"گرانی" بازار دیجیتال کشور را کساد کرد

گراني كالاهاي كامپيوتري و به ويژه لپ‌تاپ و تبلت منجر به نيمه تعطيل و حتي بر اساس اعلام فعالان بازار، تعطيلي بازار كامپيوتر طي يك هفته اخير شده است.
به گفته كسبه بازار كامپيوتر پايتخت، با وجودي كه سال گذشته در چنين ايامي بازار كامپيوتر بسيار پررونق بود امسال نه تنها از رونق خبري نيست، بلكه بازار به حالت تعطيل در آمده است و حتي ميزان تقاضا براي كالاهاي ارزاني كه براي هديه نوروزي مناسب هستند نيز در حد چشمگيري كاهش يافته است.
امير حسين رشيدي، مسوول فروش فروشگاه زيگورات در پاساژ پايتخت با تاييد اين موضوع به «دنياي اقتصاد» اعلام كرد: شايد علت اين اتفاق اين باشد كه رسانه‌ها اطلاع‌رساني درستي به خريدار نداشته و با ارائه پيش‌بيني‌هاي غيركارشناسانه در مورد كاهش قيمت‌ها در صورت عدم خريد برخي از كالاها مانند لپ‌تاپ و خودرو و... باعث شده‌اند كه ميزان عرضه در بازار در حد زيادي
كاهش يابد.
وي همچنين با اشاره به اين موضوع كه قيمت‌ها در بازار لپ‌تاپ تحت تاثير مستقيم قيمت دلار آزاد است گفت: بي‌شك تا زماني كه قيمت دلار آزاد در بازار كاهش نيابد، در بازار داخلي شاهد كاهش قيمت‌ها نخواهيم بود. حتي اگر اجناس فروشندگان روي دستشان بماند!
اين در حالي است كه محسن بهنامي يكي ديگر از عرضه‌كنندگان لپ‌تاپ و كالاهاي كامپيوتري در بازار كامپيوتر پايتخت در اين باره مي‌گويد، به حالت تعطيل در آمدن بازار در هفته گذشته تا حدودي روي قيمت‌ها در بازار تاثير گذاشت، به طوري كه برخي از فروشندگان قيمت كالاهايشان را در حدود 20 تا 50 هزار تومان كاهش داده‌اند.
اين فعال بازار به «دنياي اقتصاد» گفت: كاهش نرخ درهم نيز طي روزهاي گذشته تا حدودي روي قيمت‌ها در بازار تاثير گذاشته
است.
سامانيان، يكي ديگر از كسبه بازار كامپيوتر رضا هم در اين باره به «دنياي اقتصاد» اعلام كرد، با توجه به اين موضوع كه بازار كامپيوتر رضا در مركز شهر و در جوار دانشگاه‌ها و ادارات و.... قرار دارد ميزان مراجعه به آن بيشتر است، اما با اين حال طي يك هفته اخير نه تنها ميزان مراجعه در حد بسيار زيادي به بازار كاهش يافته است، بلكه حجم تقاضا در بازار هم در حد شديدي كم شده است.
اين فعال بازار همچنين افزود: معدود افرادي كه به بازار مراجعه مي‌كنند براي كسب اطلاع از وضعيت بازار يا چك كردن قيمت‌ها به بازار مي‌آيند و كمتر كسي واقعا براي خريد به بازار مي‌آيد.
به گفته اين فعال بازار اگر چه قدرت مالي خريداران كاهش يافته است، اما عوامل ديگري به اين بي‌رونقي در بازار دامن زده است كه كاهش حجم خريدهاي دولتي يكي از اين دلايل است.
يكي ديگر از كسبه بازار هم با اعلام اين خبر كه امسال از خريدهاي دولتي و حتي شركتي خبري نيست گفت: معمولا هر سال شركت‌های دولتي در ماه‌هاي آخر سال و مخصوصا در اسفند‌ماه بخشي از نياز كامپيوتري خود را از بازار تامين مي‌كنند.
به گزارش دنیای اقتصاد اما امسال از خريدهاي دولتي خبري نيست و اين موضوع به شدت بازار كامپيوتر را تحت تاثير قرار مي‌دهد. وي با اشاره به اين موضوع كه حتي در بدترين شرايط، خريدهاي دولتي به كمك بازار مي‌آيد گفت: امسال حجم خريدهاي دولتي به حد صفر رسيده است و اين موضوع بازار را به شدت متضرر كرده است.
فعالان بازار كه به شدت از وضعيت بازار نگران هستند مي‌گويند: اگر چه از لحاظ موجودي در مضيقه هستيم،اما زمينه مالي براي واردات مدل‌هاي جديد به بازار سال آينده فراهم نيست و پيش‌بيني مي‌شود كه بازار سال آينده لپ‌تاپ بازاري بسيار بي‌رونق‌تر از حال است. مگر اينكه شرايط و نرخ دلار تغيير كند.

** افت خرید و فروش در بازار موبایل
همزمان با نزدیکی به آخرین روزهای سال جاری و بر خلاف سال‌های گذشته، بازار تلفن همراه روزهای سرد و کم رونقی را سپری می‌کند.
به گزارش خبرنگار موبنا به نقل از فروشندگان و دست اندرکاران بازار،‌ هرساله با قرار گرفتن در ماه پایانی سال میزان تقاضا برای این کالای ارتباطی افزایش چشمگیری می‌یافت اما هم اکنون بازار این کالای ارتباطی و دیجیتالی روزهای سرد و کم رونقی را پشت سر می‌گذارد.
یکی از فروشندگان موبایل در این باره گفت: امسال گرانی تمامی کالاها که به دلیل نوسانات مکرر ارز صورت گرفته باعث شده تا بازار کالاهای دیجیتالی به خصوص موبایل روزهای سرد و کم رونقی را طی کند.
"محمد کرمی" افزود: در حال حاضر میزان خریدوفروش برای این کالای ارتباطی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است به طوری که استمرار این شرایط باعث شده تا برخی از فروشندگان برای فروش کالاهایشان مجبور به تعدیل قیمت شوند.
در همین حال یکی دیگر از فروشندگان بازار گفت: به دلیل گرانی تمامی کالاها مشتریان مجبور به تامین نیاز اولیه خود هستند به همین دلیل نیز به خرید گوشی موبایل و یا تعویض آن توجه چندانی ندارند .
وی افزود: دو برابر شدن قیمت گوشی‌های موبایل و لوازم جانبی آن باعث شده تا این کالای ارتباطی با تمایل چندانی از سوی مشتریان روبرو نباشد.

** کاهش نرخ دلار بازار موبایل را لرزاند
اما در واکنش به افت قیمت انواع ارز در کشور و در شرایطی کم سابقه بهای تمامی گوشی‌های موبایل روند نزولی در پیش گرفته است.
به گزارش موبنا،‌ از روز گذشته تا کنون همزمان با افت قیمت درهم و دلار در بازار امروز بهای تمامی گوشی‌های موبایل با افت قیمت روبرو شده‌اند.
یکی از فروشندگان موبایل گفت:‌همزمان با کاهش قیمت ارز در کشور بهای تمامی گوشی‌های موبایل با افت قیمت تا سقف 400 تا 500 هزار تومانی روبرو شده اند به طوری که 5 آی فون که روز گذشته با قیمت دو میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسید هم اکنون با قیمت دو میلیون و 50 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
"رسول حیدری" افزود: افت قیمت این کالای دیجیتالی تا کنون باعث افزایش تقاضای مشتریان از این کالای ارتباطی نشده چرا که بیشتر مشتریان منتظر کاهش قیمت مجدد این کالا در روزهای آینده هستند که به موجب همین امر نیز از خرید این کالا در شرایط فعلی امتناع می‌کنند.
وی افزود: با وضعیت فعلی ایجاد شده در بازار تلفن همراه پیش بینی می‌شود که با استمرار کاهش قیمت این کالای ارتباطی در روزهای آینده بازار این کالای دیجیتالی از حالت کم رونقی و سردی خارج شود.

چهارشنبه، 16 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-06 ساعت 03:03
خبر بعدی : شکنجه جوانان اهل سنت كُرد در زندانهای رژیم
خبر قبلی : مشایی با نغمه من که فرزند این سرزمینم آمد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -