برنامه شبکه بازار برای انتخابات ریاست جمهوری

«خبرگزاری دانشجو»: یکی از شبکه هایی که تازگی ها به جمع شبکه های تلویزیونی اضافه شده؛ شبکه بازار است شبکه ای که به گفته مدیرش اهدافی بزرگ دارد برای شنیدن در مورد این شبکه به سراغ مدیرش رفتیم رجبی معمار؛ که تجربه مدیریت در شبکه های مختلف را داشته است و حالا به شبکه بازار آمده.

متن ذیل گفت و گوی یک ساعته ما با رجبی معمار است از ناگفتنی های شبکه بازار:

نکته‌ای که باید در مورد شبکه بازار عرض کنم این است که این شبکه محور کار خود را بر موضوعات کالا و خدمات ایرانی قرار داده است و در طول 24 ساعتی که برنامه پخش می‌کند تنها 20 دقیقه پیام بازرگانی دارد؛ در صورتی که زمان پخش آگهی‌های تبلیغاتی در شبکه‌های دیگر بسیار بیشتر از این شبکه است.

برنامه‌های شبکه‌های عمومی با شبکه‌های تخصصی فرق دارد

در حال حاضر هدف شبکه بازار شناساندن خود به مخاطبان است؛ به طوری که مردم احساس کنند تماشای این شبکه خاصیت‌های خاص خود را دارد و برای آنها مفید است.

شبکه‌های تخصصی‌ای که در حال حاضر راه‌اندازی شده‌اند با شبکه‌های عمومی فرق دارند، یعنی اینکه در شبکه‌های عمومی همه نوع برنامه‌ای وجود دارد؛ در واقع در این نوع شبکه‌‌ها برنامه‌هایی مانند مسابقه، پخش فیلم و سریال، برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و غیره نمایش داده می‌شود که شبکه‌های یک، دو، سه و پنج از این نوع شبکه‌ها هستند.

بعضی فیلم‌هایی که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود مورد توجه نخبگان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد و به قول اهالی تلویزیون این نوع فیلم‌ها، فیلم‌های معناگرا هستند که بالطبع سطح تحصیلی لیسانس به بالا را می‌طلبد؛ دیدن اکثر فیلم‌های شبکه چهار از حوصله مخاطب عادی خارج است.

برنامه‌های شبکه بازار عمدتاً در راستای شعار سال است

شبکه بازار جزو شبکه‌های تخصصی است و موضوع این شبکه هم اقتصاد و ظرفیت‌های آن در کشور است؛ ما در این شبکه موضوعاتی مانند تولید کالا و خدمات، جنبه‌های مختلف اقتصاد خرد مانند قیمت کالاها و خدمات را که با زندگی مردم سروکار دارد، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

برنامه‌های شبکه بازار عمدتاً در راستای شعار امسال است و ما به هیچ وجه برنامه‌هایی که مربوط به معرفی کالاها و خدمات غیر ایرانی باشد را نداریم، بلکه برنامه‌ها کاملاً در راستای معرفی خدمات و کالاهای ایرانی است.

شبکه‌ بازار برنامه‌ای به نام «نمای بازار» را پخش می‌کند که روز به روز بر تعداد مخاطبان این برنامه اضافه می‌شود؛ این برنامه اخبار مربوط به نمایشگاه‌های صنعتی، اقتصادی و تولیدی که در کشور برگزار می‌شود را اطلاع‌رسانی می‌کند؛ همچنین ما نمایشگاه‌های بین‌المللی را برگزار می‌کنیم که چند صد هزار نفر بازدیدکننده دارد و این نمایشگاه‌ها را به صورت زنده پخش می‌کنیم؛ در ماه گذشته هیچ نمایشگاهی نبوده که شبکه بازار آن را پوشش نداده باشد.

ما در کشورمان نمایشگاهی در مورد شکار و صنایع شکار داریم که این نمایشگاه علاوه بر اینکه برای استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان مهم است، جنبه اقتصادی هم دارد که ما این نمایشگاه را هم پوشش داده‌ایم.

شبکه‌ بازار در حال حاضر تصمیمی برای معرفی شرکت‌های خارجی ندارد

در نمایشگاه‌های بین‌المللی عمدتاً شرکت‌های خارجی هم حضور دارند، ولی شبکه بازار در حال حاضر تصمیمی برای معرفی این شرکت‌ها ندارد و تنها به معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی می‌پردازیم.

امسال پیش‌بینی شده است که با فروش تجهیزات و تکنولوژی برق به کشورهای مختلفی مانند عراق، افغانستان و کشورهای آفریقایی بتوانیم 15 میلیارد دلار درآمد بدست آوریم که این جزئی از درآمد غیرنفتی ما به شمار می‌رود.

کشور ما در زمینه‌های بهداشتی و دارویی موفقیت‌های زیادی کسب کرده که این دستاوردها را در قالب نمایشگاه می‌بینیم و شبکه بازار به صورت زنده این دستاوردها و شرکت‌ها را معرفی می‌کند؛ معرفی این شرکت‌ها از طریق رسانه کمک جدی به اقتصاد کشور است.

شبکه بازار همه ظرفیت‌های تولیدی کشور را معرفی می‌کند

شبکه بازار ظرفیت‌های تولیدی کشور را در همه زمینه‌ها اعم از بخش صنعتی، کشاورزی و معدن معرفی می‌کند؛ کشور ما در زمینه کشاورزی و بخصوص در حوزه آبزیان ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که می‌تواند به منابع جذب ارز در کشور تبدیل شود.

کاری که در چند ماه اخیر در شبکه بازار رخ داده این است که این شبکه برای خود کنداکتور تعیین کرده؛ این شبکه کنداکتور خود را به رسانه‌های دیگر نیز اعلام می‌کند و این نکته خیلی مهمی است، به دلیل اینکه مخاطب می‌تواند از زمان دقیق پخش برنامه مورد علاقه خود مطلع شود.

گاهی سوال پیش می‌آید در زمانی که شبکه‌های دیگر سریال پخش می‌کنند و شبکه بازار برنامه‌ خاصی مانند گفت‌وگو دارد، آیا مخاطب حاضر هست شبکه‌های دیگر را کنار بگذارد و شبکه بازار را نگاه کند؟ که باید به این سوال جواب مثبت دهیم؛ زیرا برخی مخاطبان پیگیر مسائل اقتصادی هستند و این دسته از مخاطبان خیلی علاقه ندارند که وقت‌شان را به دیدن فیلم و سریال بگذارند.

وجود شبکه‌های مختلف قدرت انتخاب مخاطب را بالا می‌برد

شبکه‌های مختلف باید برنامه‌هایی برای همه نوع سلیقه داشته باشند؛ چون اگر به این صورت نباشد، زمانی که شبکه‌ای برنامه جذاب پخش می‌کند، باید سایر شبکه ها تعطیل شوند؛ این در حالی است که مخاطبانی هستند که به برنامه‌های سیاسی، اقتصادی یا برنامه سایر گروه ها علاقه دارند، به این ترتیب وجود شبکه‌های مختلف با برنامه‌های متنوع، قدرت انتخاب مخاطب را بالا می‌برد.

شبکه بازار برنامه‌ای به نام «از همین امروز» دارد که این برنامه به بحث تولیدات خانگی می‌پردازد؛ خانواده‌های ما باید مولد و فعال باشند و این موضوعی است که باید ترویج کنیم؛ در الگوی خانوار امروزی یکی از ویژگی‌ها این است که خانوارها باید فعال و مولد باشند و ما این موضوع را در قالب این برنامه نشان می‌دهیم.

شبکه بازار با کمک جهاد دانشگاهی و سایر موسسات مربوطه در حال معرفی شهرک‌های علم و فناوری است؛ همچنین تصمیم داریم از پارک‌های علم و فناوری‌ای که در اطراف تهران هستند نیز برنامه تهیه کرده و ارتباط زنده داشته باشیم.

دولت به پارک‌های علم و فناوری کمک‌های فراوانی کرده که یکی از این کمک‌ها معاف کردن آنها از پرداخت مالیات است، بنابراین ما هم باید بدون چشمداشت، به پارک‌های علم و فناوری کمک کنیم.

در حال حاضر در کشور ما حدود 2.5 تا 3 هزار میلیارد ریال ظرفیت تبلیغات و جذب آگهی وجود دارد و شبکه بازار هم برنامه دارد تا یک سهم بسیار کوچکی از این ظرفیت را آرام‌ آرام بدست آورد.

ساخت فیلم و سریال توسط شبکه بازار دخالت در کار شبکه‌های عمومی است

شبکه بازار از ابتدا قصد ورود به بخش فیلم و سریال‌سازی را نداشته و ورود ما به این بخش دخالت در کار سایر شبکه‌های عمومی است، ولی این شبکه برنامه‌های کوتاه نمایشی در قالب دوربین مخفی و طنز برای معرفی کالا و برند ایرانی دارد و ما در طول یک سال گذشته از این دست برنامه‌ها داشته‌ایم.

ما برای جذاب کردن هر چه بیشتر برنامه‌ها سعی کرده‌ایم از مجری‌ها و چهره‌های آشنا استفاده کنیم، البته نوع حضور مجریان در شبکه بازار متفاوت است و این انتظار که شبکه‌ای نوپا که می‌خواهد با سراسر کشور ارتباط برقرار کند از ابتدا یک برنامه کاملاً جدید و با مجری‌ها و چهره‌های جدید داشته باشد، انتظار بجایی نیست.

شبکه بازار برای برقرار کردن ارتباط بهتر با مخاطب سعی کرده است اغلب برنامه‌های خود را همراه با مسابقه برگزار کند که این امر باعث می‌شود مخاطب درگیر برنامه شود و برنامه را دنبال کند.

سایت شبکه بازار بزودی راه‌اندازی می‌شود

تمام شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در سراسر دنیا با ابزار اینترنت و پیامک سعی در ایجاد ارتباط دو سویه و تعاملی با مخاطبان خود دارند و مخاطبان حرفه‌ای شبکه‌ها می‌توانند در نظرسنجی‌ها به کمک شبکه‌ها بیایند؛ شبکه بازار هم از این ظرفیت استفاده کرده و سایت شبکه بازار بزودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

زمانی که در مطبوعات مطلبی به چاپ می‌رسد آن مطلب برای مدت‌ها وجود دارد، اما در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون ممکن است یک برنامه چند بار پخش شود، ولی بعد از پخش از بین می‌رود و شبکه‌های تصویری از سایت به عنوان مکمل استفاده می‌کنند.

شبکه‌های کابلی در دنیا می‌توانند به صورت لحظه‌ای آمار مخاطبان خود را ارائه دهند، ولی این امکان برای سایر شبکه‌ها حتی شبکه‌های سراسری نیز وجود ندارد و شبکه بازار نیز از این امر مستثنی نیست.

شبکه بازار از طریق ماهواره قابل ردیابی است

شبکه بازار به مدت سه ماه فقط از طریق دستگاه دیجیتال و فقط در 110 شهر اصلی کشور قابل پخش بود که در اواخر مهر ماه امسال توانستیم شبکه را بر روی ماهواره ایران ست قرار دهیم و تمام شبکه‌های استانی ما بر روی ماهواره قابل ردیابی است؛ شبکه بازار در مقایسه با شبکه‌هایی که از طریق دستگاه دیجیتال قابل پخش هستند، در جایگاه سوم قرار دارد.

قرار گرفتن شبکه بازار بر روی ماهواره فرصت بسیار خوبی است تا این شبکه توسط سایر کشورها نیز دیده شود و این امر یعنی فرصت مناسب برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به سایر کشورها.

یکی از کارهایی که شبکه بازار در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد، این است که این شبکه هر روز یک برنامه در خصوص اهمیت مسئله تهدید و تحریم‌ها و اقداماتی که ایران باید در قبال این مسائل انجام دهد، پخش می‌کند.

شبکه بازار از سوی بنگاه‌های اقتصادی رصد می‌شود

برنامه‌های شبکه بازار از سوی بنگاه‌های مختلف اقتصادی رصد می‌شود و بسیاری از مراکز تولیدی به این نتیجه رسیده‌اند که به جای دیدن شبکه‌هایی که فیلم و سریال پخش می‌کنند، وقت خود را صرف تماشای شبکه بازار کنند و دلیل آن هم این است که شبکه بازار مباحثی را مطرح می‌کند که برای بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولیدی بسیار مفید است.

این شبکه چند ماهی است که شروع به زیرنویس کردن قیمت‌های اصلی کالاها و خدمات کرده است؛ به این ترتیب در مواقعی هم که قیمت‌ها با نوسانات لحظه‌ای مواجه می‌شود نیز مخاطبان می‌توانند دقیق‌ترین قیمت‌ها را از شبکه بازار دریافت کنند.

زمانی که دامنه اطلاع‌رسانی شبکه بازار وسیع شود صاحبان کالا و خدمات متوجه اهمیت و ضرورت این شبکه می‌شوند؛ زمانی که برای اولین بار برای پخش زنده به سراغ نمایشگاه‌ها می‌رفتیم آنها با اکراه و ترس قبول می‌کردند و در حال حاضر تمام برگزارکنندگان نمایشگاه‌‌ها از قبل با شبکه بازار هماهنگ می‌شوند و تمام اطلاعات را در اختیار این شبکه قرار می‌دهند.

برای برگزاری نمایشگاه‌ها هزینه‌های هنگفتی صورت می‌گیرد و وظیفه رسانه است که این هزینه‌ها را از فضای محدود خارج کرده و به صورت آنلاین و زنده به مخاطبان نمایش دهد.

در زمان انتخابات فشار بر روی رسانه‌ها بیشتر از سایر ارگان‌هاست

در زمان انتخابات شرایط سختی به وجود می‌آید و در واقع فشار و سختی کار بر روی رسانه‌ها بیشتر از سایر ارگان‌ها و موسسات می شود؛ رسانه ملی به دلیل اینکه هم باید حفظ امانت را بکند و هم باید بگذارد حرف‌ها گفته شود، در زمان انتخابات شرایط سختی دارد.

ما قصد داریم در شبکه بازار فرصت برابری را در اختیار کاندیداها قرار دهیم تا در خصوص طرح‌ها و ابعاد اقتصادی ایده‌های خود صحبت کنند، البته این موضوع فعلاً در حد حرف است.

در زمینه اقتصادی مشکلات و مسائل جدی وجود دارد و شبکه بازار قصد دارد با در اختیار گذاشتن فرصت به کاندیداها، به این مسائل بپردازد.

تخصصی شدن شبکه‌ها به جذب مخاطبان به شبکه‌ها می‌انجامد

مهم‌ترین کاری که در خصوص جذب هر چه بیشتر مردم به شبکه‌های تلویزیونی کشورمان انجام می‌شود، تخصصی کردن هر چه بیشتر شبکه‌هاست.

مخاطبان ما طیف‌های گسترده‌ای را شامل می‌شوند که این طیف شامل خانم‌ها، ‌آقایان، کودکان، نوجوانان، سطح تحصیلات و غیره می‌شود، هر کدام از این مخاطبان سلیقه و دیدگاه خاص خود را دارند و باید برای هر کدام از این مخاطبان برنامه‌ای داشته باشیم.

شبکه‌های ما بسیاری از برنامه‌ها را نمایش نمی‌دهند، به طور مثال در شبکه 3 که شبکه جوان است، بیشترین زمان به پخش برنامه‌هایی می گذرد که مربوط به فوتبال است، در حالی که ما ورزش‌های دیگری هم داریم که مخاطبان به آنها علاقه دارند، پس باید تنوع برنامه های ورزشی را بیشتر کنیم.

شبکه‌های ماهواره‌های به دنبال رقابت و تاثیرگذاری فرهنگی در کشور هستند، بنابراین با تخصصی شدن شبکه‌ها می‌توانیم به مقابله با آنها بپردازیم؛ به هر حال جنگ رسانه‌ای همیشه ادامه خواهد داشت.

دولت از صدا و سیما حمایت کند

بودجه و امکاناتی که در اختیار صدا و سیما قرار دارد به هیچ وجه با انتظاراتی که از این سازمان می‌رود، تناسب ندارد، در حال حاضر همه برنامه‌سازان و مدیران صدا و سیما تلاش می‌کنند و دولت باید حمایت جدی‌تر از صدا و سیما انجام دهد.

برنامه‌ «شب شیشه‌ای» 95 درصد مخاطب داشت

برنامه «شب شیشه‌ای» به دلیل شفاف و صریح بودنش خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ساخته شده بود که نزدیک به 95 درصد مخاطب داشت؛ این برنامه تکرار نمی‌شد و حدوداً 90 درصد مخاطبان از آن رضایت داشتند.

یکشنبه، 6 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-02-24 ساعت 10:02
خبر بعدی : بازداشت 2 نفر در رابطه با انفجار مرگبار تهرانپارس
خبر قبلی : سیاست جدی برای جلوگیری واردات کالا نداریم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -