كمبود مسجد در كشور؛ چه كسانی مسئول هستند؟

جوان آنلاین: همان‌طور كه همگان به خوبي مي‌دانيم مساجد مهم‌ترين پايگاه ديني و فرهنگي در اسلام بوده و هستند و از صدر اسلام همواره به‌ عنوان محور اصلي در جامعه اسلامي محسوب مي‌شده‌اند، امام خميني(ره) نيز فرمودند كه مساجد سنگر هستند، سنگرها را خالي نگذاريم. بااين وجود بعد از سي واندي سال از انقلاب اسلامي رئيس كانون‌هاي فرهنگي - هنري و مساجد كشور اعلام مي‌كند كه در شهرها و روستاهاي با كمبود ۷۲‌هزار مسجد در كشور مواجه هستيم؛ معضلي كه در شأن جامعه اسلامي ما نيست، واقعاً چه كساني مسئول اين كاستي هستند؟ ستاد اقامه نماز؟ سازمان اوقاف؟ شهرداري‌ها؟ دولت‌؟ و. . . چرا بايد در كشوري كه مدعي ام‌القرايي جهان اسلام را دارد، اين همه مسجد كم داشته باشيم؟! درحال حاضر كه در بحبوحه جنگ نرم هستيم و دشمن از راه‌هاي مختلف اعم از نرم و سخت و نيمه‌سخت به فكر توطئه عليه نظام است، مگر نبايد سنگرهاي اسلامي يعني مساجد را از نظر كمي و كيفي تقويت كنيم؟! شايد يكي از عواملي كه باعث شده طي سال‌هاي اخير به مشكلات مختلفي گرفتار شويم، همين كم‌ توجهي به مساجد بوده است. دوستي مي‌گفت، در محله قبلي‌مان تا چند كيلومتري اثري از مسجدي نبود و بايد براي اقامه نماز جماعت در مسجد مسافت زيادي را طي مي‌كرديم تا به مسجد برويم. بعضي وقت‌ها وقتي خوب نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم اين معضل به دليل عدم‌هماهنگي مسئولان در سازمان‌ها و نهادهاي مختلف است.
در دوره اصلاحات شرايطي بود كه عمداً يا سهواً اغلب شهرك‌ها مسجدي نداشتند و اهالي شهرك‌ براي رفتن به مسجد بايد به بيرون مراجعه مي‌كردند و اين خود عامل مهمي بود براي عدم‌آشنايي و تمايل نسل نوجوان و جوان به فضاي مساجد. به غير از اينها، اخيراً ساخت و ساز مساجد در محله‌ها بيشتر به مسئله‌اي تزئيني درآمده است تا فضايي ديني و فرهنگي، به عنوان مثال گاه براي ساخت يك مسجد به‌قدري هزينه مي‌كنند كه گويي مي‌خواهند با تاج محل هندوستان رقابت داشته باشند، سنگ‌هاي مرمر و كاشي‌هاي گران‌قيمت، مناره‌هاي بزرگ پرهزينه و... كه اهالي به شوخي مي‌گويند اينجا مسجد سرمايه‌داران است در حالي‌كه اگر دو ركعت نماز در آنجا بخوانيم، آرامش ‌خاطري را كه در يك مسجد ساده و كوچك در ما ايجاد مي‌شود، ندارند زيرا بيشتر محلي براي نمايش و تبرج هستند. خب چرا اين هزينه‌ها هدايت ‌شده و منظم نيستند تا به جاي اين همه زر و زيور به ظاهر بناي مسجد، ‌محتواي آن را غني كنند و براي ساخت و ساز مسجد در محله‌هاي ديگر بگذارند. بايد مثل قديم در اين مسئله بازنگري كنيم. مساجد در گذشته تنها براي اقامه نماز نبودند بلكه محلي براي اجتماع اهالي و بحث و تبادل نظر بودند، ‌از همين رسانه پويا و معنوي بود كه انقلاب اسلامي به ثمر نشست و توده‌هاي مردم مانند سيلي بر سر پهلوي‌ها خراب شدند، ‌بنابراين بايد به تقويت و توسعه مساجد جدي‌تر توجه كنيم.

فراموش نكنيم ما در جامعه‌اي اسلامي زندگي مي‌كنيم كه مساجد مهم‌ترين سنگرهاي ما هستند و خوب نيست كه از كمبود آن سخن رانده شود، چرا بايد زمين‌هاي بزرگ و خوبي از سازمان‌ها، حصارشده در بهترين نقاط شهرها رها شوند آنگاه خود اهالي همان منطقه چهارديواري ساده به نام مسجد نداشته باشند؟! در صورتي ‌كه وضع بايد به‌گونه‌اي باشد تا هر وقت صداي الله‌اكبر اذان را شنيديم، هر كجا باشيم به اقامه نماز جماعت در مسجد برويم نه اينكه مستأصل از نبود مسجد باشيم و پرسان‌پرسان به دنبال مسجد بگرديم.

متأسفانه اين روزها شعب عابربانك‌ها و سوپرماركت‌ها و فست‌فودها در خيابان‌ها خيلي بيشتر از مساجد و محلي براي اقامه نماز شده است، اگر نخواهيم منفي‌‌نگر هم باشيم، بايد گفت اغلب به جايي رسيده‌ايم كه مساجد براي زيور و تزئين شهر هستند، بايد در اين زمينه مهم كار فرهنگي گسترده انجام داد. لازم نيست براي ساخت مسجد هزينه زيادي شود، مهم وجود مكاني با نام مسجد است و اينكه آن را محور توجه اهالي در همه ابعاد قرار دهيم و فضايي براي تجمع و ارتباط بيشتر با هم در مسجد ايجاد كنيم زيرا مسلمانيم، اين مسئله هم نياز به عزم و اراده ملي دارد، يعني همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به كمك هم بيايند و دستي در كار ببرند تا در همه نقاط كشور اعم از شهر و روستا مشكل كمبود مسجد ديگر نباشد.

یکشنبه، 13 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-03-03 ساعت 03:03
خبر بعدی : پرونده بمبگذاری آرژانتین؛ نگرانی رژیم از بازجويی
خبر قبلی : افشاگری‌های پرچمداران زن در کاروان‌های ورزشی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -