نظرخواهی درباره تفکيک جنسيتی در آزمون دکترا

تفکيک جنسيتي در دانشگا‌ه‌ها که طي سال‌هاي اخير مورد توجه مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار داشته، همچنان با جديت پيگيري مي‌شود چرا که در برگه‌هاي نظرخواهي از شرکت کنندگان در آزمون دکتراي نيمه متمرکز، در اين باره هم نظرخواهي شد.

به گزارش پايگاه خبري فريادگر، در آزمون دکتراي نيمه متمرکز که ديروز جمعه 18 اسفند در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در 33 شهر کشور و با حضور بيش‌از 200 هزار داوطلب برگزار شد، برگه‌هاي نظرخواهي که در بين داوطلبان توزيع مي‌شد حاوي دو پرسش جالب بود که با کليت ساير سوالات تفاوت داشت. در حالي که کليه پرسشها در مورد وضعيت دانشگاهها و کيفيت آموزشي بود، دو پرسش به موضوع تفکيک جنسيتي اختصاص داشت. در اولين پرسش آمده بود: به نظر شما با توجه به آداب و رسوم ايرانيان، تاسيس و راه‌اندازي دانشگاه‌هاي ويژه دختران در کداميک از مقاطع تحصيلي ضرورت دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش، چهار گزينه شامل مقطع کارشناسي، مقطع کارشناسي ارشد و مقطع دکترا و نيز هر سه مشخص شده بود که داوطلبان بايد به يکي از اين سه گزينه پاسخ مي‌دادند.

نکته جالب اين بود که اولا اين پرسش داراي جهت گيري بود و طراح آن در نظر داشت با تاکيد بر روي موضوع «آداب و رسوم ايرانيان»، ذهن پرسش شوندگان را به سمت نگرش سنتي به اين موضوع سوق دهد. از سوي ديگر انتخاب گزينه‌ها به گونه اي بود که کسي نمي‌توانست با تفکيک جنسيتي در دانشگاه مخالفت کند و تنها مي‌توانست اجراي اين طرح را در يکي از سه مقطع تحصيلي يا همه مقاطع انتخاب کند و اين بدين معناست که اجراي طرح تفکيک جنسيتي از نظر مسئولان قطعي است و آنها قصد دارند با چنين نظرسنجي‌هايي که طبيعتا به دليل نوع طرح سوال، پاسخ منفي نمي‌تواند داشته باشد، براي عملي ساختن ايده خود، کار خود را همراه با نظرسنجي از ديگران جلوه دهند. اما سوال دوم اين نظرخواهي هم جالب بود. بر مبناي اين سوال از داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکتراي نيمه متمرکز خواسته شده بود پاسخ دهند بين پرديس دختران و پرديس پسران و پرديس مختلط با فرض تساوي در کيفيت آموزشي و محتواي علمي، راه‌اندازي کدام ضروري تر است؟ چهار گزينه مشخص شده براي پاسخ دادن به اين پرسش هم شامل دختران، پسران، مختلط و گزينه «تفاوتي نمي‌کند» بود. اينکه موضوع تفکيک جنسيتي دانشگاه‌ها در آزمون دکترا هم مطرح مي‌شود نشاندهنده جديت مسوولان در اجراي آن مي‌تواند باشد.

البته در بالاي فرم نظرخواهي ذکر شده بود که پاسخهاي داوطلبان به اين پرسش‌ها تاثيري در نتايج آزمون ندارد اما از آنجا که اولا کد داوطلبي بر روي فرم نظرخواهي هم درج شده و کاملا مشخص است هر پاسخ مربوط به کدام داوطلب است و ثانيا با توجه به اينکه نتيجه آزمون دکترا بر اساس مصاحبه با پذيرفته شدگان اعلام مي‌شود، شائبه تاثيرگذاري اين پرسش‌ها بر نتيجه آزمون دکترا وجود دارد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز، از جمله حاميان جدي اجراي طرح تفکيک جنسيتي در دانشگاهها است. وي در آخرين اظهار نظر خود در اين زمينه گفته‌: بي‌حجابي در دانشگاه‌ها به رشد علمي‌ضربه مي‌زند و حتي اگر بي‌حجابي مجاز هم باشد اما در دانشگاه جايز نيست.

بايد در دانشگاه‌ها دختران و پسران از يکديگر جدا شوند و ازدواج جوانان بايد آسان شود. وزير علوم دولت دهم نيز تاکيد زيادي بر اجراي طرح تفکيک جنسيتي دارد. کامران دانشجو آبان ماه امسال گفته بود 82 درصد خانواده‌ها با طرح تفکيک جنسيتي در دانشگاهها موافقند. همچنين 80 درصد والدين معتقد بودند به پيشرفت تحصيلي فرزندشان در محيط‌هاي جداگانه کمک خواهد کرد و 76.4 درصد نيز معتقد بودند که محيط‌هاي جداگانه، مشارکت دانشجويان را در مباحث کلاسي افزايش مي‌دهد. اين نظرسنجي هم در شرايطي مشابه نظرسنجي ديروز در بين داوطلبان آزمون دکترا و بين خانواده‌هاي داوطلبان کنکور سراسري در سال گذشته صورت گرفته بود.

اما طرح تفکيک جنسيتي مخالفان متعددي هم دارد. عباسپور رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هشتم، از مهمترين مخالفان طرح وزير علوم بود که مي‌گويد با تفکيک جنسيتي نمي‌توان فرهنگ اسلامي‌را به دانشگاه‌ها برد. جعفر توفيقي وزير علوم دولت اصلاحات هم مي‌گويد تفکيک جنسيتي در دانشگاه‌ها هيچ مبناي قانوني و حقوقي ندارد که اين امر از سوي برخي حقوقدانان هم مورد تاکيد قرار گرفته است به طوري که بهمن کشاورز معتقد است قانون هيچ مجوزي براي اين کار در اختيار مسئولان قرار نداده است. حتي وزير بهداشت سابق دولت – خانم وحيد دستجردي – که با دانشجو در کابينه حضور داشت در زمان وزارتش به صراحت گفته بود که تفکيک جنسيتي در رشته‌هاي علوم پزشکي امکانپذير نيست. اما آيا نظرسنجي ديروز درباره تفکيک جنسيتي، آغاز دوباره اي براي اجراي طرح تفکيک جنسيتي در دانشگاه‌ها به‌طور جدي‌تر است؟ به نظر مي‌رسد که به زودي شاهد بهره‌گيري مسئولان از نتايج نظرسنجي ديروز براي نيل به اهداف مطلوب خواهيم بود.


شنبه، 19 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-09 ساعت 13:03
خبر بعدی : کرباسچی: خاتمی نباید کاندیدا شود
خبر قبلی : گرانی کاغذ ادبيات نازل و عامه‌پسند را رونق داد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -