جنبش دانشجویی ایران در سال ۱۳۹۱

سال ۱۳۹۱ در حالی به پایان می رسد که جامعه دانشگاهی کشور، همچون سال های گذشته، شاهد تداوم حاکمیت فضای امنیتی بر دانشگاه های کشور بود.

شمار زیاد دانشجویان زندانی، محرومیت از تحصیل و ستاره دار شدن بسیاری از دانشجویان به دلایل عقیدتی و مذهبی، اخراج اساتید، جلوگیری از فعالیت تشکل ها و نشریات دانشجویی منتقد در کنار تفکیک جنسیتی رشته های دانشگاهی و محرومیت گسترده زنان در بسیاری از رشته های تحصیلی سال تلخی را برای دانشجویان و اساتید به پایان رساند.

در همین زمینه، سایت دانشجونیوز همچون سال های گذشته اقدام به تهیه گزارشی تفصیلی از موارد نقض حقوق دانشگاهیان در سال ۱۳۹۱ کرده است.

این گزارش که به تفکیک ماهیانه وقایع منتشر می شود، تنها بخشی از فشارها و هزینه هایی است که بر فضای دانشگاهی کشور تحمیل شده است. موارد ذکر شده در این گزارش بخشی از سالنامه جنبش دانشجویی در سال ۱۳۹۱ می باشد که بر مبنای اخبار منتشر شده در وبسایت دانشجونیوز تهیه شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از موارد نقض حقوق دانشجویان نیز در این سال به دلایل مختلف خبری نشده است.

نوید بهاری دانشجویان از زندان

نوروز ۱۳۹۲ چنان از راه می رسد که شمار زیادی از دانشجویان به احکام طولانی مدت حبس محکوم شده و برخی نیز برای چندمین سال متوالی مراسم عید را دور از خانواده، در کنار سایر زندانیان برگزار می کنند.

دانشجویانی مانند ضیا نبوی، مجید توکلی، مجید دری، سیاوش حاتم، آرش صادقی، شبنم مددزاده، فریدون صیدی راد، امیر گرشاسبی، ایقان شهیدی، حبیب لطیفی، امید کوکبی، داور حسینی وجدان، حامد روحی نژاد، جمال قادرنژاد، میثاق یزدان نژاد، سروش ثابت، وحید اصغری، سعید جلالی فر و یاشار دارالشفا در حالی در زندان هستند، که برخی برای چندمین سال متوالی نوروز را در زندان جشن می گیرند. برخی از فعالین دانشجویی نیز مانند بهاره هدایت، نسیم سلطان بیگی، حسن اسدی زیدآبادی، مهدی خدایی، عماد بهاور و علی اکبر محمدزاده در حالی که به احکام طولانی مدت حبس محکوم شده اند، پس از مدت ها به مرخصی از زندان آمده اند.

از سوی دیگر، مجید توکلی و شبنم مددزاده به ترتیب برای ششمین و پنجمین سال متوالی، دانشجویانی مانند ضیا نبوی و مجید دری برای چهارمین سال پی در پی و جبیب الله لطیفی دانشجوی محکوم به اعدام برای ششمین سال پیاپی از پشت دیوارهای زندان به استقبال بهار خواهند رفت.

سالنامه جنبش دانشجویی در سال ۱۳۹۱

سالنامه جنبش دانشجویی ایران در حالی منتشر می شود که چندی پیش نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، با اشاره به محرومیت های گسترده دانشجویان در ایران از روسای دانشگاه های علامه طباطبایی و امیرکبیر به عنوان پیشتازان نقض حق تحصیل دانشجویان در کشور نام برده بود.

گفتنی است در سال های اخیر، نهادهای امنیتی و قضائی بیرون از دانشگاه در کنار عوامل انتصابی و وابسته دستگاه حاکمیت در درون دانشگاه های کشور نقش عمده ای در سرکوب فعالین دانشجویی ایفا کرده اند.

محرومیت از تحصیل، احضار به کمیته انضباطی و حراست، احضار به مراجع امنیتی و قضائی، صدور احکام زندان، تبعید، بازداشت های خودسرانه و شکنجه از جمله ابزارهایی است که حاکمیت جمهوری اسلامی برای سرکوب فضای دانشگاه های کشور به کار برده است.

در سال گذشته، علاوه بر مجموعه وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور نیز با همکاری وزارت اطلاعات نقش عمده ای در ستاره دار کردن دانشجویان ایفا کرد.

برخی از باورمندان به اقلیت های مذهبی مانند دانشجویان بهایی نیز همچنان درصد بسیار بالایی از محرومیت از تحصیل دانشجویان را تشکیل می دهند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها معتقدان به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی از صلاحیت عمومی حضور در دانشگاه های کشور برخوردار هستند.

از سوی دیگر تفکیک گسترده جنسیتی در نزدیک به ششصد کد رشته دانشگاهی در سال گذشته به همراه تبعیض های گسترده در ظرفیت پذیرش برخی رشته های پرطرفدار دانشگاهی، بخشی از دختران را از حضور در دانشگاه و یا رشته های مطلوب خود محروم نمود.

پنجشنبه، 1 فروردین ماه 1392 برابر با 2013-03-21 ساعت 03:03
خبر بعدی : شایع ترین جرم در نوروز چیست؟
خبر قبلی : احمدی نژاد، رهبر را دراز می کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -