امام زاده‌های نوظهور با درآمدی هنگفت

سایت راه دیگر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران می‌گوید امامزاده‌هایی که نتوانسته باشند با مردم «ارتباط روحی» برقرار کنند در فهرست امامزاده‌های رسمی قرار نمی‌گیرند.

غلامرضا محمدزاده روز یکشنبه (۱۸ فروردین) به خبرگزاری فارس گفته سازمان اوقاف مشغول آمارگیری از امامزاده‌های استان تهران است و «امامزادگانی در لیست آمار قرار می‌گیرند که میان آنان و مردم ارتباط روحی و معنوی وجود داشته باشد.» وی در ادامه سخنان خود با تکذیب ایجاد امامزاده جدید، از افرادی که ادعای ایجاد امامزاده نوظهور می‌کنند خواست تا مصداقی را در این باره بیاورند

این برای نخستین‌بار است که یک مقام سازمان اوقاف چنین اظهاراتی درباره ماهیت برخی امامزاده‌ها در ایران بیان می‌کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در حالی این سخنان را اظهار داشت که به گزارش مهر، احمد جنتی روز پانزدهم فروردین در نشستی با مسئولان استان اصفهان که پیرامون نهضت ساخت و بازسازی امامزادگان برگزار شده بود با اشاره به‌شان و عظمت امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: امامزاده‌ها در ایران سبب ترویج تشیع شدند و ما شیعه بودن خود را مدیون این امامزادگان عظیم‌الشان هستیم.

از سوی دیگر مرتضی محمدیان٬ مدیرکل اوقاف استان بوشهر هفته گذشته با تاکید بر اینکه اجازه ندارند درآمد امامزاده‌های استان بوشهر را اعلام کنند، گفت سازمان اوقاف و امور خیریه «ملاکش نسبت به امام‌زاده‌ها شجره‌نامه نیست و آنچه مردم به آن‌ها اعتقاد دارند و کراماتی از آن‌ها دیده‌اند را مورد تایید و بازسازی قرار می‌دهد». وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: «نباید هر کسی که سید است، وقتی فوت کرد برای آن امام‌زاده احداث کرد بلکه باید با هماهنگی کار‌شناسان اوقاف تمامی مراحل انجام کار آن صورت بگیرد»

امامزاده‌های نوظهور با درآمدی هنگفت
ظهور امامزاده‌ها در سال‌های اخیر یکی از مسائلی بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد. عده‌ای معتقدند آنچه در مورد ظهور امامزاده‌های مختلف طی سال‌های اخیر قابل تامل است، گردش مالی این امامزاده‌ها است.

مساله امامزاده‌های نو ظهور و گردش مالی امامزاده‌ها در بهمن ماه سال گذشته به مجلس هم کشیده شد. طوریکه رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در گفتگو با خبرنگاران طی اشاره به دستور کار این کمیسیون اظهار داشته بود: یکی از شکایت‌ها این است که در مدت کوتاهی تعداد مقبره امامزاده‌ها در کشور از ۴ هزار به ۱۱ هزار افزایش پیدا کرده است

وی همچنین در تشریح شکایات واصله از سازمان امور اوقاف و امور خیریه کشور، افزود: این شکایت‌ها در زمینه‌های مختلف اعلام شده که یک مورد از این شکایت‌ها درباره نحوه هزینه کرد درآمدهای این سازمان است

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده رشت، در همین ارتباط به باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفته بود که سازمان اوقاف «هیچ برنامه‌‌ای» برای «رفع ابهامات» در مورد عملکرد خود نداشته و چاره‌ای جز تحقیق و تفحص از آن وجود ندارد.

چندی پس از انتشار خبر تحقیق و تفحص مجلس پیرامون امامزاده‌ها، احمد شرف خانی، معاون سازمان اوقاف، حج و زیارت طی مصاحبه‌ای با مهر گفت «بدهی دولت به امامزاده‌ها و مساجد افزایش یافته» و میزان این بدهی را ١٨٠ میلیارد تومان دانسته است. وی در ادامه افزود: در ٩ ماهه اول سال ۹۰ تا کنون، ١۴ میلیارد تومان صرف نیات مذهبی، ۴ میلیارد تومان صرف نیات اجتماعی، ١٠ میلیارد تومان صرف مساجد، ٢ میلیارد تومان صرف بقاع و ١ میلیارد تومان صرف نیات امامزاده‌ها شده است.

با توجه به اینکه رییس سازمان اوقاف و امور خیریه که وظیفه نظارت بر اماکن مذهبی و موقوفه را دارد، به طور مستقیم از سوی آیت الله خامنه‌ای منسوب می‌گردد در نتیجه پیش بینی می‌شود تلاش نمایندگان برای بررسی درآمد امامزاده‌ها و بررسی شکایات رسیده به کمسیون اصل نود مجلس بنا بر نظر آین الله خامنه‌ای مسکوت مانده است.

گفتنی است طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان اوقاف، حج و زیارت در ایران ٩١٩٢ بقعه متبرکه وجود دارد که شامل مدفن مشاهیر، امامزاده‌ها و کسان دیگر است و مردم ایران هر روز ١٨٠ میلیون تومان نذر این اماکن می‌کنند

بحث درآمد هنگفت امامزاده‌ها در ایران که رقم اصلی آن هم به طور دقیق مشخص نیست، باعث شد دولت در سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای را برای خارج کردن اداره اموال وقفی سازمان اوقاف؛ از تحت نظر رهبری به تحت نظر ریاست جمهوری انجام دهد که در ‌‌نهایت توفیقی نیافت.

امامزاده‌های ایران چه کسانی هستند
علی فرح بخش در مطلبی با عنوان «پرونده‌ای برای دین» می‌نویسد: به طور کلی امام‌زاده‌های فعلی ایران از چند دسته خارج نیستند.

دسته اول واقعن سادات اصیل و شریفی هستند که سال‌های متمادی مرجع تقلید و ارشاد و استشارت بودند و پس از آن‌که دعوت حق را لبیک گفته‌اند، بر مدفن آن‌ها بقعه و بارگاه باشکوه و مجلل بنا نهاده‌اند. مانند شاه‌چراغ در شیراز و حضرت عبدالعظیم در شهر ری و آستانه در گیلان و… که در صحت آن‌ها شکی وجود ندارد.

دسته دوم‌‌ همان بزرگان و دانش‌مندان ایرانی هستند که شجره‌نامه‌های واقعی آن‌ها از میان رفته، صاحبان اصلی این گونه مقابر هنوز معلوم و مشخص نشده‌اند

دسته سوم مولود مطامع و خواب‌نما شدن‌های هستند که اگر این‌گونه مقابر را حفر و نبش کنند، اثری از جسد و استخوان پوسیده دیده نمی‌شود. به قول حاج سیاح: «به یک خواب جعلی یک آدم فریب، قبری یا سنگی را امام‌زاده نامیده، معبد و ملجا، بلکه قاضی‌الحاجات ساخته‌اند.»

دسته چهارم مقابری است که صاحبانشان نه سید هستند و نه دانشمند و نه مولود مطامع و خواب‌نما شدن‌های دروغین، بلکه این مقابر به سران و فرمان‌دهان عرب در زمان خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس تعلق دارد که برای فتح طبرستان و تعقیب علویان آمده و به دست مردم آن‌جا کشته و مدفون شدند و مردم به اشتباه آن‌ها را زیارت می‌کنند

به نظر می‌رسد که نخست، خود اهل دین نیز به همهٔ امام‌زاده‌ها به عنوان منسوبان ائمه باور ندارند و دوم آن‌که تشخیص درست صحت یک امام‌زاده کاری بس دشوار و گاهی عبث است. هستند بسیاری که به زیارت امام‌زاده‌ها رفته، دخیل می‌بندند و پول در ضریح آن می‌اندازند و نیز هستند کسانی که از کنار یک امام‌زاده هم عبور نمی‌کنند و به آن باوری ندارند و پولشان را خرج کارهای دیگر می‌کنند.

سه شنبه، 20 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-09 ساعت 23:04
خبر بعدی : کاکی در استان بوشهر همچنان می لرزد
خبر قبلی : پیش‌بینی از جناح پیروز در انتخابات خردادماه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -