رژیم قادر به حذف دلار از مبادلات تجاری نیست

خبرگزاری پانا: رییس شورای مشترک ایران و امارات با بیان اینکه اکنون نمی توانیم دلار را به طور کامل از روند تجارت بین المللی حذف کنیم گفت: طرف های تجاری ما علاقه مند به مبادلات تجاری بر پایه دلار هستند و در صورت حذف دلار از معاملات تفاوت ارزشی آن محسوب می شود.

مسعود دانشمند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا، درخصوص کاهش میزان مبادلات تجاری ایران و امارات، اظهار کرد: طی یکسال گذشته با توجه به تحریم هایی که در رابطه با بانک مرکزی صورت گرفته میزان مبادلات تجاری ایران و امارات متحده عربی 30 درصد کاهش داشته است چنانکه پیش از تحریم ها حدود 7 تا 8 میلیارد دلار مبادلات تجاری صورت می گرفت اما اکنون این رقم به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

رییس شورای مشترك ایران و امارات با بیان اینکه دلیل عمده این کاهش مبادلات تحریم مستقیم بانک مرکزی است افزود: روند واردات و صادرات از چین و هند به طور مسقیم صورت می گیرد به این معنی که پول کالای مورد معامله در بانک مرکزی چین به «یوآن» پرداحت و دریافت می شود.

افزایش مبادلات تجاری با چین و هند در مقابل کاهش مبادله با امارات

دانشمند تصریح کرد: البته طرف های تجاری دیگر ایران مانند هند نیز چنین فرایندی را طی می کنند، اگر چه میزان تجارت ایران با امارات کاهش پیدا کرده است اما در مقابل میزان مبادلات تجاری ما با هند و چین افزایش پیدا کرده است.

تغییر فضای تجاری با توجه به تحریم ها

رییس شورای مشترک ایران و امارات با تاکید بر اینکه میزان تجارت خارجی ما طی یکسال گذشته کاهش پیدا نکرده است عنوان کرد: اکنون فضای تجاری ایران با توجه به تحریم ها تغییر کرده است پیش از امارات به عنوان یک فضای بانکی برای فعالیت های تجاری بهره می گرفتیم اما در حال حاضر برای تجارت با چین و هند به طور مستقیم عمل می کنیم.

خرید کالای گرانتر در ازای حذف دلار

وی در پاسخ به اینکه آیا روند فرایند تجاری ایران با چین و هند به سود ایران بوده است؟ نیز گفت: البته کالاهایی که با دلار خریداری شود به طور معمول 15 تا 20 درصد ارزان تر خواهد بود چرا که طرف تجاری ما در هند و چین نیز علاقه مند هستند با دلار تجارت کنند چرا که از طریق چنین معاملانی سیستم بانکی به آنها تسهیلات ارایه می کند، زمانیکه آنها از تسهیلات مورد نظر خود با حذف دلار محروم شوند کالای خود را گرانتر می فروشند.

قادر به حذف دلار از مبادلات تجاری نیستیم

رییس شورای مشترك ایران و امارات در پاسخ به اینکه آیا حذف دلار از سطح معاملات تجاری بین المللی امکان پذیر است؟ بیان کرد: در شرایط فعلی نمی توانیم دلار را به طور کامل از روند تجارت بین امللی حذف کرد چرا که طرف های تجاری ما نیز علاقه مند هستند تا معاملات خود را با دلار انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما به تنهایی قادر به حذف کردن دلار از معاملات تجاری نیستیم؛ کشورهای طرف مبادلات ما به خواسته ما برای انجام معامله با سایر پول ها عمل می کنند اما تفاوت ارزشی آن را نیز از ما می گیرند.

دانشمند درخصوص مبادلات مستقیم ایران و امارات متحده عربی نیز توضیح داد: البته مبادلات تجاری ایران و امارات در حوزه سایر کالاهای اروپایی و نفتی به قوت خود باقی است و اکنون میزان کاهش مبادلات یاد شده در زمینه کالاهای غیر نفتی است.

سه شنبه، 13 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-04-02 ساعت 21:04

خبر قبلی : اولین اجرای حکم اعدام بعد از 6 سال در کویت


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -