اعطای "نشان فردوسی" تصويب شد

روزنامه خراسان: پس از گفت وگوي روزنامه خراسان با ۲۰ شاعر و طرح بحث «ضرورت پايه گذاري نشان ادبي فردوسي» با پيگيري سيدسعيد سرابي، مدير کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي طرحي که تهيه شده بود، روز گذشته در جلسه ستاد بزرگداشت مفاخر استان در استانداري مطرح و اجرايي شدن آن به تصويب رسيد. بنا بر مصوبه اين جلسه از سال آينده و همزمان با يادروز فردوسي - بيست و پنجم ارديبهشت- اعطاي اين نشان کليد خواهد خورد. طرح «نشان فردوسي» آن چنان که در سي ام ديماه سال جاري در صفحه ادبيات نوشتيم، علاوه بر پيشنهاد آن در اوايل دهه ۷۰ از طرف روزنامه خراسان پيشنهادهايي ازطرف کتابخانه ملي، دکتر ندوشن و دانشگاه فردوسي و اداره ارشاد خراسان و انجمن مفاخر استان هم مطرح شد.

در سال ۸۴ که يادروز فردوسي با کم توجهي جدي مسئولان روبه رو شد، روزنامه خراسان در چند گفت وگو و گزارش دلايل اين کم توجهي را پيگيري کرد و به دنبال آن سيدجواد جعفري- مديرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي- نامه هايي را به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، رئيس انجمن آثار ومفاخر فرهنگي، استاندار وقت خراسان رضوي وکميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي -که رونوشتي از آنها نيز براي روزنامه خراسان ارسال شد- فرستاد و صراحتاً تاکيد کرد که پيرو مطالبه «خراسان» تدبيري انديشيده شود تا رديف بودجه مشخصي براي روزهاي ملي مفاخر در تقويم فرهنگي لحاظ شود.

پس از آن نيز طرح پيشنهادي «کنگره سالانه بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي» تهيه شد که نسخه اي از آن هم در اختيار روزنامه قرار گرفت و به دنبال آن در شوراي عمومي استان خراسان رضوي در ديماه ۸۴ بحث برگزاري کنگره ملي فردوسي و هردو سال يک بار کنگره جهاني براي يکي از مفاخر استان- فردوسي، خيام و عطار- و نيز اعطاي جايزه فردوسي تصويب شده بود که از آن سال تاکنون هنوز اعطاي نشان به اجرا درنيامده است.

پس از طرح مجدد «خراسان» و پيگيري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن آثار و مفاخر فرهنگي استان، اعطاي اين نشان روز گذشته به تصويب رسيد.


در سال آينده بزرگداشت فردوسي با شکوه برگزار شود
در اين جلسه محمدمهدي علايي، معاون هماهنگي امور زائرين استانداري خراسان رضوي بر اهداي اين نشان فردوسي در روز ملي بزرگداشت فردوسي سال ۹۲ تاکيد کرد.

وي افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبري درخصوص فردوسي و سخنان رياست جمهوري که توجه ويژه اي به بحث فردوسي داشته اند ضرورت دارد همه فردوسي شناسان ومديران دستگاه هاي فرهنگي به اين مسئله توجه کنند و براي بزرگداشت فردوسي يک برنامه ويژه و متفاوتي اجرا شود.

معاون هماهنگي امور زائرين اظهار داشت: خراسان داراي خصوصيات ويژه اي است که اين خصوصيات در حوزه مفاخر خاص تر است و نمي شود اين استان را با هيچ استان ديگري مقايسه کرد آن چه اين استان را در حوزه مفاخر ويژه مي کند يکي تعدد مفاخر و ديگري عظمت مفاخر اين استان است، بسياري از مفاخر اين استان اولي هايي هستند که دومي ندارند.وي افزود : اين تعدد مفاخر هم نقطه قوت است هم باعث شده تمرکز روي مفاخر کمتر باشد و عامل بروز برخي کاستي ها است.

علايي با اشاره به ايجاد معاونت زيارت در استانداري خراسان رضوي گفت: اين ساختار جديد مي تواند از آثار و توليدات فرهنگي مفاخر استان در حوزه زيارت استفاده کند و در اين حوزه نيز فضاهاي جديدتري براي ميليون ها زائر ايجاد شود.

وي در خصوص اعطاي نشان فرهنگي و هنري فردوسي در سال ۹۲ گفت: طرح اين نشان را براي سال ۹۳ از راهکارهاي قانوني پيگيري مي کنيم و در سال ۹۲ براي اولين بار اين نشان را به صورت استاني اهدا مي کنيم انجمن آثار و مفاخر فرهنگي چند تن از بزرگان اين حوزه را شناسايي و معرفي کنند.

معاون هماهنگي امور زائرين همچنين بر تاليف کتب و توليد آثار فاخر و ماندگار و توسعه سمن ها در حوزه مفاخر تاکيد کرد.

در ابتداي اين جلسه سيدسعيد سرابي گزارشي از فعاليت هاي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي استان و بزرگداشت سه روز ملي عطار و فردوسي و خيام ارائه کرد.وي از برگزاري بزرگداشت عطار، فردوسي و خيام در فروردين و ارديبهشت خبر داد و گفت: در سال ۹۲ سعي خواهيم کرد اهداي نشان فردوسي را آغاز کنيم و براي سال ۹۳ که فرصت برنامه ريزي هست به صورت جدي اهداي اين نشان پيگيري شود.


شوراي فرهنگ عمومي کشور به کمک فردوسي بيايد
سرابي پيشنهاد کرد پيگيري جدي شود تا جلسه شوراي فرهنگ عمومي کشور با موضوع بزرگداشت فردوسي در روزملي فردوسي در مشهد برگزار شود.

در اين جلسه همچنين دکتر ياحقي گفت: انديشه براي بزرگداشت مفاخر انديشه براي علم است و روزهاي ملي عطار، خيام و فردوسي از سال ها پيش در تقويم بوده است اما برگزاري اين بزرگداشت ها بايد نهادينه شود چرا که توقعاتي را ايجاد کرده است.

وي با انتقاد از اين که قرار بود هر دو سال يک بار کنگره جهاني هر کدام از مفاخر استان برگزار شود ولي اين اتفاق نيفتاد افزود: آن چه در اين سال ها به نام بزرگداشت مفاخر ملي برگزار شده است کاري بزرگ در حد شأن اين بزرگان نبوده است. استان خراسان منشاء بزرگان و مفاخر است اگر هر کدام از اين مفاخر در يک استان ديگر بودند آن استان را احيا مي کردند ما بايد الگوي ساير شهرها و کشورها باشيم نه اين که هميشه از شهرهايي مثل شيراز ياد کنيم.

دکتر اشرف زاده نيز با بيان اين که «وقت و دست تنگ است» گفت: برگزاري مراسمي مناسب بايد برنامه ريزي مناسب داشته باشد مردم نيشابور هر ساله براي بزرگداشت عطار و خيام سنگ تمام مي گذارند اما استان نيز بايد در برگزاري باشکوه اين مراسم مشارکت لازم را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمين الهي خراساني بر تاليف کتاب هاي فاخر و مختصر از مفاخر استان تاکيد کرد.

هاشمي فرماندار نيشابور با بيان اين که نيشابور خاستگاه اديبان و بزرگان است خواستار مشارکت بيشتر استان در برگزاري روزهاي ملي عطار و خيام و روز ملي خراسان و کنگره فضل بن شاذان شد.

رحيمي رياست نمايندگي فرهنگ و ارتباطات اسلامي بر انجام کارهاي عميق و ماندگار در حوزه مفاخر استان و شناسايي اين مفاخر در کشورهاي ديگر تاکيد کرد.

شادکام معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري مشهد پيشنهاد کرد بسته عملکردي در اين حوزه طراحي و به تصويب برسد و در طول سال اجراي اين بسته پيگيري شود.

مومني مديرکل ميراث فرهنگي از برگزاري روز بزرگداشت فردوسي و افتتاح موزه بزرگ خراسان در ارديبهشت ماه خبر داد.در اين جلسه همچنين غلامحسين عليپور گزارشي از طرح جامع بزرگداشت مفاخر استان که در سال ۸۴ به تصويب شوراي فرهنگ عمومي رسيد ارائه کرد و همچنين توضيحاتي درخصوص طرح اهداي نشان فردوسي بيان کرد.


اهداف طرح فردوسي
در اهداف طرح نشان فردوسي که روز گذشته در ستاد بزرگداشت روزهاي ملي مفاخر استان بررسي شد آمده است با اشاره به اهميت بزرگداشت شخصيت والا ي حکيم ابوالقاسم فردوسي توسي و اثر گرانقدر وي «شاهنامه» به عنوان سند هويت ايراني مي افزايد: پاسداشت و گسترش زبان فارسي به عنوان محور وحدت و همبستگي ملي و آشنايي آحاد جامعه ايراني به ويژه نسل جوان جامعه با مفاخر و مواريث فرهنگي خويش به عنوان راهکاري اصولي براي حفظ هويت و خودباوري ملي و جلوگيري از آسيب پذيري جامعه از ديگر اهداف اعطاي اين نشان است. هم چنين احياي جايگاه تاريخي و فرهنگي خراسان بزرگ و به ويژه شهر مقدس مشهد (توس کهن) در حوزه زبان و ادب فارسي و معرفي شاهکار فردوسي از طريق آثار و آفرينش هاي ادبي و هنري در اين طرح مد نظر قرار گرفته است.

اين طرح براي نشان فردوسي چهار حوزه را تعريف کرده که عبارت است از:

۱ - حوزه زبان و ادب فارسي به صورت عام: شامل استادان، پژوهشگران، شاعران، نويسندگان و به طور کلي مروجان و گسترش دهندگان زبان و ادب فارسي در داخل و خارج از کشور

۲ - حوزه فردوسي شناسي و شاهنامه پژوهي به صورت خاص: شامل استادان، پژوهشگران، دانشجويان، موسسات و تشکل هاي فعال در اين زمينه

۳ - حوزه آفرينش هاي ادبي: شامل پديدآورندگان آثار فاخر در زمينه هاي رشته هاي ادبي (شعر، داستان کوتاه، رمان، نمايشنامه، فيلم نامه و...) باالهام از شاهنامه و انديشه ها و احوال فردوسي

۴ - حوزه آفرينش هاي هنري: شامل پديدآورندگان آثار فاخر رشته هاي مختلف هنري (سينما، تئاتر، هنرهاي تجسمي، توليدات چند رسانه اي و...) با الهام از شاهنامه و انديشه ها و زندگي فردوسي.

اين نشان از سال آينده به شکل استاني اعطا مي شود و براي سال هاي آينده به صورت ملي و جهاني اهدا خواهد شد.

دوشنبه، 14 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-04 ساعت 12:03
خبر بعدی : سبز شدن جنگلی از دکل‌های سرطانی
خبر قبلی : شکار پلنگ 5 ميليون تومان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -