انتخابات رژیم؛ ورود «نوبر» و واکنش «هلو»

صراط نیوز" - ورود غیرمنتظره دکتر سعید جلیلی به ساختمان وزارت کشور و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا تمامی معادلات گروه های سیاسی اصولگرا را تا حدود زیادی به هم ریخته است.
ظاهرا جلیلی پیش از انتخاب لنکرانی کاندیدای اصلی مورد نظر جبهه پایداری بود، و تلاش هایی برای قانع کردن او به منظور کاندیداتوری انجام شده بود، چنان که امیرحسین قاضی زاده، سخنگوی این جبهه با اشاره به سابقه آشنايي خود با جليلي در مشهد گفته بود «جبهه پایداری چندین بار طی چند ماه گذشته نزد آقای جلیلی رفته است و ایشان در هر بار گفته است که من نمی آیم، اگر می خواستند به صحنه بیایند حتما به ما می گفتند.»
اما این پیش بینی سخنگوی جبهه پایداری در حالی غلط از آب درآمد که به نظر می رسد روی انتخاب جلیلی توافق چندانی نیز وجود نداشته است به طوری که از مواضع برخی اعضای این جبهه چنین برمی آید که عده ای از آنها تنها به دلایلی چون «رفع تکلیف» از خود یا «استفاده از اسم و رسم جلیلی» برای وجاهت بخشی به کاندیدای خود دست به چنین کاری زده اند.
شاهد این مدعا را می توان در اظهارنظر برخی از اعضا جستجو کرد که پس از انتخاب لنکرانی به عنوان گزینه نهایی، به صورت شتاب زده انتخاب لنکرانی را برگشت ناپذیر خواندند. از جمله روح الله حسینیان در همایش اخیر جبهه پایداری که در آن کادیداتوری لنکرانی رسما اعلام شده بود، گفت «انتخاب گزینه اصلح از سوی این تشکل سیاسی نهایی است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. انتخاب لنکرانی نهایی است و هیچ تغییری در تصمیم جبهه پایداری درخصوص انتخاب کاندیدای اصلح انتخابات ایجاد نخواهد شد.»

اختلافات درونی
این در حالی است که پیش از این نیز خبرهایی از چنددستگی درون جبهه پایداری به گوش می رسید؛ چنان که حمیدرضا فولاگر سه روز قبل از همایش مذکور پرده از این اختلافات برداشته و گفته بود «جبهه پايداري از ابتدا سه طيف را درون خود جاي داده است يک طيف اين جبهه مرتبط با دولت است و بخش ديگر اين جبهه از شاگردان آيت الله مصباح هستند، نيروهاي سياسي درون مجلس و ديگر دستگاهها نيز طيف سوم درون جبهه پايداري هستند که مواضع مشترکي تحت عنوان گفتمان سوم تير داشتند.» او افزوده بود «برخي از دولتي هاي حاضر در جبهه پايداري مثل آقاي الهام از اين جبهه کنار کشيدند اما اخيرا لنکراني مسئول جمع بندي جبهه پايداري و قاضي زاده سخنگوي اين جبهه شد که احتمالا اين تغيير و تحولات در راستاي کانديداتوري آقاي لنکراني بوده است.»
با توجه به این اظهارنظرها، به نظر می رسد عده ای از اعضای جبهه پایداری از همان ابتدا نیز به دنبال حمایت از لنکرانی و آرزومند عدم ثبت نام جلیلی بودند!
اما در میان همه این سردرگمی ها، یک روز بعد از ثبت نام جلیلی، جبهه پایداری استان اصفهان در اقدامی عجیب، با صدور بیانیه ای مستقل، حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد تا عدم انسجام این گروه سیاسی بیش از پیش نمایان شود.

به سوی «خروجی دلخواه» از «جلسه خصوصی»
در همین حال، جلسه خصوصی باقری لنکرانی و آیت الله مصباح یزدی در حالی برگزار شد، که برخی رسانه های وابسته به لیدر اقتصادی جبهه پایداری و طیف طرفدار لنکرانی در این تشکیلات، تلاش کردند تا وانمود کنند خروجی دلخواه آنها از این جلسه بیرون آمده است.
این رسانه ها، سخنان آیت الله مصباح را طوری منعکس کردند که گویا حمایت قاطع خود از لنکرانی حتی با وجود ثبت نام جلیلی را اعلام کرده است. این در حالی است که علامه مصباح در همایش مورد اشاره جبهه پایداری به صراحت گفته بود «شما موظف هستید که اگر فرد صالحی غیر از فرد منتخب این گروه را پیدا کردید به او رأی بدهید چون شرعاً باید این کار را بکنید.»

واکنش «هلو» چیست؟
اما با ثبت نام جلیلی، تمامی معادلات این گروه به هم ریخته و پیش بینی می شود اختلافات اعضا در روزهای آتی نمایان تر شود.
از طرفی خود باقری لنکرانی نیز تا کنون موضع گیری مشخصی درباره ورود جلیلی به انتخابات نداشته است. او بعد از ثبت نام جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه قم در پاسخ به سوالی درباره ورورد جلیلی به انتخابات در سخنانی دوپهلو که حکایت از عدم تصمیم گیری قاطع دارد به ذکر این جمله بسنده کرده است که «نمایندگان گفتمان انقلاب زیاد شده اما این گفتمان در نهایت یک نماینده در انتخابات خواهد داشت.»
از سوی دیگر، لنکرانی پیرامون نتیجه دیدار اخیر خود با علامه مصباح هم موضع نامشخصی را اتخاذ کرده است. او با بیان اینکه بر اساس نظر علامه مصباح یزدی توجه به خداوند و توسل به ائمه اطهار(ع) در مسیر رقابت‌های انتخاباتی ضروری است گفت: بر این اساس هیچ کس نباید در برابر اراده الهی برای خود استقلال رأی قائل باشد و ایشان بر این مسئله تاکید کردند.
حال باید منتظر ماند و دید منظور «هلو»ی انتخابات از «تنها یک نماینده گفتمان انقلاب» خود اوست یا «نوبر»ی که بازار انتخابات را تحت تاثیر قرار داده است!

سه شنبه، 24 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-14 ساعت 01:05
خبر بعدی : عضو کمیسیون امنیت: جلیلی رجل سیاسی نیست
خبر قبلی : ستادهای انتخاباتی قالیباف در آستانه فروپاشی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -