هاشمی یا خاتمی قبل از هر تصمیمی باید با رهبری...

هاشمی یا خاتمی قبل از هر تصمیمی باید با رهبری دیدار کنند

محمد رضا خباز نماینده مجلس نهم در یادداشتی تصمیم انتخاباتی هاشمی و خاتمی را منوط به مشورت با رهبری می داند.

وی می نویسد: معتقدم حضور یکی از آقایان هاشمی یا خاتمی از چند جهت به درد کشور می‌خورد. اول آن‌که این دو به دلیل تجربه بالا و همچنین محبوبیتی که دارند، می‌توانند مشکلات داخلی و خارجی کشور را از ظرف مدت هشت‌سال برطرف کنند. علاوه برآن، حضور آنها باعث افزایش مشارکت خواهد شد که این به نفع نظام است. البته این دو باید قبل از اعلام نامزدی با رهبری جلساتی داشته باشند و موافقت ضمنی ایشان را به دست آورند، چون رفع مشکلات فعلی کشور بدون حمایت‌های رهبری امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین در چنین وضعی به‌نظر می‌رسد اگر نظر رهبری هم مثبت باشد دیگر حجت بر این دو نفر تمام است و جوابی در پیشگاه ملت و تاریخ برای عدم حضور نخواهند داشت.
دیدگاه آقای خاتمی برای حضور این است که باید رویکرد کشور تغییر کند؛ معنای رویکرد این است که باید تحول ریشه‌ای در کشور به‌وجود آید. از درون رویکرد سابق، دولت آقای احمدی‌نژاد بیرون آمد؛ یعنی این آقای احمدی‌نژاد نبود که رأی آورد، بلکه آن رویکرد بود که آقای احمدی‌نژاد را بر مسند قدرت نشاند.این رویکرد هنوز از عمل هشت سال پیش خود پشیمان نیست، اگرچه انتقاد می‌کنند اما حاضر نیستند بگویند ما اشتباه کردیم. در صورتی که این رویکرد اصلاح شود، آقای خاتمی می‌آید حال اگر یکی از آقایان هاشمی یا خاتمی نامزد شوند آرایش انتخاباتی نیز به صورت گسترده تغییر می‌کند؛ در بین کسانی که تا به حال در طیف اصلاح‌طلبان نامزد شده‌اند، افرادی هستند که به یکی از این دو نفر علاقه‌مندند و به نفع آنان کناره‌گیری خواهند کرد.
آرایش انتخاباتی اصولگرایان نیز تغییر می‌کند و این همه نامزد نخواهند داشت؛ اکنون اصولگرایان نیرویی قوی‌تر از کسانی که تا به حال نامزد شده‌اند، ندارند، بنابراین امکان معرفی فردی جدید از سوی آنان وجود ندارد، مگر اینکه مانند دو دور گذشته، به صورت یکپارچه پشت یک فرد جمع شوند تا رأی بیاورد. در دو دور گذشته هم، چنین اتفاقی افتاد؛ آن زمان آقای احمدی‌نژاد ته فهرست بود؛ اصلاً کسی برای وی حساب باز نمی‌کرد. ولی وقتی اصولگرایان دیدند ممکن است از قافله عقب بمانند همه دور یک نفر، اگرچه قبولش نداشتند، جمع شدند و از دوپینگ انتخاباتی استفاده کردند؛ هرچند آن دوپینگ اکنون مشکلات فعلی را برای کشور به وجود آورده است. بنابراین آقای احمدی‌نژاد هشت سال پیش قوی‌ترین نیروی اصولگرایان نبود، بلکه از بد حادثه همه اصولگرایان پشت وی جمع شدند و علی‌رغم میل باطنی خود از وی حمایت کردند که مبادا نامزد اصلاح‌طلبی رأی آورد. البته آقای احمدی‌نژاد هم خیلی زود جواب زحمات آقایان را داد و همان ابتدا اعلام کرد که متعلق به اصولگرایان نیست و مردم پشتیبان وی هستند به همین خاطر طیف اصلا‌طلبان تأکید دارند به دلایل فوق، باید یک فرد قوی از جریان اصلاحات وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. اگر این اتفاق رخ دهد و یکی از آنان به عنوان نامزد وارد میدان انتخابات شود، به‌طور قطع آرایش سیاسی اصولگرایان نیز تغییر خواهد کرد. حالا این تغییر ممکن است در اثر ائتلاف آنان برای مقابله با رأی آوردن نامزد اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، یا اینکه آنان نیز به فکر مطرح کردن نامزد خاص بیفتند. البته اصولگرایان در یکصورت دیگر هم برنامه فعلی‌شان تغییر خواهد کرد و آن نیز وقتی خواهد بود که مشخص شود نامزد دولت کیست. در حال حاضر از مشایی نام برده می‌شود که آن هم با اما و اگرهایی همراه است. با در نظر گرفتن این موارد، براین باورم که برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای فعلی، در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد.

یکشنبه، 15 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-05 ساعت 02:05
خبر بعدی : پاپ خوان‌‌ها برای امام زمان می‌خوانند
خبر قبلی : احمدی​نژاد اگر رئیس جمهور نبود که جايی...


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -