صادرات با كارت‌ های يک بار مصرف

اعتماد| دلار كه گران شد پيش‌بيني مي‌شد دست‌كم اين گراني كفه را به نفع صادركننده‌ها سنگين كند و تعداد بيشتري به پيشروي در بازارهاي جهاني ترغيب شوند اما ظاهرا در كنار انگيزه‌ها، مشكلات هم براي صادركننده‌ها بيشتر شده از جمله صادركنندگان زعفران كه هم از رشد هزينه‌ها گلايه دارند هم از بيشتر شدن قوانين دست و پاگير.

گفت‌وگوي «اعتماد» با غلامرضا ميري، رييس اتحاديه صادركنندگان را درباره همين مشكلات در ادامه مي‌خوانيد.

آقاي ميري از حال و روز صنف صادركنندگان زعفران بگوييد؟

در حال حاضر مشكلات براي صادرات زعفران كم نيست از افزايش هزينه حمل و نقل و بسته‌بندي گرفته تا الزام صادركنندگان به ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه توليد.

يعني صادركننده‌هاي زعفران مايل به بازگرداندن ارز حاصل از فروش به كشور نيستند؟

نكته اينجاست كه اصولا در شرايط تحريم امكان خريد و فروش به ارزهاي بين‌المللي وجود دارد به عبارت ديگر صادركننده‌ها درآمد حاصل از فروش خود را به ريال و از طريق صرافي‌هاي مورد نظر مشتري در ايران تحويل مي‌گيرند‌. ضمن اينكه در اين شرايط حتي دولت هم قادر به انتقال ارز به كشور نيست چه برسد به صادركننده‌ها و بخش خصوصي.

يعني اين قوانين موانعي بر سر راه صادرات است؟

دقيقا‌. اين سخت‌تر شدن شرايط براي صادركننده‌ها در شرايطي صورت مي‌گيرد كه انتظار مي‌رود دولت امكان صادرات آسان محصولات غيرنفتي را فراهم كند، دست‌كم اينكه اگر تسهيلاتي براي صادركننده‌ها در نظر گرفته نمي‌شود، روند فعلي را كند نكنند.

در كنار افزايش قيمت دلار‌، هزينه‌هاي توليد و تمام شده در اين مدت تا چه اندازه افزايش يافته است؟

در اين مدت هزينه حمل و نقل و بسته‌بندي به‌شدت افزايش يافته است‌. در حال حاضر هزينه حمل و نقل هر كيلو زعفران براي صادركننده ?? تا ??? هزار تومان است كه عملا ما را در تنگنا قرار داده از سوي ديگر مواد اوليه لازم براي بسته‌بندي هم با رشد قيمت‌ها مواجه شده. اين افزايش قيمت مواد اوليه وارداتي نظير كاغذ را هم شامل مي‌شود ضمن اينكه ارزش مواد محصولات پتروشيمي هم در فاصله زماني بسيار كم چهار تا پنج برابر شده است.

اين گراني در بسته‌بندي چه پيامدهايي براي صادرات زعفران به همراه دارد؟

صادركنندگان زعفران مايل هستند كه محصول را در بسته‌بندي‌هاي كوچك به بازارهاي هدف برسانند تا احتمال صادرات مجدد آن توسط خريداران واسط كاهش يابد چون تنها به اين وسيله است كه زعفران ايراني مي‌تواند جايگاه خود را در بازارهاي جهاني به دست آورد اما با توجه به افزايش هزينه‌هاي بسته‌بندي هر روز امكان صادرات زعفران در بسته‌هاي كوچك و با ارزش افزوده بيشتر كاهش مي‌يابد و راه براي قاچاقچياني كه اين محصول را به صورت فله‌يي از كشور خارج مي‌كنند، باز‌تر مي‌شود.

آقاي ميري صادركننده‌ها در شرايطي كه موظف به وارد كردن ارز حاصل از فروش به داخل كشور هستند از چه روش‌هايي براي كاهش مشكلات‌شان استفاده مي‌كنند؟

در اين شرايط چاره‌يي نيست جز توسل به كساني كه از طرق گوناگون كارت بازرگاني دريافت كرده‌اند و هيچ سابقه‌يي در صادرات هم ندارند به عبارت ديگر صادركنندگاني با ?? تا ?? سال سابقه سراغ اين افراد مي‌روند و محصول‌شان را از طريق اين كارت‌ها كه معمولا براي صاحبان گمنام‌شان يك بار مصرف هستند، صادر مي‌كنند و در ازاي هر دلار فروش رقمي به اين واسطه‌هاي صادرات پرداخت مي‌كنند و به اين ترتيب از عواقب پيگيري مصون مي‌مانند. نتيجه اينكه صادركننده‌ها فعلا ترجيح مي‌دهند براي فعاليت از كارت‌هاي بازرگاني خود استفاده نكنند.

با وجود مشكلاتي كه اشاره كرديد رقم صادرات زعفران با كاهش مواجه شده است؟

متاسفانه بله‌. اگرچه آمار رسمي از صادرات بهمن ماه هنوز منتشر نشده اما مي‌توان تخمين زد كه در همين مدت، صادرات زعفران ايران ?? تا ?? درصد كاهش يافته است.

یکشنبه، 29 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-17 ساعت 12:02
خبر بعدی : بادگیرهای یزد، یکی یکی خفه می‌شوند
خبر قبلی : احمدی نزاد از کسی عذرخواهی نمی کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -