وقتی "منتظر المهدی" به عرصه سینما پا می گذارد

معاون نیروی انتظامی از برگزاری جشنواره "هنر و امنیت" خبر داد و مژده داد که نیروی انتظامی در سال 92 دو نهاد هنری جدید یکی بنام "انجمن فیلمنامه نویسان" و دیگری تحت عنوان "انجمن حادثه نویسی" بر پا خواهد کرد.

به گزارش رادیو فرانسه، پاسدار سعید منتظر المهدی اخیراً در یک مصاحبه با رسانه ها از برگزاری "جشنواره رسانه" خبر داد و سپس در توضیح فعالیت های هنری نیروهای انتظامی افشا کرد که در سال جاری نیروی انتظامی چهار فیلم سریال تلویزیونی تولید و پخش خواهد کرد.

وی مژده داد که سریال "ماتادور" برای اولین بار توسط موسسه "ناجی هنر" که وابسته به نیروی انتظامی است تولید شده و از همین ماه آینده در صدا و سیما پخش خواهد شد. او گفت که نوع این سریال "به سبک اکشن" است.

معاون ناجا سپس به به سه سریال دیگر به نام های "سوداگر" و "بدل" و نیز سریال "پالایش" اشاره کرد که به ادعای وی هم اکنون توسط نیروی انتظامی در دست تهیه هستند.

منتظر المهدی در این مصاحبه همچنین از برگزاری جشنواره هنر و امنیت خبر داد و مژده داد که نیروی انتظامی در سال 92 دو نهاد هنری جدید یکی بنام "انجمن فیلمنامه نویسان" و دیگری تحت عنوان انجمن حادثه نویسی بر پا خواهد کرد.

در گفتگوئی با نیما کفیل دوانی سینماگر مقیم پاریس ، از او درباره سابقه رسالت هنری نیروهای انتظامی در عرصه سینما می پرسم . با وجود دهها نهاد "نظارتی" در عرصه فیلم و سینما، که کارشان کنترل سختگیرانه بخش خصوصی در فعالیت های سینمائی است و حضور فعال نهاد های دولتی و یا وابسته به بنیاد های حکومتی در عرصه فیلم سازی، به چه دلیلی نیروی انتظامی هم وارد عرصه سینما شده است؟

آیا در میان نیرو های نظامی و انتظامی کشور نهاد های دیگری هم در این زمینه فعالیت می کنند؟ آیا برای دخالت نیروهای انتظامی در فعالیت های سینمائی جاری در کشور چارچوب قانونی هم تعریف شده است؟

نیما کفیل دوانی توضیح می دهد که معاونت سینمائی –تحت مسئولیت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی- دو وضیفه اصلی دارد.یکی خدمات رسانی انتظامی به پروژه های سینمائی و تلویزیونی و دیگری تولید فیلم های پلیسی و یا اجتماعی با توجه به ماموریت های تعریف شده برای نیروی انتظامی.

دوانی می گوید در سالهای گذشته این موسسه تولیدات بسیاری در حوزه سینما و تلویزیون داشته است بطوریکه حدود سی فیلم تلویزیونی ، چندین فیلم سینمائی و چندین سریال تلویزیونی تولید کرده است که این سریال ها معمولاً در هفته های موسوم به نیروی انتظامی از تلویزیون پخش می شوند.

نیما کفیل دوانی تعریف می کند که گاهی برخی از تولیدات همین نیروی انتظامی هم – که توسط موسسه ناجی هنر انجام می شوند- قربانی سختگیری ها شده و جلوی اکرانشان گرفته شده است! بطور مثال فیلم "خانه پدری" ساخته آقای کیانوش عیاری – که از فیلمسازان مطرح کشور است- و در تهیه آن همین موسسه ناجی هنر پنجاه در صد سرمایه گذاری کرده بود، جلوی اکرانش گرفته شد و همین اقای منتظر المهدی در این باره اظهار نظر کرد که ما به این نتیجه رسیده ایم که فیلم آقای کیانوش عیاری نه به نفع پلیس، نه بنفع مردم و نه بنفع سینما گران بوده است.

نیما کفیل دوانی درباره هرج و مرج نیرو های کنترل کننده و نظارتی نیز مثال های جالبی دارد. او می گوید همین سال گذشته ما شاهد درگیری میان حوزه هنری و سازمان سینمائی بودیم. به این ترتیب که مسئولان حوزه هنری اجازه اکران شش فیلم را در سینما های تحت کنترل خودشان ندادند و به اکران این فیلم ها در سینما های دیگر نیز اعتراض کردند. آنها به کمک نیروهای شبه نظامی تلاش زیادی بکار بردند تا این فیلم ها را از اکران سینما ها بزیر بکشند. در فیلم "من همسرش هستم" که ساخته فریدون جیرانی بود شاهد بیشترین این درگیری ها بودیم.

بعقیده دوانی در عمل اقدامات حوزه هنری به ضرر خودش تمام شد و فیلم مذبور مورد استقبال مردم قرار گرفت و به عنوان سومین فیلم پر فروش سال گذشته معرفی شد.

آدينه، 6 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-04-26 ساعت 13:04
خبر بعدی : اولین روزنامه‌ جهان (در فرانسه) 400 ساله شد
خبر قبلی : نماز جمعه؛ عبور احمدی نژاد از خطوط قرمز + فیلم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -