اظهارات عباسی در باره راکتور اراک و سانتریفیوژ

ایسنا: فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی صبح شنبه در حاشیه همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌یی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک، اظهار کرد: ما درباره راکتور تحقیقاتی اراک یک روند منطقی و معقولی داریم و آن این است که تاسیسات جانبی راکتور را آماده کنیم، محفظه اصلی راکتور مدت‌هاست که ساخته شده است و منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که باید تغییرات کوچکی در آن صورت می‌گرفت و به‌زودی محفظه اصلی را حمل می‌کنیم و در سر جای خود قرار می‌دهیم و در سال آینده راکتور را با سوخت مجازی راه‌اندازی می‌کنیم. در حال حاضر 150 مجتمع سوخت ساخته شده است و آماده برای انتقال به اراک است بنابراین روندی که ما در راکتور اراک طی می‌کنیم طبق برنامه است و امیدواریم کسی از این روند تحریک نشود.

نسل پیشرفته سانتریفیوژهای خیلی بیش‌تر از 180 ماشین است

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هم‌چنین نسل پیشرفته سانتریفیوژها 180 ماشین نیست، خیلی بیش‌تر از این‌هاست و به تدریج نصب می‌شوند چرا که شرایط لازم برای بهره‌برداری باید فراهم شود. برنامه ما این است که تعداد نهایی این نسل پیشرفته را به‌زودی در اختیار افکار عمومی قرار دهیم اما به طور یقین باید بگویم که قبل از قرار گرفتن این اخبار در اختیار رسانه‌ها، بازرسان آژانس در جریان این مساله قرار می‌گیرند و حتما خبرش از آژانس درز خواهد کرد.

وی درباره نصب نسل سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز ‌گفت: این خبر توسط کارشناسان آژانس ثبت و گزارش شده است و به دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس که مستندات را نمی‌تواند در داخل خود نگه دارد این خبر در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت. ما قرار نداشتیم تا زمان نهایی شدن این مساله، آن را نهایی کنیم اما چیز پنهانی نبود چرا که آژانس همیشه حضور دارد و فعالیت‌های ایران را تحت نظارت دارد.


شنبه، 5 اسفند ماه 1391 برابر با 2013-02-23 ساعت 11:02
خبر بعدی : اپوزیسیون مصر انتخابات پارلمانی را تحریم می کند
خبر قبلی : عسگراولادی: در محاصره‌ نظامی ‌ناتو و آمریکاییم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -