گزارش؛ آغاز انتخابات رياست جمهوری در ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، شعبه های اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا از دقایقی پیش آغاز به کار کرد. این انتخابات برای تعیین جانشین هوگو چاوز که ماه گذشته در اثر بیماری سرطان درگذشت، انجام می شود.

در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا حدود 19 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن پای صندوق های رای می روند

در انتخابات امروز ونزوئلا، 39 هزار صندوق و نیز دستگاه الکترونیکی اخذ رای در 13 هزار و 683 حوزه رای گیری، آرای مردم این کشور را در همه 23 ایالت ونزوئلا جمع آوری می کند.

دولت ونزوئلا از چند روز قبل، به منظور تامین امنیت انتخابات، مرزهای زمینی این کشور را بسته است و امروز 141 هزار نیروی ارتش در حوزه های رای گیری مستقر هستند.

اگر چه انتخابات امروز ونزوئلا دارای هشت نامزد ریاست جمهوری است، اما رقابت اصلی میان دو نفر است. "نیکلاس مادورو" که هم اکنون رییس جمهور موقت ونزوئلاست و ادامه دهنده راه انقلاب ضد امپریالیستی هوگو چاوز محسوب می شود و "انریکه کاپریلس" که همه گروه های مخالف دولت ونزوئلا و احزاب مورد حمایت آمریکا برای شکست مادورو روی او ائتلاف کرده اند.

نیکلاس مادورو فرد نزدیک و مورد اعتماد چاوز و در زمان او معاون اول رییس جمهور بوده است و چاوز قبل از مرگ از مردم کشورش خواست که برای تضمین ادامه انقلاب بولیواری و ضد امپریالیستی ونزوئلا بعد از او مادورو را به عنوان رییس جمهور برگزینند.

انریکه کاپریلس هم شش ماه قبل در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته رقیب اصلی هوگوچاوز بود و با اختلاف رای ده درصد از او شکست خورد.

براساس همه نظر سنجی هایی که در دو ماه اخیر درباره انتخابات امروز ونزوئلا در این کشور صورت گرفته است، میزان آرای مادورو حداقل ده درصد از کاپریلس در این انتخابات بیشتر خواهد بود.

چنانچه مادورو در انتخابات امروز رای بیاورد، ادامه انقلاب بولیواری و ضد امپریالیستی چاوز دستکم شش سال دیگر در این کشور نفتی آمریکای لاتین تضمین خواهد شد، اما اگر انریکه کاپریلس در این انتخابات پیروز شود، تکیه او بر مسند ریاست جمهوری به معنای پایان راه انقلاب بولیواری چاوز و آغاز تسلط احزاب سیاسی مورد حمایت آمریکا بر این کشور مهم این منطقه خواهد بود، امری که با توجه به واقعیت های جامعه ونزوئلا و اینکه همچنان نزدیک به 60 درصد مردم ونزوئلا چاویست هستند، تحقق آن بسیار بعید به نظر می رسد.

با توجه به اینکه رای گیری در انتخابات ونزوئلا کاملا رایانه ای و الکترونیکی است، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری امروز این کشور ساعاتی پس از پایان زمان رای گیری اعلام خواهد شد.

هوگوچاوز ماه گذشته در حالیکه فقط پنج ماه بود برای یک دوره شش ساله جدید به عنوان رییس جمهور ونزوئلا انتخاب شده بود، پس از 21 ماه ابتلا به بیماری سرطان در سن 58 سالگی درگذشت.

انتخابات ونزوئلا يک همه پرسی است

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، مردم ونزوئلا روز یکشنبه پای صندوق های رای می روند تا فرد جایگزین هوگو چاوز را انتخاب کنند.

نامزد مخالفان در ونزوئلا، نیکلاس مادورو رئیس جمهور موقت این کشور را به سوء استفاده از اختیاراتش در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی اش متهم کرده است .

در عین حال دولت ونزوئلا از کشف و شناسایی توطئه ای برای مختل کردن روند انتخابات ریاست جمهور این کشور خبر داده است.

تبلیغات انتخاباتی در ونزوئلا با تنش هایی مواجه شد و چند ساعت قبل از برگزاری انتخابات، نیروهای امنیتی این کشور تدابیر امنیتی را تشدید کردند. اما این امیدواری وجود دارد که انتخابات جدید ریاست جمهوری با آرامش و مسالمت برگزار شود.

دولت ونزوئلا می گوید اعضای گروهی را بازداشت کرده است که از شبه نظامیان کلمبیا هستند و قصد توطئه علیه انتخابات امروز را داشته اند. مخالفان دست داشتن در چنین توطئه ای را رد کرده اند.

برخی رای دهندگان در این کشور در مورد نتایج انتخابات نگرانند و ناظران بین المللی از دو طرف (دولت و مخالفان) خواسته اند که مسئولانه رفتار کنند.


هواداران چاوز در آخرین ساعات قبل از گشایش صندوق های رای گیری، مراسمی به مناسبت سالروز بازگشت هوگو چاوز به قدرت پس از یک کودتای کوتاه در سال 2002 برگزار کردند اما مخالفان می گویند نیکلاس مادورو با برگزاری چنین مراسمی آنهم همزمان با سکوت رسانه ها، مقررات انتخاباتی را نقض کرده است.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ظرف چهارده سال گذشته محسوب می شود و به نوعی یک همه پرسی برای دوران حکومت چاوز در این کشور خواهد بود.

اکنون رای دهندگان با این سوال مواجه اند که آیا آنها خواستار ادامه سیاست ها و دستور کار چاوز تحت ریاست جمهوری نیکلاس مادورو فرد جایگزین وی هستند یا می خواهند این روند تغییر کند و کاپریلس نامزد مخالفان قدرت را به دست گیرد.


یکشنبه، 25 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-14 ساعت 13:04
خبر بعدی : قالیباف: با دروغ، ریا و تهمت به سعادت نمی ‌رسیم
خبر قبلی : ترور یکی دیگر از مخالفان دولت مالکی در عراق


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -