رسانه های خارجی: بی نتیجه بودن مذاکرات قزاقستان

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آلماتی نوشت، مذاکرات دو روزه رژيم تهران و کشورهای 5+1 در قزاقستان به پايان رسيد و هيچ علائمی وجود ندارد که آنها به گشايشی دست يافته باشند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد، گفتگوهای هسته ای قزاقستان بدون اینکه نتيجه ملموسی داشته باشد، به اتمام رسيد.


اشتون: امیدواریم پاسخ به پیشنهاد ما مثبت باشد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آلماتی (قزاقستان)، مسئول هیئت کشورهای 5+1 در مذاکرات هسته ای با رژیم تهران امروز در پایان گفتگوهای قزاقستان گفت، امیدواریم پاسخ رژیم تهران به پیشنهاد ما مثبت باشد.

کاترین اشتون که پس از مذاکره با سعید جلیلی، در یک کنفرانس خبری در آلماتی سخن می گفت، افزود، امیدواریم که رژیم تهران با دیدی مثبت پیشنهاد ما را بررسی کند که به حل این مسئله از طریق دیپلماتیک کمک خواهد کرد.

اشتون در باره این پیشنهاد گفت، من درباره این طرح وارد جزییات نمی ‌شوم. ما طرحی اصلاح شده به آنها ارایه دادیم که نگرانی ‌های بین‌ المللی را در آن انعکاس می ‌دهد. باید دید در قدم بعدی کارشناسان چطور کار می کنند.

این در حالیست که خبرگزاری حکومتی مهر به نقل از یک منبع رژیم تهران نزدیک به مذاکرات گزارش کرده که سعید جلیلی پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.

این منبع که در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده از جانب منابع غربی دریاره ارائه یک پیشنهاد جدید به رژیم تهران سخن می گفت، افزود، صورت صحیح مسئله این است که گروه 1+5 پیشنهاد بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده است که پاسخی به پیشنهاد مسکو باشد. بنابراین آنچه روز سه شنبه به تیم جلیلی ارائه شد یک پاسخ است نه یک پیشنهاد جدید.

این منبع اضافه کرد، اینکه این پاسخ تا چه حد قابل قبول است محتاج بررسی است.


مذاکرات کارشناسی ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول

به گزارش فارس، نمایندگان ایران و 1+5 توافق کردند که اواسط فروردین ماه در آلماتی(۵ و ۶ آوریل) بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

نمایندگان ایران و 1+5 سه‌شنبه و چهارشنبه (هشتم و نهم اسفند) در آلماتی دو دور مذاکره کردند.

مذاکرات کارشناسی ۱۷ و ۱۸ مارس در استانبول برگزار می‌شود.


مذاکرات بعدی جلیلی و اشتون در ماه آوریل در آلماتی

سعدی جلیلی دبیر شورای عالی امنیت گفت: 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی در جهت اعتمادسازی برداشته شود.

وی امروز پس از پایان دو دور مذاکره با نمایندگان 1+5 و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری به تشریح برخی از توافقات حاصله پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن قدردانی از دولت قزاقستان برای میزبانی مذاکرات و قدردانی از ملت قزاقستان و شخص نظربایف برای توجه ویژه به این گفت‌وگوها گفت: ایران شش ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفت‌وگوها اعلام کرد، این طرح 5 محور برای همکاری‌ها داشت و قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود.

جلیلی افزود: روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادات و طرح ایران، پیشنهاداتی را ارائه کرد که ناظر بر برخی محورهای طرح پیشنهادی ایران بود.

وی گفت: برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک‌ شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای شش ماه آینده و در جهت اعتمادسازی برداشته شود.

دبیر شورای عالی امنیت اضافه کرد: تأکید ایران بر متوازن و هم زمان بودن گام‌ها بود و اینکه پیشنهادات نباید نافی حقوق ایران باشد.

وی افزود: قرار شد در تاریخ 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و 16 فروردین جلسه سیاسی با 1+5 مجددا در آلماتی برگزار شود.

چهارشنبه، 9 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-02-27 ساعت 13:02
خبر بعدی : فرزند علی شریعتی از تدریس در دانشگاه‌ محروم شد
خبر قبلی : دیدار زرداری با خامنه ای برای قرارداد ذلت بار گازی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -