آخرين تحولات مربوط به سوریه؛ استعفای الخطیب

استعفای رئیس ائتلاف ملی سوریه (اپوزیسیون) / فرانسه مخالفان سوری را در اردن آموزش می ‌دهد / مخالفان سوری کنترل یک پایگاه مهم هوایی را به دست گرفتند / بررسی طرحهای احتمالی برای اقدام نظامی

به گزارش خبرگزاری رویتر از قاهره، معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی سوریه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، استعفا می دهد تا بتواند با آزادی عمل بیشتری فعالیت کند.

وی در بیانیه خود در صفحه فیس بوک نوشته، من به مردم بزرگ سوریه و پروردگار قول داده بودم اگر شرایط به خطوط قرمز برسد، استعفا خواهم داد.

الخطیب گفت، هم اکنون من تعهدم را عملی و استعفای خود را از ریاست ائتلاف ملی سوریه اعلام می کنم تا بتوانم با آزادی به فعالیت خودم ادامه دهم که نمی توان در نهادهای رسمی آن را پیدا کرد.

معاذ الخطیب که چند ماه پیش در نشست دوحه قطر به عنوان رهبر ائتلاف مخالفان سوریه انتخاب شد، پیش از این امام جمعه مسجد امویان دمشق بوده است.

دهها کشور و سازمان بین‌المللی این ائتلاف را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت می ‌شناسند.

الخطیب توضیح نداد چه اقدامی وی را به استعفا از سمت خود ترغیب کرده است، اما برخی منابع می گویند، وی با تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان سوری موافق نبوده و به ناچار با انتخاب غسان هیتو، یک تکنوکرات تحصیل کرده آمریکا موافقت کرده است.

ساعتی پس از استعفای الخطیب، ارتش آزاد سوریه اعلام کرد غسان هیتو را به عنوان رئیس دولت موقت مخالفان به رسمیت نمی شناسد.


فرانسه مخالفان سوری را در اردن آموزش می ‌دهد

به نوشته نشریه فرانسوی نوول ابزرواتور، فرانسه، مخالفان مسلح سوری را که با رژیم اسد در جنگ هستند در اردن آموزش می‌هد و با اطلاع قبلی آمریکا و انگلیس به آنها سلاح می رساند.

این نشریه نوشت، فرانسه از ابتدای سال 2013 ارسال سلاح، مهمات، تفنگهای جنگی و موشکهای دوش پرتاب زمین به هوا را به مخالفان سوری آغاز کرده است.

به نوشته این منبع، نظامیان فرانسوی به مخالفان سوری نحوه استفاده از این سلاحها را در اردن آموزش می‌دهند .

این نشریه تصریح کرد فرانسه خودش کار فرستادن سلاح و تجهیزات را به سوریه مدیریت می کند .

این منبع افزود فرانسه این تصمیم را با رایزنی با انگلیس و آمریکا گرفته است و این دو کشور نیز درصدد همراهی با فرانسه هستند.


مخالفان سوری کنترل یک پایگاه مهم هوایی را به‌دست گرفتند

به گزارش رادیو فردا، نیروهای مخالف رژیم سوریه پس از دو هفته نبرد سنگین روز شنبه،سوم فروردین، موفق شدند تا کنترل یک پایگاه هوایی مهم را در استان درعا واقع در جنوب سوریه به دست بگیرند.

دیدبان سوری حقوق بشر گزارش داده که این موفقیت پس از ۱۶ روز نبرد به دست آمده است.


طرحهای احتمالی برای اقدام نظامی تحت بررسی است

فرمانده ارشد نيروهای آمريکا در اروپا گفت، برخی کشورهای عضو ناتو جدا بر روی طرحهای احتمالی جهت اقدام نظامی در سوريه کار می کنند.

دريا سالار جيمز استاوريدس گفت، وضعيت در سوريه هر روز بد و بدتر می شود و تعدادی از کشورهای عضو ناتو به دنبال ورود نظامی برای خاتمه دادن به بن بست دو ساله و کمک نظامی به نيروهای مخالف از جمله ايجاد منطقه پروازممنوع بر فراز سوريه هستند.


روشنفکران علوی مذهب سوری: اسد باید برود

روشنفکران و فعالان سیاسی علوی مذهب سوریه خواستار برکناری اسد از قدرت شدند

به گزارش العربیه، مخالفان علوی مذهب طی کنفرانسی در قاهره، خواستار جایگزینی دموکراتیک و برکناری بشار اسد از قدرت شدند. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خود از اقلیت علوی مذهب سوریه است.

این کنفرانس که توسط علویان هوادار انقلاب سوریه برگزار شده است تلاشی برای دور نگه داشتن سرنوشت این فرقه از سرنوشت بشار اسد در آینده است.


یکشنبه، 4 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-03-24 ساعت 13:03
خبر بعدی : افرادی که با فتنه مرزبندی نکردند قابل اعتماد نیستند
خبر قبلی : برگزاری جشن نوروز در کردستان ایران + عکس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -