تاثیر استعفای مذاکره کننده هسته ای بر روند مذاکرات

شفاف نیوز: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تغییرات در هیات آژانس بین المللی اتمی برای مذاکره با جمهوری اسلامی نباید خللی در مذاکرات وارد کند گفت: طرح این موضوع که مذاکرات هسته ای به بعد از انتخابات موکول شود، خوب نیست.

در شرایطی که طی دو روز اخیر، بار دیگر گزارش هایی مبنی بر احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس در آینده ای نزدیک منتشر شده است، جدیدترین اخبار حاکی از استعفای یکی از مسئولین مذاکره کننده آژانس با ایران و تغییر ترکیب تیم این نهاد در مقابل ایران است. در همین حال، گمانه هایی مبنی بر تأثیر این موضوع بر مذاکرات هسته ای ایران مطرح شده است.

دو تن از مقامات ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی که وظیفه هدایت مذاکرات با ایران را بر عهده داشتند، طی سال جاری میلادی از سمت خود کنار می روند. امری که منابع غربی معتقدند آژانس را از تجربه و تخصص این افراد در موضوع ایران محروم می کند.

اخبار مربوط به این تغییر در شرایطی منتشر می شود که تلاش ها برای از سرگیری گفت و گوها میان ایران و آژانس همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، دو روز پیش خبری مبنی بر برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه مه منتشر شد که البته از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۳۰ فروردین ماه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که احتمال دارد کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات هسته‌ای خود را از ماه آینده میلادی از سر بگیرند که این خبر چند ساعت پس از انتشار به طور غیررسمی از سوی برخی منابع آگاه در کشور تکذیب شد.

این دهمین دور از مذاکرات دو طرف از ابتدای سال ۲۰۱۲ و از زمانی خواهد بود که آژانس از ابعاد احتمالا نظامی فعالیت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی کرد این درحالی است که صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان بارها در گزارش های آژانس تایید شده و انجام این مذاکرات در حالی صورت میگیرد که مقامات آژانس بدون تایید حق هسته ای ایران خواسته هایی فراتر از چارچوب قانونی این سازمان مانند بازدید از تاسیسات پارچین، دسترسی به برخی اسناد و امکان گفتگو با شماری از همکاران برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دارند که مقامات کشورها صراحتا با این مساله مخالفت کردند و تا زمانی با این درخواست ها مخالفت میکنند که حق رسمی ایران به رسمیت شناخته شود.

همزمان با اعلام این خبر، کمیته‌ روابط خارجی سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای بر ضرورت اجرای کامل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد و دولت باراک اوباما خواستار اقدام‌های شدیدتری علیه کشورمان شد.

در همین ارتباط جان کری وزیر خارجه آمریکا از نمایندگان سنای این کشور خواسته است شکیبایی بیشتری داشته باشند و برای درخواست تشدید تحریم‌ها تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، در ۲۴ خرداد صبر کنند.

وزیر خارجه آمریکا معتقد است تشدید تحریم‌ها در شرایط کنونی می‌تواند گفتگوهای دیپلماتیک را به شکست کامل بکشاند. او تعیین زمان تشدید تحریم‌ها را بسیار تعیین‌کننده می‌خواند و از نمایندگان سنا می‌خواهد در این زمینه تفاهم بیشتری از خود نشان دهند.

همچنین گروهی از دیپلمات‌های پیشین و متخصصان برجسته سیاسی در آمریکا با انتقاد اساسی از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران٬ از دولت این کشور خواسته‌اند که به جای تشدید فشارها گفت‌وگوی مستقیم را در دستور کار قرار دهد.

در همین راستا سید حسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرنگار شفاف با اشاره به تغییرات در تیم مذاکره کننده هسته ای با ایران، تصریح کرد: قطعا بعد از مذاکرات خوب و مناسب آلماتی مقامات کشورمان خواستار ادامه برگزاری این نشست ها با گروه 1+5 و آژانس بین المللی اتمی هستند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما همواره آمادگی خود را برای برگزاری این نشست ها اعلام کرده ایم و آنها هستند که باید برای مکان و زمان مذاکره های بعدی به نتیجه برسند.

وی افزود: امیدوارم تغییر در تیم مذاکره کننده با ایران در آژانس بین المللی اتمی به روند مذاکرات کمک کند و در نتیجه بخش بودن مذاکرات تاثیر گذار باشد.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه این تغییرات باید در راستای تقویت راه حل گفت وگو برای حل مسائل باشد، بیان کرد: تغییرات در هیات آژانس بین المللی اتمی برای مذاکره با کشورمان نباید خللی در مذاکرات وارد کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی و به خصوص آمریکا به دنبال بهانه جویی برای ادامه این مذاکرات هستند، گفت: طرح این موضوع که مذاکرات هسته ای به بعد از انتخابات موکول شود، خوب نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با یادآوری اینکه سال 92 سال حماسه سیاسی نامگذاری شده و قطعا مردم با حضور پرشور خود این حماسه را خلق خواهند کرد ، بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری یک روند قانونی در کشور است و هر دولت و فردی بر سر کار بیاید و رئیس جمهور بعدی ایران شود تغییری در رویکرد هسته ای کشورمان ما بوجود نخواهد آمد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما همواره در این مذاکرات چارچوب مشخصی داشته ایم و در یک مسیر حرکت کرده ایم و قطعا همین راه تا به رسمیت شناختن حق هسته ای ایران ادامه خواهیم داد.

وی درپایان تاکید کرد: تغییر دولت تغییری در سیاست های هسته ای ایجاد نخواهد کرد.

شنبه، 31 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-20 ساعت 13:04
خبر بعدی : شاخصه‌ های زن در انقلاب اسلامی تدوین شد
خبر قبلی : ولايتی: چرا همه کانديدا ميشوند، مگر پست ديگری نداريم؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -