قدرت خرید کارگران نصف می‌شود

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست خبری خود گفت: با تصمیم جدید کمیسیون تلفیق، قدرت خرید کارگران روند نزولی خواهد داشت.
علیرضا محجوب افزود: در یک سال گذشته کارگران 40 درصد قدرت خرید خود را از دست دادند، زیرا در 14 فروردین امسال تورم بیش از 31 درصد را در شهر‌ها اعلام کردند.

 کاهش 50درصدی قدرت خرید کارگران
به گزارش خبرنگار ما محجوب گفت: با تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق که ارز مرجع را به ارز مبادلاتی تبدیل کردند قیمت غذا و دارو دوبرابر می‌شود و کارگران در این زمینه‌ها 50 درصد قدرت خریدشان را ازدست می‌دهند. در حال حاضر با تورم بالای 20 درصد که رسماً اعلام می‌شود، ایران رتبه ششم را در جهان دارد، اما تورم بیش از 30 درصد، ایران را پس از بلاروس در رتبه دوم قرار می‌دهد.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرد: این تصمیم‌گیری فقط به نفع صاحبان ثروت است. بیشتر اقتصاددانان دنیا تعجب می‌کنند که ما با داشتن این منابع چرا باید چنین تورمی داشته باشیم. در حال حاضر متوسط تورم در دنیا 4 درصد است. آن هم در بیشتر کشور‌ها 2 درصد و فقط در برخی کشور‌ها 4 درصد است، اما ما داریم درباره تورم 30 و یا 40 درصدی صحبت می‌کنیم! این تورم دو رقمی یعنی این اقتصاد بیمار است.

دلارهای صادرات غیرنفتی چه شد؟!
دبیرکل خانه کارگر تأکید کرد: این تصمیم بد‌ترین تصمیمی است که برای کارگران گرفته شد. ما از اول هم گفتیم این کار فقط خالی کردن جیب فقراست و ما ساکت نخواهیم نشست.
وی در پاسخ به خبرنگار قدس در این خصوص که شما که طرح مسأله می‌کنید لطفاً راهکار هم بدهید، چنین پاسخ داد: اکنون ما تحریم هستیم، اما می‌گویند ما 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. پس چرا دلار‌هایش را نمی‌بینیم؟ بنابراین، این مطالب جنبه اغواگرانه دارد. شما اگر اکنون به بانک بروید به شما دلار نمی‌دهند و یوان و ین را به شما پیشنهاد می‌دهند. این یعنی چه؟ وقتی می‌گوییم قیمت ارز شناور است پس چرا از طریق قانون قیمت تعیین می‌کنیم؟ با قیمت 1200 تومانی ارز مرجع، ما آن تورم را داشتیم، اکنون که به 2400 تومان رسیده معلوم است قیمت غذای مردم هم دو برابر می‌شود. ما از اول هم گفتیم با سفره مردم بازی نکنید.

مسؤولان در مرگ بیماران مقصرند
این نماینده مجلس افزود: در طول سالهای اخیر تقاضای 25 میلیارد دلاری مردم به 115 میلیارد دلار رسید. این برای چه اتفاق افتاده است؟ مگر جمعیت دو برابر شده که تقاضا بالا رفته است. این یعنی اینکه ریزش نقدینگی بی‌حساب و وجود کالاهای لوکس و تجملاتی سبب تقاضای بیشتر می‌شود. باید تقاضا کنترل شود. اینها تقاضا را‌‌ رها می‌کنند و عرضه را کنترل می‌کنند. عرضه نسبت به تقاضا کوچک است. ما گفتیم میوه وارد نکنید، خودروی لوکس و کالاهای تجملاتی وارد نکنید، اما هنوز هم متوقف نشده و وارد می‌شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: اگر کسی به خاطر نخریدن دارو فوت کرد مقصر مجلس است. بی‌خود به نفع فقرا شعار ندهید!
علیرضا محجوب در بخش دیگری از گفته‌هایش در خصوص اصلاح قانون کار گفت: نماینده‌های کارگری و کارفرمایی هنوز به توافق نرسیده‌اند، اما لایحه بدون توافق آنها فرستاده شد. همه موضع من را نسبت به این قضیه می‌دانند، اما من مسؤول هستم که جلسات را ساماندهی کنم که این کار را انجام می‌دهم.

آمارهای اشتغال، تنها ادعاست
رئیس ستاد بزرگداشت هفته کارگر در خصوص نرخ اشتغال نیز گفت: در خصوص نرخ اشتغال من نمی‌توانم نظر درستی بدهم، زیرا در آوردن آن کار مرکز آمار است که باید درست و علمی انجام شود. با 40 هزار برگ که به دست مردم می‌دهند نمی‌شود آمار دقیقی اعلام کرد. برای اینکه بدانید این آمار‌ها اصلاً علمی نیست بدانید که فقط سه میلیون و 850 کانون اشتغال در کشور وجود دارد. چطور با 40 هزار برگ کاغذ تعداد اشتغال مشخص می‌شود؟
وی گفت: در کشور ما نظام دستمزد بر اساس روزمزدی است نه ساعت مزدی. در حالی که طبق این آمار، نتیجه‌گیری‌ها بر اساس ساعت مزدی اعلام شده است. چند صدم درصد جامعه ساعت مزد هستند؟ بنابراین، آمار یاد شده دقیق و علمی نیست. تخمین بیکاری نظامش مشخص است، اما چون در قانون کار از واژه ساعت مزدی استفاده شده، مرکز آمار هم از این موضوع استفاده می‌کند و آمار اشتغال را بر اساس ساعت مزد بیان می‌کند.
وی در خصوص آمارهایی که برای شمار اشتغالهای ایجاد شده بیان می‌شود، گفت: اینها ادعاست. سند بیاورند ما هم قبول می‌کنیم. چطور می‌شود 5/1 میلیون شغل ایجاد شود، اما آمار سازمان تأمین اجتماعی کاهش هشت دهم درصدی را نشان دهد؟ فقط یکبار در مجلس چندین برگ به من نشان دادند و ده دقیقه بعد آن را گرفتند و دیگر هم نیاوردند و من در تورقی که انجام دادم دیدم یک میلیون از این شغلها در بخش ساختمان بود!

سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه 1392 برابر با 2013-04-23 ساعت 13:04
خبر بعدی : رد صلاحیت؛ هشدار جنتی به خاتمی و مشايی
خبر قبلی : ارز مرجع واردات کلیه کالاها حذف شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -