معاون جلیلی: خانم اشتون هنوز پاسخی نداده است

به گزارش فارس، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جمع نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در حاشیه نشست مقدماتی اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی، با اشاره به گفتگوهای هسته ای در آلماتی قزاقستان گفت: ۱+۵ اراده جدی خود برای پیشرفت عملی در مسیر گفت‌وگوها را نشان دهد.

علی باقری گفت: اکنون 1+5 در مقابل سه گزینه قرار دارد:

اول؛ حل و فصل موضوع به‌طور کامل در یک مرحله که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ورود در این مسیر تا حصول نتیجه اعلام کرده‌است و در گفت‌وگوهای مسکو نیز طرح جامع خود را پیشنهاد نموده‌است.

دوم؛ حل و فصل گام به گام موضوع با برداشتن چند گام اولیه متقابل هم‌جنس، هم‌وزن و هم‌زمان از سوی دو طرف در حرکت اولیه که در گفت‌وگوهای آلماتی 2 پیشنهاد شد.

سوم؛ عدم حرکت به‌سمت جلو و کنار گذاشتن پیشنهاد 1+5 در آلماتی یک

همان طور که استحضار دارید در پایان گفت‌وگوهای آلماتی 2، خانم کاترین اشتون در جریان کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد اعضای 1+5 به پایتخت‌های خود رفته و پس از مشورت با مقام‌های خود، ظرف چند روز تصمیم آن‌ها به اطلاع آقای دکتر جلیلی خواهد رسید، اما اکنون پس از گذشت چند هفته از آن زمان، هنوز پاسخی دریافت نشده است. از این رو چنانچه 1+5 گزینه‌های اول و دوم را نپذیرد، عملاً به این معنا است که پیشنهاد خود در گفت‌وگوهای آلماتی یک را نیز کنار گذاشته است، از این رو باید به افکار عمومی جهان درباره این رویکرد و منطق رفتاری پاسخ‌گو باشد.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید می‌نماید که در قبال انجام تکالیف ناشی از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز معاهده ان پی تی، صرفاً خواستار استیفای همه حقوق مصرح بویژه غنی سازی در این چارچوب و اعمال آن بر اساس نیازهای خود است.

اکنون توپ در زمین 1+5 است، از این رو 1+5 باید اولاً؛ اراده جدی خود را برای پیشرفت عملی در مسیر گفت‌وگوها با انتخاب یکی از دو گزینه پیشنهادی ایران یعنی «حل و فصل کامل موضوع» «در یک مرحله» و یا حرکت «گام به گام» با اقدام‌های متقابل هم‌جنس، هم‌وزن و هم‌زمان ابراز کند، ثانیاً؛ عزم عملی خود را برای ورود به مذاکرات سازنده، جدی، محتوایی، مؤثر و نتیجه‌بخش با پای‌بندی عملی به الزام های گفت‌وگو برای همکاری نشان دهد، ثالثاً؛ با پذیرش بی قید و شرط حقوق هسته‌ای ملت ایران در چارچوب معاهده ان پی تی به‌ویژه غنی‌سازی، خود را از اتهام عدم پای‌بندی به الزامات معاهدات بین‌المللی و برخورد گزینشی با موازین و مقررات بین‌المللی برهاند و رابعاً؛ با اعطای اختیار لازم به افراد شرکت‌کننده در مذاکرات برای پیشبرد گفت‌وگوها، شائبه خرید زمان، فرار از گفت‌وگو و یا انجام گفت‌وگو با هدف صرفاً گفت‌وگو را از خود دور نماید.

چهارشنبه، 4 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-04-24 ساعت 23:04
خبر بعدی : هلند: رژیم تهران جرائم سایبری مرتکب می شود
خبر قبلی : صفار هرندی: شنیده‌ام مشایی را رحیمی معرفی کرده


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -