این بار گوجه ارزان از کجا بخریم؟

رشد قیمت عجیب و غریب میوه و سبزیجات
آقای رئیس جمهور این بار گوجه ارزان از کجا بخریم؟

پارسینه: حرف زدن درباره لزوم وجود میوه و سبزیجات در برنامه غذایی مردم شاید کار بیهوده ای است زیرا همه به آن واقف هستند ولی با نیم نگاهی به قیمت های بازار میوه و تره بار باید به این پرسش پاسخ داد که با قیمت های حال حاضر مردم چگونه می توانند به اندازه کافی میوه خرید کنند؟ حتی برخی موارد جدای از خواصشان برای استفاده در غذاهای ایرانی ضروری هستند.

به عنوان مثال جدای از مصرف میوه که برخی می توانند موقتا آن را کنار بگذارند(که این اتفاق بد در رژیم غذایی است) اما چیزی شبیه گوجه فرنگی در بسیاری از غذاها کاربرد دارد و خرید آن ضروری است ولی این روزها به قیمت هایی عجیب رسیده است.

البته این اولین بار نیست که پرش قیمت میوه و سبزیجات را در دولت محمود احمدی نژاد می بینیم. شاید این جمله معروف محمود احمدی نژاد در خاطر بسیاری از ایرانی ها مانده که در واکنش به این سوال که چرا بازار میوه و تره بار نوسان دارد و گوجه تا این حد گران شده گفت: "بیاید از محله ما خرید کنید گوجه ارزان است" هر چند حتی خبرنگاران به سمت محله نارمک رفتند تا ببینند که گوجه فرنگی در محله رئیس جمهور چقدر است ولی تفاوت زیادی در قیمت ها ندیدند اما در آن روزها هم کسی تصور نمی کرد روزی قیمت چیزی به نام "گوجه فرنگی" به 7 هزار تومان هم برسد طوری که گزارش هایی درباره آن نوشته شود، "گزارشی درباره گوجه و نوسانات آن".

اما این یکی از توانایی های دولت احمدی نژاد است که هر از چند گاهی کالایی را نقل محافل می کند. مسکن، سکه، ارز، خودرو، پسته، آجیل، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حالا هم گوجه و میوه.

7 هزار تومان ، مبلغی است که قبل از رئیس جمهور شدن محمود احمدی نژاد می شد حتی با آن خرید یک روز خانوار را تامین کرد. اما این تنها قیمت یک قلم از مواردی است که خانوار به آن نیاز دارند، در کنار گروه میوه و سبزیجات اگر به قیمت های عجیب و غریب مواد خوراکی این روزها توجه کنید به این خواهید رسید که در این ایام هزینه یک روز بهاری خانواده ها در دولت " زنده باد بهار" چقدر است. در ادامه به قیمت های برخی میوه ها اشاره می کنیم:

میوه های نوبرانه که واقعا نوبر هستند و باور قیمت آنها بسیار سخت است:

هر کیلوگرم زردآلو حدود 22000 تومان

هر کیلوگرم طالبی حدود 2200 تا 2500 تومان

هندوانه هر کیلوگرم 2500 تومان و...

دیگر میوه های رایج تر نیز وضعیتی شبیه به این دارند.

خیار 2800 تومان

پرتقال 2900 تا 3500 تومان

سیب 3000 تا 3200 تومان

جالب اینکه نارنگی هم به صف میوه های لوکس پیوسته و تا 10 هزار تومان نیز رشد کرده است. موز هم که چند وقتی است باز به دایره لوکس ها پیوسته 4700 تومان فروخته می شود.

پیاز و سیب زمینی و ... نیز دائم در حال نوسان قیمت هستند و شاید این شوخی برخی میوه فروشان که اینجا بازار ارز است و قیمت ها لحظه ای اعلام می شود در حال تحقق است. فرصت برای سوء استفاده دلالان و برخی فروشندگان نیز باز شده تا در گل الودی، ماهی هایی برای خود صید کنند.

در شرایطی که دیگر اقلام نیز همین طور در حال گران تر شدن هستند و قدرت خرید مردم در حال کمتر شدن است باید از آقای رئیس جمهور سوال کرد که این بار باید برای خرید ارزان به کدام محله رجوع کرد؟

دوشنبه، 19 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-08 ساعت 11:04
خبر بعدی : اسکان فرهنگیان در مدارس از بی جایی و بی پولی است
خبر قبلی : دردسر پياز وگوجه برای سالاد شيرازی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -