مقصر كيست؛ بنی ‌صدر، صدا و سیما يا احمدی ن‍ژاد؟

"صراط نیوز" - هفته گذشته مستندی از شبکه یک سیما بنام "سرانجام نامبارک" پیرامون سرنوشت نخستین رییس جمهور کشور پخش شد که واکنش های زیادی برانگیخت.

این مستند که به مناسبت غائله 14 اسفند که توسط بنی صدر و هواداران او در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، پخش شد به بازخوانی عملکرد بنی صدر اختصاص داشت و سیر اقدامات ناصواب وی که در نهایت منجر به تصویب عدم کفایت سیاسی او در مجلس و سپس عزلش از مقام ریاست جمهوری انجامید را به تصویر کشید.

به گزارش سرویس سیاسی صراط، اتفاق مهم و معناداری که بعد از پخش این مستند افتاد این بود که علیرغم اینکه مستند مذکور اصلا اشاره ایی به شرایط فعلی کشور و محمود احمدی نژاد نداشت اما در اجماعی عجیب و غیر منتظره همه،از موافقان احمدی نژاد گرفته تا مخالفان و منتقدان وی و حتی همه افراد بیطرفی که به تماشای "سرانجام نامبارک" نشستند همگی در یک نکته اشتراک نظر داشتند؛

"سرانجام نامبارک" تداعی کننده احمدی نژاد و رفتارهای اوست.

یکروز بعد از پخش این مستند، انبوهی از واکنش ها نشان از تاثیر گذاری "سرانجام نامبارک" داشت؛ از سویی منتقدان رییس جمهور ضمن تشکر از رسانه ملی برای بازخوانی بموقع تاریخ کشور، این فیلم را هشداری به احمدی نژاد توصیف کرده و از او خواستند از سرنوشت بنی صدر عبرت بگیرد و با تصحیح مسیر حرکت خود از مبتلا شده به سرنوشتی مشابه بنی صدر جلوگیری کند.

از سوی دیگر حامیان احمدی نژاد و عمدتا مسوولین دولتی به شدت نسبت به پخش این مستند اعتراض کرده و شدیدا از صدا و سیما انتقاد کردند.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت در واکنش به پخش اين مستند و بدون اينكه در جايي از آن نامي از محمود احمدي نژاد برده شود گفت: آقای احمدی‌نژاد هیچ گاه در برابر قانون نایستاده است و تفسیر وی از قانون به حدی محکم است که در بعضی جاها به رغم اینکه می‌گفتند احمدی‌نژاد غیر قانونی کار می‌کند شورای نگهبان نظرات ایشان را درست تشخیص داد و لذا بعضی از مصوبات به مجمع تشخیص رفت و رفتن یک مصوبه به مجمع نشان داد این مصوبه اساسا با قانون اساسی مغایر نیست.

وی که در پایان یکی از جلسات هیات دولت با خبرنگاران گفتگو می کرد،افزود: در هر خصلتی که بنگریم خواهیم دید که آقای احمدی‌نژاد پیوندش با نهادهای انقلابی و خدماتی که نهادهای انقلابی در دوره آقای احمدی‌نژاد داشته‌اند با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست و گرچه انتقاداتی مطرح می‌شود، اما تعارض اصلی بنی‌صدر با نهادهای انقلابی بود، پس من تشابهی نمی‌بینم.

الهام همچنین احمدی نژاد را بر خلاف بنی صدر،آهنگر زاده ایی توصیف کرد که از دل توده های مردم برآمده است.

از دیگر سو میرتاج الدینی، معاون احمدی نژاد در اجرای قانون اساسی که تخصص خاصی در توجیه برخی اقدامات رئیس جمهور دارد نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنشی دیگر به "سرانجام نامبارک" گفت: اینکه کسانی بخواهند رییس جمهور ولایی و مکتبی کشور را با بنی صدر مقایسه کنند، اقدامی غیراخلاقی و نادرست است.

میرتاج الدینی همچنین به مستند صدا و سیما درباره ماجرای عزل بنی صدر اشاره کرد و افزود: این برنامه کاملا جهت دار و با اغراض سیاسی تهیه شده بود.

ثمره هاشمی دستیار ارشد احمدی نژاد نیز با گفتن جمله "این روزها جفاکاری زیاد است" و فروزنده معاون پارلمانی وی با گفتن "بی محلی را برای همین مواقع گذاشته اند." به "سرانجام نامبارک" واکنش نشان دادند.

اما صرف نظر از همه این واکنشها نکته ایی که در ابتدای این نوشته بدان اشاره شد کمتر مورد توجه قرار گرفت ؛ چرا همه از موافق و مخالف گرفته با دیدن "سرانجام نامبارک" بیاد احمدی نژاد می افتند؟

آیا شباهتی میان رفتارهای احمدی نژاد و بنی صدر وجود دارد؟

آیا ماجراجویی، قانون شکنی، بی احترامی به مجلس و نهادهای انقلابی ،ایستادگی در برابر ولایت فقیه، خودمحوری و غرور و افشاگری های سیاسی و غیر اخلاقی که همه ویژگیهای اختصاصی بنی صدر است ظهور و بروزی در محمود احمدی نژاد پیدا کرده است؟

در صورت وجود شباهت میان بنی صدر و احمدی نژاد مقصر کیست؟ تاریخ ، رسانه ملی ،"سرانجام نامبارک" ، محمود احمدی نژاد یا کسانی که طی چند سال اخیر به او در خصوص برخی اقدامات هشدار می دادند يا اصلا مخاطباني كه با ديدن اين مستند بياد احمدي نژاد افتاده اند؟

شاید برای حامیان محمود احمدی نژاد و مشاوران او بهتر این باشد که ضمن پرهیز از شکستن آیینه! با ورق زدن دوباره تاریخ و مشاهده مجدد "سرانجام نامبارک"،در خصوص چرایی این شباهت عجیب با خود حدیث نفس کرده وحرکات پایانی دولت دهم و مسیر او را بگونه ایی اصلاح کنند که مانع از تکرار تاریخ شده تا سرانجام نامبارک دیگری رقم نخورد.

گفتنی است در حاشیه نشست مطبوعاتی معاونت سیما، دکتر علی دارابی در پاسخ به سوالی درباره پخش مستند سرانجام نامبارک درباره ابوالحسن بنی صدر، که برخی مسئله شباهت سازی هایش با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور امروز ایران را مطرح کرده اند، گفت: "این مستند تنها یک مسئله ی تاریخی را بیان می کند و طبعا موافقان و مخالفانی دارد. اما قصد آن بیان یک مسئله تاریخی بود، و اگر دوستانی خودشان را در جای شخصیت های این مستند قرار می دهند، به خودشان مربوط است."

یکشنبه، 20 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-10 ساعت 12:03
خبر بعدی : برگزاری مراسم تحویل سال نو در 1700 امامزاده کشور
خبر قبلی : اقدام احمدی ‌نژاد با مادر چاوز، خدشه‌ ای به چهره انقلاب


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -