پاسخ به صالحی: خبر خاصی از لغو تحریمها نیست

واكنش اعضای کمیسیون امنیت ملی به اظهارنظر این روزهای صالحی
خبر خاصی از لغو تحریم‌ ها نیست

روزنانه بهار: چند روزی است علی‌اکبر صالحی پیاپی خبر از لغو تحریم‌ها می‌دهد؛ تحریم‌هایی که بیش از پیش بر اقتصاد ایران تاثیر‌گذار شده است. تحریم‌های گسترده‌ای که کار را به آنجا رسانده که تمام مسئولان بسیج شده‌اند تا فکری به حال زارش بکنند.

یک هفته پیش صالحی اعلام کرد براساس اخباری که دارد تا دو سه روز آینده تحریم‌ها برداشته خواهد شد. اظهارنظری که از سوی سخنگوی کاترین اشتون بی‌پاسخ نماند. مایکل مان اعلام کرد که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. او مدعی شد برداشتن تحریم‌ها بستگی به نحوه عملکرد ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش دارد.

رامین مهمانپرست هم پس از آن اعلام کرد که منظور علی‌اکبر صالحی این بوده که اگر روند مذاکرات آلماتی ادامه پیدا کند خود به خود تحریم‌ها رفع می‌شود. اما صالحی انگار دست بردار نیست و چند روز پس از این تکذیب و تصحیح بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد.

دیروز علی‌اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت شاید گاهی احساسات بر عقل من غلبه کند، اما خبرهای مثبت در این زمینه زیاد است و اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو است تا تحریم‌ها برداشته شود. وزیر امور خارجه همچنین گفته آمریکایی‌ها فشارها را به طور تدریجی از هم‌پیمانان خود بر می‌دارند. صالحی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرده در عالم سیاست باید مسائل را خاکستری دید تا همیشه برای عقب‌نشینی زمینه‌ای فراهم باشد و اگر کسی همه پل‌ها را پشت سر خود خراب کند، سیاست‌مدار نیست و دچار مشکل می‌شود.

وزیر امور خارجه اطمینان داده که براساس اطلاعات و داده‌هایش سال آینده سال خوبی است و باید امیدوار بود.

با این حال عوض حیدر‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید اخبار خاصی وجود ندارد و شرایط مانند گذشته است و اظهارنظر‌های آقای صالحی پایه و اساس درست و صحیحی ندارد.

او معتقد است اظهارنظر‌های صالحی برای کنترل بازار است و می‌گوید بازار بیش از این‌که به حرف طرف ایرانی واکنش نشان دهد به اظهارنظرهای خارجی و آژانس گوش می‌دهد.

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، نیز می‌گوید به نظر می‌رسد آقای صالحی براساس نشست آلماتی به خوش‌بینی‌هایی دست پیدا کرده وگرنه خبر خاصی وجود ندارد. نقوی درباره اظهارنظر صالحی درباره لغو کل تحریم‌ها می‌افزاید این دیدگاه کمی دور از ذهن است.

عوض حیدرپور: اظهارنظرهای صالحی برای کنترل بازار است

وزیر امور خارجه اعلام کرده که از اخباری با خبر است که براساس آن در ماه‌های آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود تا چه اندازه این اخبار صحیح است؟
به نظر من اخبار خاصی وجود ندارد که براساس آن تحریم‌ها برداشته شود؛ به اعتقاد من شرایط نسبت به گذشته تغییری نکرده است و خبر خاصی از لغو تحریم‌ها نیست. فکر می‌کنم آقای صالحی اگر چیزی هم می‌گویند اطلاعاتشان صحیح نیست، هر چند ما امیدوار هستیم که تحریم‌ها برداشته شود، منتها خبری که ایشان می‌دهند پایه و اساس درست و صحیحی ندارد.

پس علی‌اکبر صالحی با چه ادله‌ای چنین اظهارنظری می‌کند؟
براساس گزارش‌ها و مستنداتی که آقای صالحی به کمیسیون امنیت ملی داده‌اند به نظر می‌رسد خوش‌بینی ایشان بیشتر برای ایجاد امیدواری در جامعه است.

یعنی از نظر روانی سعی دارد جامعه را امیدوار کند؟
بله؛ عمدتا رفتار ایشان و اظهارنظر‌هایشان به این سمت و سو و با این هدف است.

آیا دیدگاه مثبت وزیر خارجه در باره نشست آلماتی هم به این روحیه باز‌می‌گردد؟
بله؛ اگر ایشان در آن فضا به موضوع نگاه می‌کردند اظهارنظر دقیق‌تری ارائه می‌دادند. فکر می‌کنم آقای صالحی در فضای مذاکرات به دنبال این است تا امیدواری‌هایی به مردم بدهد تا دولت بتواند بازار را کنترل کند و بتواند شرایط را به سمت شرایط مطلوب ببرد و به این دلیل است که حرف‌های امیدبخش می‌زند.

و واکنش بازار به این خوشبینی‌ها مثبت است؟
به اعتقاد من واکنش بازار متفاوت است، به این شکل که شاید مقطعی این اظهارنظرها بر بازار تاثیر مثبت داشته باشد اما درنهایت بیش از این‌که بازار به مثبت خواندن مذاکرات از سمت جمهوری اسلامی گوش بدهد بیشتر به اظهارنظرهای خارجی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نتایج نشست‌ها گوش می‌دهد و به آن واکنش نشان می‌دهد. کسانی که از طرف جمهوری اسلامی حرف می‌زنند باید سعی کنند اظهارنظرهایشان براساس یک منطق و قواعد اساسی برخوردار باشد، چون اگر روند منطقی را رعایت نکنیم متاسفانه نتیجه عکس می‌گیریم. همین صحبت‌های آقای صالحی که گفته‌اند اخباری دارند که براساس آن تحریم‌ها برداشته می‌شود خارج از آن قواعد و قوانینی است که عرض کردم. چون هیچ خبر پشت پرده‌ای وجود ندارد و این‌طور که آقای صالحی گفتند نیست.

حسین نقوی‌حسینی: برداشتن کل تحریم‌ها دور از ذهن است

علی‌اکبر صالحی گفته بود که براساس اخبار خوبی که وجود دارد بعد از عید تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود، آیا اخبار خاصی وجود دارد؟
آنچه از متن مذاکرات و گفت‌وگوهای آلماتی بر می‌آید دو طرف مذاکره نسبت به نشست آلماتی خوشبین هستند و گفته‌اند نقطه‌نظرات مشترکی را قابل طرح دارند که می‌توانند براساس آن به توافق برسند. فکر می‌کنم اظهارنظر آقای صالحی در پی همین گفت‌وگو‌هاست.

یعنی شما وجود خبر خاصی را تایید نمی‌کنید؟
من فکر می‌کنم براساس همان مذاکرات، ایشان اظهارنظر کرده‌اند و گمان نمی‌کنم خبر خاصی وجود داشته باشد چون تا آنجا که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان است خبر خاصی نیست، هر چند در این مورد باید خودشان پاسخگو باشند.

به نظر شما تا چه اندازه اخبار وزیر امور‌خارجه می‌تواند جدی باشد؟
من فکر می‌کنم با توجه به گفت‌وگوهایی که در آلماتی انجام شده ایران می‌تواند با آژانس به یک نقطه‌نظرات مشترکی برسد. به اعتقاد من اگر مذاکرات فروردین موفقیت‌آمیز باشد و توافق‌هایی صورت بگیرد نخستین انتظار این است که تحریم‌ها به تدریج کاهش پیدا کند. اما این‌که آقای صالحی می‌گوید کل تحریم‌ها به یک باره برداشته می‌شود کمی دور از ذهن است.

پنجشنبه، 24 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-14 ساعت 09:03
خبر بعدی : ادعای کشف خودکارهای تروریستی در زابل
خبر قبلی : حداقل دستمزد كارگری؛ اعتراض سنديكای شركت واحد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -