بحران در بازار مرغ و تخم مرغ در راه است

تحلیلگران بازار معتقدند اگر دولت به موقع وارد عمل نشود و اصلاح قیمت و خرید تضمینی مرغ را آغاز نکند، همانند سال 90 و 91 با بحران در صنعت مرغ و تخم مرغ مواجه خواهیم شد.

سرویس اقتصادی تعامل- هنوز از یادها نرفته است که در سال گذشته قیمت مرغ طی یک برهه زمانی 4 ماهه از 3100 تومان به ازای هر کیلو به بيش از 9000 تومان رسید هر چند که مرغ در نهایت 5000 تومانی شد اما حالا نیز به نظر می رسد در سال جدید دوباره مشکلات مرغی گریبان گیر مردم باشد.

در آن روزها یی که قیمت مرغ مانند ارز نوسان داشت اما نکته درخور توجه در رابطه با این افزایش قیمت، هشدارهای فعالان این بخش و آگاهی مسوولان مربوطه، از چندین ماه پیش بود.

هشدارهایی که به طور شفاف در جلسات اقتصادی و کارگروههای تنظیم بازار مطرح می‌شد و هر بار اخبار توزیع مرغ به قیمت دولتی رنگ می‌باخت.

تحلیلگران بازار معتقدند اگر دولت به موقع وارد عمل نشود و اصلاح قیمت و خرید تضمینی مرغ را آغاز نکند، همانند سال 90 و 91 با بحران در صنعت مرغ و تخم مرغ مواجه خواهیم شد.
به گزارش تعامل، قیمت مرغ زنده به حدود 3 هزار و 100 تومان رسیده و این قیمت برای تولید کننده به شدت در حاشیه زیان قرار دارد؛ زمانی که قیمت مرغ تا این حد افت می کند به طور طبیعی شاهد امتناع تولید کنندگان از تولید مرغ خواهیم بود.

طی ماه های آبان و آذر سال 90 به این دلیل که خرید تضمینی با قیمت مناسبی صورت نگرفت و ذخیره سازی در سطح قابل قبولی انجام نشد و از سوی دیگر با کمبود سویا مواجه شدیم در اسفند 90 و فروردین 91 قیمت جوجه به شدت نزول کرد. بنابراین انگیزه تولیدکننده از بین رفت و درماه مبارک رمضان سال 91 با کمبود مرغ روبرو شدیم.
به گزارش تعامل، امروز نیز شاهد تکرار همین مسئله هستیم. قیمت جوجه ای که باید 850 تومان باشد به حدود 500 تا 700 تومان رسیده است. اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاهد آن هستیم که گله های مولد کشور که جوجه مورد نیاز را تولید می کنند خود را از چرخه تولید خارج خواهند کرد. تبعات این مسئله چند ماه دیگر گریبان مردم را می گیرد.
متاسفانه در هر بحران بازار، پس از آنکه با کمبود مرغ روبرو شدیم با اتخاذ یک تصمیم اشتباه، واردات مرغ با هر قیمت و به هر طریقی انجام شد و شاهد دو اتفاق بد بودیم. اول اینکه بیماری های ناشناخته ای وارد کشور شد و از سوی دیگر تولید داخلی به شدت ضربه دید. در واقع تولید کننده برای تولید خود برنامه ریزی دقیقی دارد ولی متولیان بازار به موقع وظیفه خود را انجام نمی دهند.

متاسفانه دولت همچنان تدبیری برای موضوع نکرده است و به زودی شاهد افزایش جهشی قیمت مرغ و تخم مرغ خواهیم بود.
کارشناسان بازار معتقدند به جای واردات غیرکارشناسی و خارج از ضوابط بازار که یارانه مردم را به تولیدکننده خارجی بدهیم، تولید کننده داخلی را حمایت می کنیم.

شنبه، 31 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-20 ساعت 01:04
خبر بعدی : 45 هزار تومان دادند و 70 هزار تومان گرانی ایجاد کردند
خبر قبلی : شرکت زراعی ۱۰ هزار نفری مغان، امروز با ۱۶۰۰ کارمند..


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -