حکایت اختلاف خاندان هاشمی و احمدی‌ نژاد

روزنامه اعتماد: فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي است اما كمتر به اين نام در مسائل شهري او را مي‌شناسند و محسن هاشمي از نگاه فعالان شهري، مردي است كه 17 سال مديريت مترو را بر عهده داشته است. در مسائل سياسي آنچنان ورود پيدا نمي‌كند مگر آنكه عليه خانواده‌اش تهمتي زده شده باشد، البته طي يك سال اخير كمي وارد گود سياست شده است كه برخي اين گمانه را مطرح كردند مي‌خواهد كانديداي رياست‌جمهوري شود كه ظاهرا اين بحث منتفي است و محسن هاشمي با حضور در فرمانداري براي انتخابات شوراي شهر تهران ثبت نام كرد. در زمينه شوراي شهر و سياست در مديريت شهري با او به گفت‌وگو پرداختيم كه در ادامه مي‌آيد.

اختلافات ميان شما و آقاي احمدي نژاد از زماني كه ايشان شهردار و شما مديرعامل مترو بوديد، شروع شد؟

نه؛ آقاي احمدي‌نژاد زماني كه شهردار شد سياست تقابل را نداشت و روابط حسنه بود اما بعد از ثبت نام قطعي آيت ا... هاشمي رفسنجاني براي انتخابات رياست جمهوري نهم در ارديبهشت 84، سياست خود را تغيير داد. تا زماني كه آيت ا... هاشمي كانديداي رياست جمهوري نشده بود، در جهت جذب ايشان حركت مي‌كرد. اما از زمان حضور قطعي ايشان در انتخابات، در جهت تخريب ما قدم برداشت.

پس استعفاي شما از مترو به دليل اختلاف آقاي احمدي نژاد با آيت ا... هاشمي بود. چند بار استعفا داديد؟

زماني كه آقاي احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد، من استعفايم را دادم. آن موقع هنوز شهردار بود و استعفا را قبول نكرد. بعد از وي آقاي سعيدلو سرپرست شهرداري شد كه دوباره به ايشان هم استعفايم را دادم او نيز به دلايلي با استعفاي من موافقت نكرد. وقتي آقاي قاليباف، شهردار تهران شد مجدداً در سال 84 استعفا دادم كه وي نيز به دليل اينكه توسعه مترو را از اولويت‌هاي كاري خود مطرح كرده بود و براي رشد آن طرح داشت، با استعفايم موافقت نكرد و از من برنامه خواست. 6 سال نيز با آقاي قاليباف كار كردم تا اينكه 13 اسفند سال 89، در ساعت 13 و 27 دقيقه موافقت با استعفايم در سايت سما منتشر شد.

برخي مي‌گويند استعفاي شما به دليل خودداري دولت از پرداخت بودجه مترو بوده است.

طبق قوانيني كه مجلس براي توسعه مترو تصويب كرده بود، در دولت‌هاي نهم و دهم نسبت به پرداخت بودجه‌هاي مطرح اقدام نمي‌شد . شهرداري‌ها و مترو با كمك نمايندگان مجلس چند طرح به مجلس ارائه دادند و مجلس هم با تصويب اين طرح‌ها كمك شاياني كرد كه يكي از آنها قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي بود كه قانونا شهرداري‌ها را مسئول ساخت قطار شهري با پرداختن 50 درصد منابع از سوي دولت كردند. حتي بعد از ارائه لايحه قانون مديريت مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومي از طرف دولت درصد حمل و نقل ريلي تهران را براي مترو از 10 تا 30 درصد افزايش دادند. 4 هزار ميليارد تومان سالانه براي حمل و نقل عمومي شهري بودجه در نظر گرفتند كه دولت بايد به قطار شهري‌ها و مترو تزريق مي‌كرد كه متاسفانه اين بودجه هم داده نشد. تا اينكه طرح ديگري را با عنوان استفاده از صندوق ذخيره ارزي به مبلغ 2 ميليار دلار به مجلس ارائه و مجلس تصويب كرد يك ميليارد دلار براي مترو تهران در سال 89 اختصاص يابد كه متاسفانه اين قانون نيز عملي نشد تا اينكه ديده و شنيده شد شايد حضور من اين مشكلات را به‌وجود آورده است. لذا قبول كردم استعفا دهم اما از مترو نرفتم و عضو هيات مديره باقي ماندم و مشاور شهردار شدم.

چهارشنبه، 11 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-05-01 ساعت 06:05
خبر بعدی : انتخابات؛ منبع امنیتی: تنفس مصنوعی به خاتمی
خبر قبلی : کاریکاتور؛ روز کارگر در حکومت اسلامی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -