تورم 40 درصدی و افزايش عيدی 5 درصدی

روزنامه مردمسالاری: دولت در شرايطي، ميزان عيدي کارکنان دولت براي نوروز 1392 را مبلغ 402500 تومان اعلام کرده که با توجه به تورم شديد و گراني بي سابقه، اين مبلغ پاسخگوي نياز کارمندان نيست. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، قرار است عيدي 402 هزار توماني کارکنان دولت و بازنشستگان همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت شود اما ميزان افزايش عيدي امسال کارمندان نسبت به سال گذشته بسيار ناچيز بوده است. سال گذشته ميزان عيدي کارمندان 380 هزار تومان بود که امسال بنا به اعلام دولت تنها 5 درصد افزايش داشته است. اين در حاليست که قيمت کالاهاي ضروري مورد نياز مردم در ماه‌هاي اخير رشدي سرسام آور را تجربه کرده و نوسانات بازار ارز و سکه و طلا که به تمام کالاها و بويژه اجناس ضروري مورد نياز مردم تسري يافته، گراني‌ها را براي اغلب مردم و حتي قشر متوسط جامعه غير قابل تحمل کرده است. پس از افزايش بي سابقه نرخ ارز و همچنين سکه و طلا، راه براي افزايش قيمت ساير کالاها هم باز شد بطوريکه قيمت خودرو در دو مرحله به طور رسمي افزايش يافت و افزايش 100 درصدي را تجربه کرد. در مورد کالاهاي مورد نياز مردم هم چنين اتفاقي رخ داد و قيمت انواع خوراکي‌ها و پوشاک، رشدي بين 30 تا 100 درصد را تجربه کرد. آخرين نمونه از افزايش قيمت‌ها، افزايش قيمت آجيل شب عيد بويژه پسته است که بيش از 100 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

از تورم رسمي تا تورم غير رسمي

اغلب کالاها و خدمات موردنياز مردم طي ماه‌هاي اخير بين 30 تا 100 و بعضا بيش از 100 درصد افزايش قيمت داشته اند اما با اين وجود، آمار رسمي بانک مرکزي از ميزان تورم، آماري حداقلي است که با واقعيات زندگي روزمره مردم هيچگونه تطابقي ندارد. هرچند آمار رسمي تورم از مرز 30 درصد هم گذشته و اندک اندک به 40 درصد نزديک مي‌شود، اما آمار غير رسمي تورم که سازمان‌هاي جهاني از کشورمان ارائه مي‌دهند بسيار بالاتر از آنچه توسط دولت اعلام شده، مي‌باشد و مردم احساس مي‌کنند آمار رسمي تورم واقعي نيست. محمود احمدي نژاد در سال 1384 در شرايطي دولت را از اصلاح طلبان تحويل گرفت که دولت اصلاحات در پروسه اي 8 ساله، نرخ تورم را به 10 درصد رسانده بود و مردم شاهد ثبات نسبي در وضعيت قيمت‌ها بودند. اما از سال 84 به بعد همه ساله نرخ تورم افزايش يافته و حالا به مرز 40 درصد نزديک شده که نشانه‌اي روشن از شکست سياست‌هاي اقتصادي دولت اصولگرا است؛ هر چند که برخي صاحبنظران که در اوايل آغاز به کار دولت احمدي‌نژاد نسبت به پيامدهاي عملکرد دولت در عرصه اقتصاد و بي‌انضباطي‌هاي موجود هشدار داده بودند، اعتقاد دارند دولت به هيچ وجه سياست اقتصادي صحيحي را پيگيري نکرده که حاصل آن وارد آمدن فشارهاي بيشتر به مردم بوده است. وضعيت نگران کننده معيشتي مردم، در حالي در زمان فعاليت دولت اصولگرا شکل گرفته که محمود احمدي‌نژاد، مهمترين شعار خود را بهبود وضعيت معيشتي مردم و استقرار عدالت در جامعه ذکر کرده بود و دولت‌هاي قبل را متهم مي‌کرد نسبت به وضع اقتصادي مردم بي توجه بوده اند اما دولت او به سمتي حرکت کرد که عملا باعث وارد آمدن فشار بيشتر به مردم شده است.

عيدي با تورم رسمي هم انطباق ندارد

عيدي 402 هزار توماني کارکنان دولت و بازنشستگان، نه تنها با تورم غير رسمي همخواني ندارد، بلکه با نرخ تورم رسمي هم که از طرف دولت اعلام شده انطباقي ندارد. نرخ رسمي تورم از مرز 30 درصد گذشته و به 40 درصد نزديک مي‌شود اما مشخص نيست دولت با چه منطقي ميزان افزايش عيدي را تنها 5 درصد در نظر گرفته است؛ آن هم در شرايطي که گراني‌ها روز به روز بيشتر مي‌شود. عيدي کارمندان دولت و بازنشستگان، حتي براي خريد ميوه و آجيل و شيريني و شکلات که اقلام مورد نياز مردم براي عيد محسوب مي‌شود هم کافي نيست. هم‌اکنون قيمت هر کيلو پسته و بادام در بازار بيش از 50 هزار تومان است و خريد شکلات و شيريني براي پذيرايي از ميهمانان حداقل 100 هزار تومان هزينه دارد که اين هزينه براي افرادي که پذيراي ميهمانان بيشتري هستند و از بزرگان خانواده محسوب مي‌شوند بيشتر است. خريد ميوه هم بخش زيادي از عيدي کارمندان و بازنشستگان را سهم خود مي‌کند. در چنين شرايطي خريد همين چند نوع اقلام مورد نياز مردم در طول عيد نزديک به 400 هزار تومان هزينه دارد و مشخص نيست حقوق بگيران هزينه خريد گوشت و مرغ و ... مورد نياز و همچنين لباس شب عيد خود و خانواده را بايد از کجا تامين کنند.

دوشنبه، 30 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-18 ساعت 11:02
خبر بعدی : دستور احمدی نژاد برای کشف نفت در مغان
خبر قبلی : افزايش دو برابری پرونده‌های قضايی در سه سال


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -