تاخیر چندباره پروژه بندر آستارا و زیان میلیاردی

تاخیر چندباره در افتتاح پروژه بندر آستارا و زیان میلیاردی به سرمایه گذاری خصوصی

بررسی ها نشان می دهد بایت تاخیر در اجرای این پروژه ماهیانه بیش از 10 میلیارد ریال به سرمایه گذار خصوصی این پروژه خسارت وارد می شود و میزان این خسارت از شهریور ماه امسال تاکنون از مرز 100 میلیارد ریال گذشته است .در آن زمان اعلام شد که رییس جمهور تمایل دارد شخصا این بندر را افتتاح کند اما این وعده عملی نشد

به گزارش آخرین نیوز با گذشت بیش از هفت ماه از آماده‏ سازی بندر آستارا بعنوان نخستین بندر كاملا خصوصی كشور، به دلیل تشریفات و تأخیرهای اداری و اجرایی، هنوز از این بندر بهره‌برداری نشده و همین امر بزرگترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاسیس بندر تجاری چند منظوره را با ضرر و زیان فراوانی روبرو ساخته است.

كار ساخت بندر از سال 89 آغاز شد كه با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی و احداث جمعا 2013 مترمربع موج‌شكن و دایك، فاز اول بندر در شهریور ماه سال جاری آماده بهره‌برداری شد اما افتتاح آن به تاخیر افتاد. اوایل بهمن‌ماه امسال از سوی مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد که مجوز مرز دریایی بندر آستارا در روزهای آینده صادر خواهد شد و خبرها، افتتاح این بندر مرزی استان گیلان را نوید می‌داد، اما این وعده محقق نشد. در آن زمان اعلام شد که رییس جمهور تمایل دارد شخصا این بندر را افتتاح کند اما این وعده عملی نشد تا این هفته گذشته اعلام شد که بندر آستارا، روز 19 اسفند و با حضور معاون اول ریاست جمهوری به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.اما به رغم تحمیل هزینه های سنگین به سرمایه گذار و مجری بندر برای آماده سازی مراسم افتتاحییه این برنامه به دلیل عدم حضور رحیمی به تعویق افتاد.

این در حالی است با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سفرای برخی کشورهای آفریقایی، رئیس بخش بین الملل اتاق بازرگانی هندوستان و نماینده مردم آستارا در مجلس، بندر آستارا برای دومین بار به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید.گفته می شود این بندر برای بار سوم با حضور رحیمی معاون اول رییس جمهور فردا پنجشنبه افتتاح می شود.

در مرداد امسال نیز یک بار این پروژه مورد افتتاح آزمایشی قرار گرفته بود تا در هفته دولت رسماً افتتاح شود.مهمترین علت در بهره برداری رسمی این بندر عدم صدور مجور مرز دریایی است.بررسی خبرنگار آخرین نشان می دهد بایت تاخیر در اجرای این پروژه ماهیانه بیش از 10 میلیارد ریال به سرمایه گذار خصوصی این پروژه خسارت وارد می شود و میزان این خسارت از شهریور ماه امسال تاکنون از مرز 100 میلیارد ریال گذشته است .

با بهره‌گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در بین بنادر شمال کشور حدود 160 کیلومتر در خشکی و 150 کیلومتر در مسافت‌های دریایی کاهش می‌یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استان‌های شمال و شمال‌ غرب کشور خواهد داشت.

واگذاری بندر آستارا به بخش خصوصی، با عقد قراردادی میان سازمان بنادر و دریانوردی با گروه کاوه انجام شده است. این مجموعه با عقد قراردادی 40 ساله و با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد ریالی، فعالیتش را در فاز نخست این بندر آغاز کرد که بنا به اعلام این شرکت، این مبلغ در فازهای دوم و سوم به 750 میلیارد ریال بالغ خواهد شد.
نوع فعالیت بندر آستارا، کالا، فرآورده‌های نفتی و مسافری و مساحت آن 55 هکتار است. ظرفیت کالاهای متفرقه و نفتی این بندر در فاز اول به 5/3 میلیون تن خواهد رسید. با راه اندازی این بندر برای 250 نفر به طور مستقیم و برای یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است.
بندر آستارا با مساحت 550 هزار مترمربعی خود، نخستین بندر چندمنظوره کشور است که در این سطح وسیع به بخش خصوصی واگذار شده است. قرار گرفتن این بندر در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت بسیاری برخوردار‌ است و می تواند برای بخش خصوصی سوددهی بالایی داشته باشد.
مدیر پروژه بندر آستارا درباره تجهیزات موجود در این بندر گفت: یك دستگاه جرثقیل جلوخط 120 تنی، یك جرثقیل پشت خط 50 تنی، لیفتراك‌های 32 و 12 تنی و 4 دستگاه مسترهای كشنده به همراه باسكول‌های الكترونیكی برای فاز اول آماده كار هستند.

وی همچنین با اشاره به روند سریع و بی‌سابقه ساخت این بندر طی 22 ماه گفت: در ساخت اسكله‌ فاز اول 500 هزار تن مصالح به كار رفته و 3000 متر لوله تا عمق 42 متری در دریا كارسازی شده است.

پنجشنبه، 24 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-14 ساعت 11:03
خبر بعدی : صلاحیت مشایی تحت فشار تایید خواهد شد
خبر قبلی : اتفاقات سال ۷۶، ۱۶ سال است که ادامه دارد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -