سایت پاسداران: ديپلماسی فرهنگی چرتی!؟

جوان آنلاین: سفير تركيه در ايران از ساخت فيلم ضد‌ايراني فصل كرگدن در كشورش متعجب شد و از آن ابراز بي‌اطلاعي كرد. «اميت‌يارديم» قول پيگيري اين موضوع را داد.

حرفي از مولانا نباشد بهتر است
موضوع همكاري‌هاي فرهنگي ميان كشورهاي همسايه كه باعث گسترس تعامل و دوستي ميان دو ملت مي‌شود، امري رايج در ديپلماسي بين‌المللي است. در همين راستا روزهاي فرهنگي كشور تركيه طي اسفندماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد. صبح ديروز در نشست مشترك مجيد سرسنگي، مديرعامل خانه هنرمندان ايران و اُميت يارديم، سفير جمهوري تركيه در ايران، برنامه‌هاي روزهاي فرهنگي تركيه در ايران تشريح و به روابط فرهنگي ميان دو كشور اشاره شد.
با اعلام برنامه‌هاي روز‌هاي فرهنگي تركيه در تهران كه شامل نمايش فيلم هايي چون« روزي روزگاري آناتولي»، «عسل» و « جعبه پاندورا» به علاوه برپايي جشنواره‌هاي لباس، عكس و اجراي چند كنسرت موسيقي است، مشخص شد كه هيچ برنامه‌اي براي پاسداشت مقام مولوي ديده نشده است. مولانا جلال‌الدين بزرگ‌ترين اشتراك و در عين حال بزرگ‌ترين چالش فرهنگي ميان دو كشور است. تركيه مدعي است مولانا شاعري ترك است و هر ساله برنامه‌هاي مفصلي براي تثبيت اين ادعا در اذهان عمومي جهان، اجرا مي‌كند. از سوي ديگر ريشه‌هاي تاريخي و فرهنگي كشورمان نشان مي‌دهد كه مولوي شاعري ايراني است كه تمام اشعارش بر پايه فرهنگ ايراني سروده شده است. چالش بر سر ترك يا ايراني بودن مولوي سال‌ها است كه در محافل فرهنگي دو كشور وجود دارد. به همين دليل وقتي در ليست برنامه‌هاي روزهاي فرهنگي تركيه نامي از مولوي برده نشد، خبرنگاران علت آن را از سفير تركيه و مديرعامل خانه هنرمندان پيگيري كردند.
سفير تركيه نيز در پاسخ به اين سؤال گفت: ما هزاران چهره مشترك فرهنگي بين ايران و تركيه داريم. نپرداختن به مولانا به دليل خاصي نيست و ما در مورد مولانا برنامه‌هاي مشترك زيادي داشته و داريم به همين خاطر در برنامه هفته فرهنگي تركيه خواستيم كه به افراد ديگر بپردازيم. سرسنگي نيز گفت: سياست فرهنگي كشور ما هميشه تعامل و همكاري صميمانه با كشورهاي ديگر است، از جمله همكاري با كشور دوست و مسلمان و البته همسايه‌مان تركيه. به اين ترتيب گويا با حذف مولانا از برنامه تعامل فرهنگي دو كشور سعي شده تا از پيش آمدن حرف و حديث‌هاي بعدي جلوگيري شود.
وقتي سفير تعجب مي‌كند
بعد از آنكه ساخت فيلم‌هاي ضد ايراني چون «بدون دخترم هرگز» و «فصل كرگدن»، در خاك كشور تركيه باعث ايجاد شبهه در حسن همجواري دو كشور شده بود، نشست خبري روزهاي فرهنگي تركيه در ايران فرصتي پيش داد تا اين موضوع با سفير تركيه مطرح شود.
اُميت يارديم در پاسخ به «جوان» در مورد اينكه ساخت فيلم ضد ايراني فصل كرگدن در خاك تركيه، با مشاركت شركت‌هاي فيلمسازي اين كشور و حضور چند تن از بازيگران سينماي تركيه در اين فيلم، باعث لطمه به روابط دو كشور مي‌شود با تعجب گفت: من براي اولين بار است كه اين موضوع را مي‌شنوم. سفير تركيه همچنين قول داد اين موضوع را پيگيري كند و افزود: به نظر من به عنوان نماينده كشور تركيه، ما بايد تمام تلاشمان اين باشد كه در حوزه فرهنگ دو كشور را به هم نزديك‌تر كنيم و فرهنگ و هنر سكوي پرتابي باشد براي نزديك شدن افكار دو كشور، قطعاً هر فعاليتي به غير از اين به روابط ما ضرر خواهد رساند.
بي اطلاعي سفير تركيه از ساخت فيلم فصل كرگدن در خاك كشورش در حالي كه فيلم با حضور بازيگر شناخته شده‌اي چون مونيكا بلوچي ساخته شده، سينماهاي تركيه آن را اكران كرده‌اند و شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور نيز فصل كرگدن را نمايش داده‌اند، جاي تعجب دارد. اما همان گونه كه اميت يارديم اشاره كرد هر اقدامي به غير از توسعه تعاملات فرهنگي به ضرر دو كشور خواهد بود.
ديپلماسي فرهنگي خواب است !
با فرض قرار دادن اينكه سفير تركيه به عنوان نماينده رسمي سياسي اين كشور در ايران، از موضوع ساخت فيلم ضد ايراني فصل كرگدن بي‌خبر بوده است يا مقامات دولتي آن كشور چندان توجهي به داستان فيلم نداشته‌اند، اما چرا مسئولان فرهنگي كشورمان اين موضوع را پيش از اتمام ساخت فيلم پيگيري نكرده‌اند؟
زماني كه اولين اخبار مربوط به ساخت فيلم جديد بهمن قبادي در تركيه منتشر شد و موضوع فيلم در خصوص پناهجوي ايراني با پس زمينه سياسي ضد نظام در حال ساخت است، چرا كسي از مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا وزارت امور خارجه كشورمان اين مسئله را به سفارت تركيه متذكر نشده است تا جلو ساخت اين فيلم گرفته شود؟
ديپلماسي فرهنگي تنها به معناي برپايي مراسمي چون هفته‌هاي فرهنگي و نمايشگاه در كشور‌هاي خارجي نيست، بلكه دفاع از منافع ملي در برابر اقدامات مخرب فرهنگي نيز يكي از اقداماتي است كه بايد دولت ما در مواجهه با جنگ فرهنگي دشمن از خود به نمايش بگذارد. متأسفانه در چند سال گذشته ما عادت كرده‌ايم كه اتفاقي ضدايراني و ضد نظام اسلامي رخ دهد و بعد شروع به تقبيح و محكوميت آن كنيم. در حالي كه مي‌شود در ارتباط با كشورهايي كه تعاملات گسترده‌اي با ما دارند هزينه‌هايي كه اقدام ضد ايراني و پاسخگويي به آن را با انجام يك حركت ساده ديپلماتيك كم كنيم. شايد دولت تركيه بعد از اقناع شدن توسط مقامات فرهنگي ما در مورد ساخت فيلم ضد ايراني در خاك كشورشان و در خواست ما براي توقف ساخت اين پروژه حداقل از ساخت فيلم فصل كرگدن در خاك كشورش جلو‌گيري مي‌كرد.

دوشنبه، 30 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-18 ساعت 03:02
خبر بعدی : حادثه تلخ مجلس ریشه در فتنه 88 دارد
خبر قبلی : بودجه شهرداری تاسال ۸۴ غیرقابل حسابرسی بود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -