انتخاب "آب دوغ" برای نام یک پل با کدام توجیه؟

خبرگزاری تسنیم : وقتی که در یکی ازمهمترین جاده های کشور ،می بینید روی یک تابلوی بزرگ نوشته شده است"پل آب دوغ " چه حسی به شما دست خواهد داد؟ سرویس: اجتماعی تاریخ ۱۳۹۲/۰۱/۱۶ ساعت ۱۰:۵۶ شناسه خبر: ۱۳۹۲۰۱۱۴۰۰۰۰۰۳

وقتی از استان چهارمحال وبختیاری می گذری ووارد خاک استان خوزستان می شوی ،درچهل کیلومتری شهرستان ایذه "سد ونیروگاه باعظمت کارون 4"دربرابرتان رخ می نماید.به گزارش خبرنگاراجتماعی خبرگزاری تسنیم ،هیبت وشکوه این سازه بلند سیمانی وزیبایی مناظرچشم نواز طبیعی وکوهستانی دریاچه این سد شما را مسحور هنر وقدرت سازندگی جوانان این مرز وبوم می نماید وزیر لب بر کسانی که درسخت ترین شرایط چنین سد با عظمتی را احداث کرده انددرود می فرستی،اما........

.....اما وقتی حدود سه کیلومتر از این سد ونیروگاه به سمت ایذه حرکت می کنی به یک جاده آسفالته تازه مرمت شده ویک پل می رسی که با مشارکت وزارت نیرو واداره کل راه وشهرسازی خوزستان احداث شده اند، اما هنوز به پل نرسیده ،ناگهان یک تابلوی بزرگ سبز رنگ چنان توی ذوقت میزند وتعجبت را بر می انگیزد که کنترل فرمان اتومبیلت را ازدست می دهی !"پل آب دوغ " کلمات مشکی رنگی هستند که تابلوی سبزرنگ را مزین نموده اند!!

"آب دوغ " ....چندبار این کلمه را زیر لب زمزمه می کنی ،ابتدا خنده ات می گیرد اما وقتی به صف اتومیبل های پشت سرت که مانند تو توقف کرده اند وبدن اینکه "بوقی" بزنندکه راه را بازکنی ویک ترافیک خودساخته را ترتیب داده اند تازه متوجه می شوی که آنها هم مانندمن هم می خندند ومهمتر از همه گریه هم می کنند از این کج سلیقه گی.

خبرنگاراجتماعی خبرگزاری تسنیم که در هفته دوم تعطیلات نوروزی برای بازدید به استان خوزستان سفر کرده بود وخود از نزدیک "پل آب دوغ " را مشاهده نموده واز تابلوی آن عکس گرفته است ،درگزارش خود می نویسد:نام بی مسمای این پل چنان به صورت بیننده سیلی می زند که چشمانت پر از اشک می شود،ازخودم می پرسم انتخاب چنین نام خنده آور ومضحکی یعنی چی وبرای چی؟ چه کسی این نام را انتخاب وتایید کرده است؟

این نه تنها سوال من ،بلکه سوال هزاران هزار مسافر نوروزی بوده است که امسال از مسیر اصفهان ،یاسوج وچهارمحال وبختیاری وارد خاک خوزستان شده اند نیز بوده است وخواهد بود؟لذا باورش بسیار بسیار مشکل وسخت است درجاده ای که با مشارکت دووزارتخانه مرمت واحداث شده است آنهم درکنار بزرگترین شاهکار صعنتی ومهندسی خاورمیانه چنین کج سلیقه گی وبی سلیقه گی بکاررفته شده باشد؟

دربادی امر میمانی از این همه بی تفاوتی،ازخودم می پرسم چگونه ممکن است ،درکنار این شاهکارغرور آفرین ،نباید یک نام زیبا وماندگار ثبت شده باشد ؟انگیزه تایید کنندگان این نام چه بوده است حتی اگر بخواهند برای عذر بدتر از گناه خود بگویند که این نام محلی آنجاست ،براستی در محلی که زیستگاه انسانی نیست چگونه می توان چنین توجیهی را پذیرفت ؟

متولیان ساخت این جاده وپل باید بگویندبا کدام دلیل وانگیزه درکنار سد ونیروگاه کارون4 یک نام زیبا وپرمعنی را انتخاب نکرده اندکه یاد آور یک شکوه وعظمت ایرانی ،اسلامی باشد؟

درگزارش خبرنگاراجتماعی خبرگزاری تسنیم آمده است :از آنجا که دیدن این تابلوی مضحک واین نام ،همه اوضاع واحوال روحی ام را بهم ریخته بود بنا به وظیفه حرفه ای ام از تلفنم کمک گرفتم وبهر جایی دروزارت نیرو ووزارت راه وشهرسازی که توانستم زنگ زدم تا مسئولی را بیابم وازشان بپرسم :برای چه چنین نامی برگزیده اید که غرور ملی همه مسافران نوروزی وغیر نوروزی را جریحه دار می کند؟خواستم ازشان بپرسم با کدام عقل ومنطق چنین نامی را انتخاب کرده اید ؟خواستم بپرسم که کدام مقام مسئول کج سلیقه وبی هنر اجازه داده است تا این نام روی این تابلو حک شود؟اما بهردری که زدم پاسخ شنیدم :آقایان مسئول در مسافرت نوروزی هستند ونمی توانند پاسخگوی من باشند!

بهرحال تصاویر ،خود گویای همه این کج سلیقه گی درانتخاب نام برای یک پل در بزرگترین ومهمترین شاهراه مواصلاتی کشور هستند که اصطلاحا"کریدور شمال -جنوب " نام دارد!

بهرحال امیدواریم که آقایان مسئول گوششان به این درددل توجه نماید ودراسرع وقت برای رفع این نقیصه تمام همتشان را بکاربندندونامی درخور وشان ایرانی وآن منطقه وآن سازه سیمانی با عظمت برگزینند.

آدينه، 16 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-05 ساعت 11:04
خبر بعدی : اسکناس 20 هزار تومانی و تبدیل ریال آخوندی به پهن
خبر قبلی : منبع امنیتی: فرار مفسر ورزشی متهم به جاسوسی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -