هشدار نسبت به خطر قطع ورود دارو به ایران

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینكه تصمیمات خلق‌ الساعه در حوزه دارویی باعث عقبگرد ۱۰۰ ساله در دانش پزشكی كشور می‌شود، نسبت به خطر قطع ورود دارو به ایران هشدار داد.

به گزارش نیمروز، ایرج خسرونیا، در تشریح مشكلات دارویی كشور اظهار داشت: در حال حاضر یكسری دارو در گمرك كشور مانده است كه شركت‌های دارویی برای ترخیص آن اقدام نمی‌كنند زیرا منتظر هستند تا وضعیت اختصاص ارز دارو مشخص شود.

دارو از نان شب هم واجب‌تر است

وی افزود: دولت چند وقت پیش اعلام كرد كه دارو از این به بعد ارز مبادله‌ای می‌گیرد ولی بعد از مدتی متوجه شدند كه این كار اشتباه است چون دارو از نان شب هم واجب‌تر است زیرا می‌توان به جای نان گندم، جو مصرف كرد ولی یك مریض نمی‌تواند دارو مصرف نكند چون بیماریش وخیم می‌شود.

شركت های دارویی به فكر مردم گرفتار نیستند

خسرونیا با بیان اینكه شركت‌های داروی منتظر هستند تا ارز دارو از نظر تخصیص ۱۲۰۰ تومانی یا ۲۴۰۰ تومانی مشخص شود تا آن زمان داروهایشان را از گمرك ترخیص كنند، تصریح كرد: این در شرایطی است كه این شركت‌های دارویی به دنبال سودهای كلان خود هستند زیرا اگر دارو را با هر ارزی دریافت كنند می‌خواهند با قیمت بالاتری به مردم بفروشند و به فكر گرفتاری مردم نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش كه مگر وزارت بهداشت این شركت‌های دارویی را كنترل نمی‌كند، بیان داشت: چرا كنترل می‌كند ولی همه این شرایط منوط به آن است تا دولت دقیقاً ارز دارو را مشخص كند تا این داروهایی كه در حدود دو الی سه ماه است در گمرك باقی مانده است ترخیص شود.

قطع واردات دارو به ایران

خسرونیا به دیگر مشكل حوزه دارو مبنی بر قطع واردات دارو به كشور اشاره كرد و افزود: بسیاری از شركت‌های دارویی بزرگ دنیا تصمیم گرفته‌اند دیگر به ایران دارو ارسال نكنند و بر این مبنا كارمندان خود كه در ایران مشتری پیدا می‌كردند را مرخص كرده‌اند زیرا عنوان می‌كنند كه ارسال دارو به ایران دیگر سودی ندارد و اگر هم سودی داشته باشند پول آن به موقع پرداخت نمی‌شود.

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران ادامه داد: این در شرایطی است كه معاونت سابق سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را مصوب و اعلام كرده بود مبنی بر اینكه شركت‌های دارویی دیگر حق تبلیغ داروهایشان را در ایران ندارند و این به معنای آن است كه ما یك عقب گرد ۱۰۰ صد ساله به گذشته خواهیم داشت.

خسرونیا تصریح كرد: به هرحال بسیاری از هزینه‌های كنگره‌های علمی و پزشكی را شركت‌های دارویی تامین می‌كنند و وقتی آنها نتوانند در ایران تبلیغ دارو خود را داشته باشند كه بسیار هم این كنگره‌های علمی و پزشكی برای متخصصان ضروری است هیچ انگیزه‌ای برای حضور این شركت‌های داروسازی خارجی در ایران نیست.

عقبگرد ۱۰۰ ساله در حوزه دارویی كشور

وی ادامه داد: این در شرایطی است كه یك پزشك نیز باید از داروهای جدید برای درمان بیماران خود مطلع شود و اگر این داروهای جدید تبلیغ نشود مسلماً دانش پزشكی كشورمان یك عقب گرد ۱۰۰ ساله خواهد داشت.

دوشنبه، 23 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-13 ساعت 17:05
خبر بعدی : اطرافیان احمدی‌نژاد به هر قیمتی می‌خواهند بمانند
خبر قبلی : روحانی: یک خطای دیگر کافی است که کشور نابود شود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -