کره شمالی؛ نیویورک تایمز: موضع چین در حال تغییر

نیویورک تایمز: آمریکا متوجه تغییر سیاست چین در قبال کره شمالی شده است.

این روزنامه در مقاله ای نوشت: به نظر می رسد چین پس از سالها سیاستش را برای حمایت از کره شمالی تغییر داده است و به همین دلیل دولت اوباما به رئیس جمهور جدید چین برای سرکوب کردن رژیم پیونگ یانگ یا پذیرفتن حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه فشار می آورد.

طی مذاکرات و گفتگوهای زیادی که روسای جمهور دو کشور با هم داشتند، ازجمله گفتگوی تلفنی اخیر اوباما با شی جینپینگ ، آمریکا جزئیات طرح هایش را در زمینه ارتقا دفاع موشکی و دیگر اقداماتش برای مقابله با تهدیدهای روز افزون کره شمالی برای چین بطور کامل تشریح کرده است.

چین که درباره تمایل آمریکا برای قدرت نمایی و حضور بیشتر در آسیا بسیار بدگمان است درباره اعزام کشتی های جنگی آمریکا به شبه جزیره کره علنا و یا در خفا اعتراضی نکرده است.

مقامات آمریکایی بر این باورند این سکوت موید آن است که پکن هم نسبت به کره شمالی بیشتر ناامید شده است و هم اینکه به این موضوع واقف است که حمایتش از پیونگ یانگ موجب خدشه دار شدن روابطش با واشنگتن می شود.

برخی از مقامات دولت اوباما گفته اند رئیس جمهور چین تنها چند هفته است که بر سر کار آمده است و چین در گذشته در مورد مسئله کره شمالی بارها باعث ناامیدی آمریکا شده است. اما تام دانیلون، مشاور امنیت ملی اوباما در مصاحبه ای گفت موضع چین در حال تغییر و تحول است.

قضاوت درباره اینکه موضع چین در قبال کره شمالی واقعا تغییر کرده است یا نه کار بسیار دشواری است. به نظر می رسد پکن تا پیش از این به فشارهای آمریکا پاسخ می داد. چین که تنها همپیمان قوی کره شمالی است نگران است که آمریکا بخواهد به منظور سقوط رژیم کره شمالی حضور و نفوذ نظامی اش را در شبه جزیره کره بیشتر کند.

چین با رعایت احتیاط درباره افزایش تنشها ابراز نگرانی کرده است. به گفته برخی از تحلیلگران چینی بحث و مذاکراتی در بین مقامات حزب کمونیست و نظامیان درباره چگونگی برخورد با رهبر کره شمالی در جریان است.

کاخ سفید اعلام کرد از اینکه چین پس از آزمایش موشکی کره شمالی از تحریمها علیه این کشور حمایت کرده بسیار خشنود و دلگرم شده است.

در هفته های آینده قرار است مقامات ارشد کاخ سفید برای دنبال کردن موضوع به چین سفر کنند. قرار است بعد از سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به چین ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا به این کشور سفر کند.

مقامات دولت اوباما بر این باورند که روابط پکن با پیونگ یانگ اکنون در مقایسه با زمان هو جین تائو بسیار عملی تر است. رئیس جمهور جدید چین ماه گذشته در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور جدید کره جنوبی گفت کشورش برای داشتن رابطه با کره جنوبی ارزش بالایی قائل است.

تحلیلگران بر این باورند که رئیس جمهور سابق چین هرگز چنین اظهاراتی را ایراد نمی کرد.

از طرفی دیگر تماس بین مقامات ارشد چین و کره شمالی بیشتر شده است.

به گفته یکی از مشاوران سابق اوباما نهایتا چینی ها برای مقابله با کره شمالی و تغییر رفتارشان نسبت به قبل آماده خواهند شد.

شنبه، 17 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-06 ساعت 14:04
خبر بعدی : مذاکرات هسته ای؛ "آلماتی 2"هم شکست خورد
خبر قبلی : حمله انتحاری به تجمع انتخاباتی مخالفان دولت مالکی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -