كمربند‌ها را سفت ببنديد؛ قيمت‌ها بی‌تاب می‌شوند

روزنامه بهار: بحث ارز داغ است و از آن داغ‌تر، گرانی. چند روزی است حذف ارز مرجع و گرانی‌هایی که با خود به همراه می‌آورد، نقل هر جمعی شده و کسانی که دستشان به دهانشان می‌رسد یا حداقل الان دستشان به دهانشان می‌رسد برای کمی دیرتر رسیدن به موج گرانی که حتی مردم کوچه و خیابان هم آن را پیش‌بینی می‌کنند، دست به دامان خریدهای کلی شده‌اند تا شاید کمی دیرتر موج گرانی آن‌ها را با خود ببرد. در روزهای گذشته خبر گرانی روغن و موج گسترده مردم برای خرید آن، نشانی از همین موضوع را با خود دارد، دریغ از این‌که، گرانی محدود به یک قلم و دو قلم نخواهد بود و این خریدهای کلی تنها مواجه با گرانی را چند هفته به تاخیر خواهد انداخت.
از چند روز پیش که مصوبه حذف ارز مرجع منتشر شد و براساس آن بانک مرکزی اعلام کرد که از این پس تنها به چهار قلم کالای وارداتی ارز مرجع تخصیص داده خواهد شد، تمامی گمانه‌زنی‌ها حول گرانی اقلامی همچون گوشت، مرغ، مواد لبنی، برنج، نان، شکر، روغن و... چرخید.
گمانه‌زنی‌هایی که کاملا درست به نظر می‌رسد و با توجه به خبرهایی که شنیده می‌شود گرانی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شود در راه است. به گفته حسین رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «با توجه به حذف ارز مرجع واردات کالاهای اولویت اول (به جز چهار کالا) و اختصاص ارز مباد‌له‌ای به این کالاها طی پیشنهادی قرار است قیمت‌گذاری این کالاها با تلفیق ارز مرجع و مبادله‌ای با رقمی در حدود هزار و 800 تومان انجام شود که این امر افزایش 30‌درصدی قیمت کالا‌ها را به همراه خواهد داشت.» وی در توضیح خبر گرانی که داده بود، به ایسنا اظهار داشت: «تصمیم بر این شده است کالاهایی مثل روغن، برنج و شکر که پیش از این در اولویت اول بودند از این پس، هم ارز مبادله‌ای و هم ارز مرجع دریافت کنند.»
رادمرد با تاکید بر این‌که قیمت‌گذاری این کالاها از این پس به صورت تلفیقی است، تصریح کرد: «50‌درصد این کالاها با ارز مبادله‌ای و 50‌درصد آن‌ها با ارز مرجع به کشور وارد می‌شوند که میانگین دو نرخ مرجع و مبادله‌ای مبنای قیمت‌گذاری این کالاها قرار می‌گیرد.»
به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت میانگین اختصاص ارز به این کالاهای ارزی با حدود هزار و 800 تومان است.
وی ادامه داد: «‌البته این افزایش قیمت ارز هزار و 226 به هزار و 800 تومانی باعث افزایش 30‌درصدی قیمت این کالاها می‌شود.» رادمرد در پاسخ به این سوال که قیمت‌های جدید این کالاها چه زمانی اعلام می‌شود، بیان کرد: «ظرف یکی‌دو روز آینده قیمت‌های مصوب اعلام می‌شود.» معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که ارز مرجع به شرکت بازرگانی دولتی تعلق می‌گیرد و اختصاص ارز مبادله‌ای صرفا برای کالاهایی است که توسط بخش خصوصی وارد می‌شود، تصریح کرد: «قیمت‌ها برای کالاهایی که توسط بخش خصوصی وارد می‌شود به نحوی است که ارز مبادله‌ای را پوشش دهد و این در حالی است که به گندم، جو، ذرت و سویا همچنان ارز هزار و 226 تومانی تعلق می‌گیرد.» گرانی 30‌درصدی که رادمرد به دلیل تلفیق ارز مرجع و ارز مبادله‌ای از آن خبر می‌دهد در حالی است که اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون با کاهش درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها، اجازه افزایش 38‌درصدی قیمت‌ها را برای تحقق درآمد 50‌هزار تومانی از محل اجرای این قانون به دولتی‌ها دادند و این یعنی گرانی حداقل 38‌درصدی که پشت در نشسته تا میهمان سفره‌های ایرانی شود.
این مجوز افزایش 38‌درصدی قیمت‌ها، بهای هر لیتر بنزین آزاد را به ‌هزار تومان و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه را به 550‌‌تومان می‌رساند و این جدا از آثار تورمی است که افزایش قیمت بنزین روی سایر قیمت‌ها خواهد گذاشت و قیمت‌ها را قطعا بیشتر از 30 تا 38‌درصدی که دولتی‌ها و مجلسی‌ها از آن حکایت می‌کنند، بالا خواهد برد.
در این میان باید دید جیب مردم توانایی این میزان افزایش قیمت را خواهد داشت یا خیر؟ گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت یک‌کیلو گوشت گوسفندی در مرکز شهر حدود 38‌هزار تومان است و اگر خریدار راسته کامل گوسفندی باشید می‌توانید گوشت گوسفندی را کیلویی سه‌هزار تومان ارزان‌تر خریداری کنید. البته این قیمت‌ها در جنوب شهر کمی بهتر است و می‌توانید یک کیلو گوشت گوسفندی را 26‌هزار تومان خریداری کنید. حالا فرض کنید که قرار باشد این قیمت 38‌هزار تومانی در مرکز شهر و 26‌هزار تومانی در جنوب شهر حداقل 30‌درصد افزایش یابد، در این صورت یک کیلو‌گوشت از 33‌هزار و 700 تومان در جنوب شهر تا 49‌هزار و 400تومان در مرکز شهر قیمت خواهد داشت. به این رقم‌ها افزایش 30 تا 38‌درصدی قیمت هر کیلو برنج خارجی که اکنون بیش از سه‌هزار تومان و برنج ایرانی درجه یک که بیشتر از هفت‌هزار تومان به فروش می‌رسد را اضافه کنید و گرانی 35‌درصدی روغن را هم در نظر داشته باشید. قیمت پنج‌هزار و 400‌تومانی برای هر کیلو مرغ را که قطعا در جریان افزایش قیمت‌های 30‌درصدی گرانی را تجربه خواهد کرد و به بالای هفت‌هزار تومان خواهد رسید نیز در نظر بگیرد. با این اوصاف واقعا به نظر می‌رسد که باید بادبان‌ها را کشید و خود را برای موج سخت گرانی آماده کرد.

پنجشنبه، 5 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-04-25 ساعت 13:04
خبر بعدی : دولتمردان: از غصه وضعيت خوزستان داريم مى ميريم
خبر قبلی : تولید ناشران به یک ‌سوم کاهش یافته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -