يک اعتماد بر باد رفته در کشور مشاهده می‌شود

خبرگزاري آريا - رييس سازمان بازرسي کل کشور گفت: امروز که از عرصه انتخابات کنار رفتم احساس دروني‌ام خرسندي است.
به گزارش خبرگزاري آريا ، حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در جمع مديران و کارمندان سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به فعاليت‌هاي اخيرش در عرصه سياسي و اجتماعي، گفت: در سفرهايي که طي هفته‌هاي گذشته به استان‌هاي مختلف داشتم، از نزديک با مشکلات مردم آشنا و بخشي از مشکلات که مربوط به سازمان بازرسي بود را به دوستان ارائه دادم تا اقدامات لازم انجام شود.
رييس سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد: طي ماه‌هاي گذشته چون قصد ورود به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري را داشته‌ام طوري عمل کردم که امور سازمان بازرسي بر زمين نمانده و به جز هفته‌هاي اخير که در مرخصي بوده‌ام، عموما زماني به تدوين برنامه‌هاي انتخاباتي و نشست با کارشناسان مختلف مي‌پرداختم که به کار سازمان لطمه‌اي وارد نشود و از فرصت حاشيه‌اي استفاده کردم حتي از فرصت تعطيلات عيد نيز براي انجام کارهاي باقي مانده در سازمان استفاده کردم.
وي خاطرنشان کرد: تلاش کردم در عرصه انتخابات متعهدانه سخن گفته و شعارهاي بدون پشتوانه و غير عملي به مردم ندهم. سعي کردم در اين عرصه حرف دروغ و خلاف نگويم. در همين راستا تلاش کردم که برنامه‌اي ارائه دهم که حدود يک ماه قبل اين برنامه بعد از ماه‌ها مطالعه، مشورت و کار کارشناسي منتشر شد.
پورمحمدي ورودش به عرصه انتخابات را به دليل احساس وظيفه عنوان کرد و گفت: امروز که از عرصه انتخابات کنار رفتم احساس دروني‌ام خرسندي است. در اين راستا دوستان ما زحمات زيادي کشيده‌اند که جاي تشکر دارد. تلاش ما اين بود که به اصطلاح کم‌فروشي نداشته و تا آنجا که مي‌توانيم اداي وظيفه کرده باشيم. امروز نيز احساس مي‌کنم وظيفه‌اي که احساس کرده بودم را انجام داده‌ام.
وي با تاکيد بر ايجاد شور و نشاط سياسي در جامعه گفت: براي ايجاد شور و نشاط جهت خلق حماسه سياسي که مورد تاکيد مقام معظم رهبري است بايد افراد وارد اين عرصه مي‌شدند. ما نيز سعي کرديم در اين مسير تلاش جدي کنيم. بايد حرف مردم و دغدغه‌ها و مشکلاتشان را شنيد.
رييس سازمان بازرسي کل کشور افزود: پيشتر شنيده مي‌شد که فضاي دانشگاه‌هاي کشور دچار نوعي افسردگي و لختي شده است ولي خوشبختانه طي ماه‌هاي اخير فضاي دانشگاه‌ها تکان جدي خورد که حضور افراد در دانشگاه‌ها به عنوان کانديداي احتمالي بي‌تأثير در اين موضوع نبود. در همين راستا بيش از 50 بار در دانشگاه‌هاي مختلف از جمله دانشگاه‌هايي که روي آنان حساسيت ويژه وجود داشت از جمله دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه تهران، دانشگاه اميرکبير و دانشگاه‌هايي مثل شيراز، تبريز، مشهد، خوزستان و... در مقام پاسخگويي در برابر دانشجويان حاضر شدم. دانشجويان انتقادهاي جدي به عملکرد مسئولين داشته و دارند که تا آنجا توانستيم به اين انتقادات و شبهات پاسخ داديم.
وي با اشاره به سياست اصولگرايان در عرصه انتخابات گفت: با توجه به اين‌که در بلوک اصولگرايي بوده و هستم و در اين بلوک صحبت بر اين بود که در عرصه انتخابات نبايد متکثر حاضر شد؛ به همين خاطر در ائتلاف پنجگانه اصولگرايان حاضر شدم. متاسفانه بعد از آنکه مقداري جلو رفتيم هر کس اعلام کرد که در نظرسنجي‌ها جلوتر است و باعث شد که با نظرسنجي که معيار اصلي بود به نتيجه نرسيم. بعد از آن قرار را بر تفاهم و گذشت گذاشتيم چرا که راهي جز اين وجود نداشت و ما اعلام کرده بوديم که يک نفر از اين ائتلاف بيرون مي‌آيد و اگر خلاف آن عمل مي‌کرديم موجب دامن زدن به بي‌اعتمادي عمومي مي‌شد.
پورمحمدي يکي از معضلات کشور را بي‌اعتمادي دانست و گفت: الان يک اعتماد بر باد رفته در کشور مشاهده مي‌شود. هر کجا که مي‌رفتيم و مواضع خود را بيان مي‌کرديم، گفته مي‌شد از کجا بدانيم که شما راست مي‌گوييد؟! تاجايي که اطلاع دارم اين موضوع در اکثر نشست‌هاي انتخاباتي ساير کانديداها نيز مطرح مي‌شود. بنده صراحتا در برابر اين سؤال اعلام کردم که راهکار و ضمانت عمل به وعده‌ها تنها اين است که مجلس، قوه قضائيه و دستگاه‌هاي نظارتي از همان اول مقابل انحراف و تخلف بايستند. چرا که معتقدم اگر اولين تخلف دست‌اندرکاران ناديده گرفته شود، ديگر نمي‌توان مانع تخلفات بعدي آن‌ها شد.
معاون سياسي جامعه روحانيت مبارز با اشاره به انتخاب شدن جناب آقاي ابوترابي فرد به عنوان نامزد واحد ائتلاف اکثريت اصولگرايان از طريق تفاهم و گذشت، گفت: طي چند روز اخير که نتيجه ائتلاف اعلام شد با تماس‌هاي فراوان از سراسر کشور مواجه بوديم که بايد دوستان را راضي و توجيه مي‌کرديم. ولي به هر حال بايد به سازوکار ائتلاف متعهد مي‌بوديم. اين هم از عنايت خدا بود که در راستاي دامن زدن به بي‌اعتمادي عمومي گام برنداشتم؛ زيرا معتقدم همه بايد تلاش کنيم اخلاق که بزرگترين سرمايه اجتماعي است را به جامعه برگردانيم و از اين بابت خوشحالم که به اخلاق پايبند بودم.
وي افزود: البته قصد ما کم شدن کانديداهاي اصولگرا بود اما طي روزهاي ثبت‌نام به ساير کانديداها اضافه شدند و فضا خيلي متکثر و متنوع شد که براي افزايش نشاط سياسي بسيار خوب است. حضور افراد باعث تحرک بيشتر و نقطه اميدي براي شکل‌گيري حماسه سياسي ارزيابي مي‌شود.
رييس سازمان بازرسي کل کشور با تاکيد بر تحقق حماسه سياسي در عرصه انتخابات، گفت: معتقدم اين‌که مقام معظم رهبري بر حماسه سياسي تاکيد کردند، پس حتما امکان خلق اين حماسه وجود دارد وگر نه معظم‌له بر اين موضوع تأکيد نمي‌کردند. از اين بابت همه بايد تلاش کرده تا بستر تحقق حماسه سياسي را فراهم کنيم. بنابراين حضور گسترده نامزدها نيز در راستاي تحقق حماسه سياسي است و بايد مثبت تلقي شود.
وي با اشاره به عملکرد سازمان صدا و سيما، گفت: سازمان صدا و سيما از مدت‌ها قبل با طرح سؤال واحدي، نظرات همه کانديداها را در مسايل مختلف کشور جويا و آن را در بخش‌هاي مختلف خبري منعکس کرد که تأثير زيادي در اطلاع‌رساني عمومي و ايجاد شور و نشاط سياسي در جامعه داشت.
پورمحمدي خاطرنشان کرد: بايد منتظر اعلام نتايج بررسي صلاحيت کانديداهاي احتمالي انتخابات بود. اگر شوراي نگهبان نظرش را اعلام کرد همه بايد به آن تمکين کرده و در همين راستا همه بايد تلاش کنيم که کسي جرات جسارت به نظر قانوني شوراي نگهبان را نداشته باشد. چرا که فضاي اجتماعي تحمل بي‌قانوني را نداشته و همه ديديم که عمل خلاف قانون چه مصيبت‌هايي داشته و چه آسيب‌هايي به دنبال دارد. البته رد صلاحيت شدگان حق دارند از مراجع قانوني اعتراض کرده و آن را پيگيري نمايند ولي همه بايد متلزم به قانون باشند.
وي افزود: بعد از آن که شوراي نگهبان نتايج تاييد صلاحيت‌ها را اعلام کرد همه بايد با قدرت در صحنه حضور داشته باشيم و مانع وقوع مجدد بداخلاقي انتخاباتي شويم. معمولا صحنه انتخابات داغ است و فضا براي بداخلاقي انتخاباتي فراهم است. بنابراين همه بايد مراقبت و مديريت کنيم تا بداخلاقي‌ها و هتک حرمت‌ها اتفاق نيافتد. از سوي ديگر بايد از مجري انتخابات بخواهيم دقيقا قانون را اجرا کرده و فعاليت‌هاي اطمينان‌ساز و اعتمادساز خود را تقويت کنند. چرا که اين موضوع يک نياز جدي در عرصه انتخابات است. اگر تلاش کنيم فعاليت‌هاي اطمينان‌ساز و اعتمادساز خود را بيشتر کنيم امکان بروز تخلف، مخالفت و قانونشکني را از ديگران مي‌گيريم. چرا که برخي به دنبال آن هستند بگويند در انتخابات تقلب مي‌شود. برخي به دنبال آن هستند که بگويند تخلف مي‌شود. بنابراين بايد اين فضاها را مديريت کرد و اجازه اتفاق امثال آن را ندهيم.
رييس سازمان بازرسي کل کشور با تأکيد بر اين‌که مجريان انتخابات بايد دقيق‌تر و با جديت بيشتري کار را انجام دهند تا زمينه سوء‌استفاده و ماجراجويي و زياده خواهي را بگيرند، گفت: اين‌که مقام معظم رهبري فرمودند راي‌شان مشخص نيست، يک پيام دارد. مجريان بايد اين پيام را جدي گرفته و خود نيز بدان پايبند باشند. از سوي ديگر بايد مراقب بود تا کانون‌هاي قدرت و نفوذ و آنان که ابزاري در اختيار دارند در امر انتخابات دخالت نکنند.
وي با بيان اين‌که بايد مسئولان به اعتماد اجتماعي بيافزايند، اظهار کرد: مجريان انتخابات نبايد اجازه دهند به تعبير مقام معظم رهبري حتي کسي از رفتارشان برداشت جانبدارانه داشته باشد. نبايد اجازه داد شيريني حماسه سياسي مانند سال 88 به کام مردم تلخ شود. راهکارش نيز اين است که هم مجريان و هم کانون‌هاي قدرت قانون را دقيقا اجرا و از دخالت‌ها و فعاليت‌هاي فراقانوني پرهيز کنند.

سه شنبه، 24 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-14 ساعت 23:05
خبر بعدی : مردم دیگر اعتمادی به راستگویی مسئولان ندارند
خبر قبلی : روحانی: ریاست ‌جمهوری کلاس کارآموزی نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -