نگرانی خامنه ای از برگزار نشدن انتخابات

منصور امان

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته (دوشنبه) برای دومین بار در عرض دو هفته گذشته بر برگزاری نمایش انتخابات ریاست جمهوری در "موعد مُقرر" پافشاری کرد و به این وسیله به ژرفش جدال در دستگاه قُدرت و نگرانی از تهدید خُرده کودتاهای اداری تریبون بخشید.

در ماه های گذشته بر حجم دلنگرانی "اُصولگرایان" از واکُنش فراکسیون نظامی - امنیتی دولت در برابر رد صلاحیت نامزدهای آن افزوده شده است. آنها از جُمله احتمال می دهند که آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر منصب ریاست جمهوری، در این صورت از برگزاری انتخابات خودداری کند.

اکنون آقای خامنه ای نه تنها تایید می کند که این احتمال واقعی بوده و در مُجادلات درونی بین فراکسیونهای رقیب به صورت جدی مطرح گردیده، بلکه به گونه ناخواسته با ذکر این مثال، وجود بُحران ثبات شکنی که سراپای باند حاکم را در بر گرفته را مُستند کرده است. او زیر فشار شکل تازه بُحران است که پی در پی میکروفون به دست می گیرد.

اگرچه رهبر باند ولایت به پادوهای نافرمانش درس عبرت داده که "خیلیها خواستند انتخابات را به تعویق بیاندازند اما نتوانستند"، با این حال او خود بهتر می داند که نه جنس آنها با "خیلیها" (و به بیان شفاف تر، اصلاح طلبان حُکومتی) یکسان است و نه او همان فصل الخطابی است که قادر بود بدون چالش، چنین تجاوزاتی به قلمرو اختیاراتش را دفع کند.

پروژه "مُهندسی انتخابات" آیت الله خامنه ای به اتکای نهادهای مُوازی و "لشکر غیبی" اینک به سدی با ویژگیهایی مُشابه برخورده که سازندگانش برای دستیابی به هدف، همچون "آقا" و همدستان هیچ مصلحتی را بالاتر از منافع خود به رسمیت نمی شناسند.

مُضحک آن است که آیت الله خامنه ای به عُنوان عامل اصلی برکشیدن آقای احمدی نژاد در دو دوره و افکندن خود و باند ولایت به شرایط فلاکت بار فعلی، دوباره برای انتخاب "فرد اصلح" معیار تعیین می کند و کوته بینی و "بی بصیرتی" گزافش را با رفتن به جلد عاقل معرکه ماله می کشد.

با این همه، موضوع مُهم تر از باجگیری آقای احمدی نژاد از "رهبر" و میزان خراجی که او آماده است یا مجبور است بپردازد، موقعیت دستگاهی است که در یکی از حساس ترین بُرشهای حیات خود فلج شده و اجزای آن به شدت و حرارت تمام در حال خُنثی کردن یکدیگر هستند. این فقط جُنبش اجتماعی نیست که می تواند از این شرایط استفاده کند. برای اخراج شدگان از شرکت سهامی قُدرت نیز این سووال بیش از پیش مطرح می شود که نیرویی که این گونه از درون و بیرون زیر فشار است، در شرایطی هست که بتواند خواسته اش را به دیگران دیکته کند؟

سه شنبه، 17 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-07 ساعت 07:05
خبر بعدی : خسارت 70 میلیونی به ورزشگاه تختی اهواز
خبر قبلی : رفسنجانی: می خواهم نامزد شوم اما خامنه ای نپذیرفته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -