انتخابات؛ محبوبیت واقعی مشایی نامشخص است

فایننشال تایمز می نویسد تنها در دو ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از نامزدها آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند. اما آرمان های یک مرد در حال تحریک به پا خواستن یک طوفان سیاسی است.

به گزارش افکارنیوز، اسفندیار رحیم مشایی ۵۲ساله، دوست، قوم و خویش و برترین استراتژیست پرزیدنت محمود احمدی نژاد هنوز حضور خود در انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری در ایران را مشخص نکرده است. اما به نظر می رسد او به عنوان یکی از خروجی های رسمی دولت احمدی نژاد است تا پرزیدنت ایران بتواند نفوذ خود را بعد از خروج از دفترش حفظ کند.

احمدی نژاد عهد کرده است تا در برابر هرگونه "نقض" در انتخابات بایستد؛ تعهدی که به عقیده کارشناسان هشداری از سوی او به مخالفانش است تا اگر آنها برای حضور نامزد متبوعش، اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات هرگونه کارشکنی کنند، او آنها را به فساد متهم خواهد کرد. مشایی و احمدی نژاد رفاقت سیاسی خود را با ازدواج دختر اسفندیار رحیم مشایی با پسر احمدی نژاد نزدیک تر کرده اند. آنها آماده شده اند تا در کنار یکدیگر در مبارزات انتخاباتی در قالب تجمعات عمومی حاضر شوند. مشایی روز دوشنبه گفته بود که باید خودمان را برای یک دوره درخشان جدید در کشور آماده کنیم.

محمد صادق جوادی حصار، تحلیلگر اصلاح طلب می گوید: "این مبارزه مرگ و زندگی برای احمدی نژاد است...او می داند که مخالفانش به دنبال پایان دادن به حیات سیاسی وی با اتمام دوران ریاست جمهوری اش هستند."

محبوبیت واقعی مشایی نامشخص است. او به رای دهنگان جوان و اصلاحات با نشان دادن علاقه خود به ستارگان سینما و اظهارات ملی گرایانه برای جمع کردن آرا متوسل شده است؛ گرچه اظهارات ملی گرایانه او در مورد عظمت ایران پیش از اسلام با واکنش تند برخی از علما در ایران مواجه و در نتیجه او مجبور به عقب نشینی شد. اگر او مجاز به حضور در جایگاه انتخابات ریاست جمهوری ایران شود، او سیاست خود را با دادن پول به مردم فقیر در مناطق روستایی ادامه خواهد داد.

با نزدیک شدن به انتخابات مخالفان احمدی نژاد امیدوارند تا از باقی ماندن مشایی در صحنه سیاسی جلوگیری کنند. حتی اگر مشایی برای کاندیداتوری در انتخابات تایید شود هنوز این فرصت برای مخالفان احمدی نژاد باقی مانده است تا در این رقابت پیروز شوند. یکی دیگر از اقدامات برای جلوگیری از پیروزی بالقوه مشایی در انتخابات حضور نیروهای وفادار به ولایت فقیه با شعار ائتلاف برای پیشرفت، شامل محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه سابق ایران و غلامعلی حداد عادل، رییس سابق مجلس ایران است.

به گزارش افکار نیوز ، فایننشال تایمز در پایان ادعا کرد؛ اصلاح طلبان نیز گرچه به نظر می رسد شانسی برای حضور درانتخابات داشته باشند اما بعید است کسی مانند محمد خاتمی که ارشد اصلاح طلبان در ایران است بتواند اصولگرایان را شکست دهد.

حتی اگر یک نامزد اصلاح طلب قوی حضور خود را برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کند، به شکل متناقضی به نفع مشایی عمل خواهد کرد. یک کارشناس سیاسی معتقد است که حکومت ایران بین خاتمی و مشایی، مشایی را انتخاب می کند. به عقیده این کارشناس، حکومت ایران اختلاف های ایدئولوژیک زیاد ی با اصلاح طلبان دارد اما در مبارزه قدرت با تیم دولت احمدی نژاد می تواند نشانه ای برای مجوز حضور مشایی در انتخابات باشد.

دوشنبه، 26 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-15 ساعت 02:04
خبر بعدی : همه چیز درباره تحصیلات تکمیلی رحیم مشایی
خبر قبلی : انتخابات؛ آنان که توان ندارند کاندیدا نشوند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -