گزارش فرانس پرس درباره رئيس جمهور جديد چين

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پکن نوشت: شی جینپینگ، رئیس جمهور جدید کشور یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون نفری چین بر خلاف روسای جمهور سرسخت پیش از خود، فردی آرام و خوش برخورد است- اما باید دید که آیا وی این رویه را همچنان ادامه خواهد داد یا خیر.

ژان پییر کابستان، استاد دانشگاه هنگ کنگ گفت عملکرد شی جینپیگ در چند ماه اخیر به عنوان رئیس حزب کمونیست حاکم چین « شیوه جدیدی از اداره امور نشان داد ، اگرچه این مدت برای نشان دادن کامل این شیوه بسیار کوتاه بود.»

رئیس جمهور پنجاه و نه ساله جدید چین نخستین رئیس جمهور این کشور است که پس از به قدرت رسیدن کمونیست ها در سال هزار و نهصد و چهل و نه متولد شد، و از نوادگان ثروتمند افرادی است که در انقلاب کمونیست ها نقش کلیدی ایفا کردند.

شی جینپینگ امروز در پارلمان ملی چین به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب کرد. این در حالی است که وی ماه نوامبر به عنوان رئیس حزب حاکم انتخاب شده بود .

وی از همان زمان با سفر به روستاهای محروم و موج تبلیغات رسمی، قول اجرای اصلاحات در زمینه های مختلف از آلودگی هوا تا فساد مالی داد.

وی ماه ژانویه با هشدار درباره اینکه فساد مالی می تواند موجب نابودی حزب کمونیست شود تهدید کرد نه تنها مقامات سطح پایین، بلکه « ببرهای» بلندپایه را نیز هدف قرار خواهد داد.

اگرچه، تحقیقاتی که خبرگزاری بلومبرگ آمریکا پارسال به عمل آورد نشان می دهد بستگان شی جینپینگ صدها میلیون دلار ثروت اندوخته اند. این خبرگزاری به چالش پیش روی رئیس جمهور چین برای اجرای اصلاحات اشاره کرد که ممکن است منافع تجاری خانواده های قدرتمند را در معرض خطر قرار دهد.

وی برای تاکید بر تعهد خود به اجرای اصلاحات اقتصادی شهر شنژن واقع در جنوب کشور را برای نخستین سفر رسمی اش به عنوان رهبر حزب حاکم انتخاب کرد؛ شهری که تلاش چین برای مدرن سازی در سه دهه پس از آنجا شروع شد.

اما شی ژونگکسون ، پدر جینپینگ که از شخصیت های مورد احترام کمونیست چین بود در انقلاب فرهنگی سال هزار و نهصد و شصت و شش تا هزار و نهصد و شصت و هفت از فعالیت های سیاسی کنار گذاشته شد، و خود جینپینگ نیز مانند بسیاری از جوانان تحصیلکرده ، برای زندگی و کار در کنار روستاییان به منطقه ای روستایی فرستاده شدد.

شی جینپینگ در حالی که در استان محروم شانسی در شمال کشور کار می کرد به حزب کمونیست ملحق شد و در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج برای تحصیل در دانشگاه معتبر تسینگهوا به پکن مهاجرت کرد و در رشته مهندسی شیمی فارغ التحصیل شد.

وی سپس به مناطقی از کشور مانند استان های فوجیانف ژنجیانگ و شانگهای سفر کرد که از پویایی اقتصادی زیادی برخوردار بودند. وی در این سفرها به عنوان طرفدار اصلاحات اقتصادی و یک مدیر کارآمد شهرت زیادی کسب کرد.

وی سال دو هزار و نه در یک سخنرانی در مکزیک گفت : « بیگانگان کاری ندارند جز اینکه از ما انتقاد کنند.» با توجه به اینکه بسیاری از چینی ها از غرب بیزارند، این سخنرانی توجه زیادی را در چین به خود جلب کرد. با این همه وی مایل به تداوم روابط چین با آمریکا است.

شی جینپینگ سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج در چارچوب سفری تحقیقی، مدتی را در ایووا در منطقه کشاورزی میدوست آمریکا گذراند. شی مینگزی، دختر وی در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده است.

یکی از اسناد محرمانه و دیپلماتیک دولت آمریکا که ویکیلیکس منتشر کرده است مربوط به مکالمه کلارک راندت، سفیر وقت آمریکا در چین و شی جینپینگ در سال دو هزار و هفت است . جینپینگ در این گفتگو می گوید رئیس جمهور آینده چین حامی بزرگ فیلم های ساخت آمریکا درباره جنگ جهانی دوم خواهد بود.

وی به راندت می گوید : « آمریکایی ها دید مشخصی درباره ارزش ها دارند و خوب و بد را به خوبی تشخیص می دهند. در فیلم های آمریکایی، شخصیت مثبت معمولا پیروز می شود.»

در این اسناد دیپلماتیک، شی جینپینگ فردی عملگرا و در عین حال جاه طلب توصیف شده است که مایل است که با مشکلات سیاسی پیش رو دست و پنجه نرم کند.

در این اسناد آمده است شی جینپینگ با ثروت دچار فساد مالی نشده است و استحقاق تصدی پست های سیاسی را دارد.

وی از امروز رئیس جمهور چین است. اما مانند همه دیگر سران جدید چین باید قدرت را تحکیم بخشد و عقاید شخصی وی هر چه که باشد، تعداد کمی پیش بینی می کنند وی از الگوهای حزب کمونیست برای گشایش تدریجی اقتصاد همزمان با حفظ کنترل شدید سیاسی، فاصله بگیرد.


پنجشنبه، 24 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-14 ساعت 10:03
خبر بعدی : توافق تشکيل دولت در اسرائيل به دست آمد
خبر قبلی : سردرگمی مردم و کاهش ۵۰ درصدی خرید شب عید


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -