرتضوی در دادگاه کهریزک
خبر قبلی : با اين بودجه نمی توانيم تا پايان سال يارانه بدهيم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -