تحمل نظام حدی دارد/ جریان انحرافی یعنی من

فردانیوز: جنجال های سیاسی و التهاب آفرینی های اخیر در فضای سیاسی کشور از سوی جریان انحرافی، تحلیل ها و گمانه زنی های مختلفی را درباره ریشه ها و دلایل آن و همچنین اهداف سیاسی طراحان آن بوجود آورده است. در همین باره گفتگو کرده ایم با دکتر صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسایل سیاسی که در ادامه می آید.

آقای دکتر کوشکی طی روزهای اخیر التهابات سیاسی در فضای کشور بوجود آمد که خوشایند نبود و به نوعی بیان گر رفتن به مسیر رادیکالیسم و تندروی در فضای سیاسی کشور بود. به نظر شما این اتفاقات صرفا ریشه در بحث های انتخاباتی دارد یا عوامل دیگری هم وجود دارد؟

اینکه بگوییم کل فضای کشور به حالت عدم ثبات پیش می رود نه اینگونه نیست. البته ما چون داریم به انتخابات نزدیک می شویم حالت انتخابات یه مقداری حالت بر هم خوردن ثبات است اما نه به معنی عدم ثبات. به هر حال انتخابات حال و هوای کشور را دگرگون می کند. از طرف دیگر رفتارهای غیر اخلاقی و ناپسند هم متاسفانه در هر انتخاباتی شایع می شود. ولی چیزی که بخواهد نگران کننده باشد وجود ندارد.

آنچه در رصد رفتار جریان حاشیه ساز قابل توجه است اینکه بتدریج سطح حاشیه سازی ها و التهاب آفرینی های خود را از لایه های میانی به سطوح بالاتر آورده است. به نظر شما این بالا بردن سطح منازعه از طرف جریان انحرافی حاوی پیام خاصی است؟

من این را می فهمم که چیزی به نام جریان انحرافی وجود ندارد. هر چه که هست از شخص رئیس جمهور است. این را چند بار خود آقای رئیس‌جمهور هم گفته اند که اگر جریان انحرافی هست یعنی من. بنابر این اگر بیاییم این اتفاقات و التهابات را به فردی غیر از رئیس جمهور نسبت بدهیم درست نیست. چون اصلا غیر از رئیس جمهور فردی یا شخصی که یک وزنه حداقلی باشد نمی بینیم. اگر مشکلی هست، بحرانی هست، تنش آفرینی هست هر چه هست به ایشان بر می گردد. چون غیر ایشان در اطرافش کسی را نمی بینیم که وزن حداقلی داشته باشد. خودشان هم این را قبول دارند.

پس تفکیکی که پیش از این بین آقای رئیس جمهور و جریان انحرافی قائل می شدند به نظر شما مبنای واقعی ندارد؟

واقعی نیست. به خاطر اینکه خود آقای رئیس جمهور هم این را قبول ندارد که جریانی جدای از او دارد امور را پیش می برد. درستش هم همین است. در اطراف آقای رئیس جمهور کسانی هستند که اگر ایشان باشد اطرافیان هم هستند و اگر رئیس جمهور نباشد آنها هم نیستند. یعنی یک جریان اسم و رسم دار و شناسنامه دار و با هویتی وجود ندارد.

یک تحلیلی که در رسانه ها وجود دارد این است که احمدی نژاد با دامن زدن به اختلافات و التهابات سیاسی و با علم به اینکه نظام در برابر او واکنش شدید نشان نمی دهد، تلاش می کند امتیازات انتخاباتی از نظام بگیرد. به نظر شما نظام تا چه حدی در برابر این قبیل رفتارهای احمدی نژاد کرنش نشان می دهد؟

ببینید آقای احمدی نژاد از همان سال 84 با همین مکانیزم جنجال آفرینی شروع کرد و با همین مکانیزم هم کارش را پیش برده است. طرز فکر و برنامه صحیح و مدونی که ندارد. ایشان استاد استفاده از فرصت های لحظه ای است و با ایجاد جنجال ها و تنش ها برای خودش فرصت های لحظه ای درست می کند و در این فرصت آفرینی ها تا حالا بهره اش را برده است. بدنبال این است که از این به بعد هم به همین شیوه رفتار کند. مدل عملکرد ایشان به این گونه است که هیچ تقصیری متوجه او نیست چون کارش عالی بوده، همه مقصرند غیر از ایشان، همه ظالمند غیر از ایشان و علی رغم اینکه مظلوم است و همه عالم و آدم علیه او کارشکنی می کنند توانسته کاری بکند که هیچ دولتی در طول تاریخ ایران نتوانسته انجام بدهد! هر چه موفقیت و دستاورد است به او و دولتش بر می گردد و بقیه جز مشکل تراشی و اقدامات مافیایی و توطئه برای سرنگونی او هیچ کاری ندارند. با همین مکانیزم پیش برده و فکر می کند از این به بعد هم می تواند پیش ببرد.

خوب ارزیابی شما چیست؟ از این بعد هم می تواند پیش ببرد؟

ببینید ، این نظام به آمریکا باج نداده است. فکر می کنم با این مثال نیازی به توضیح اضافه وجود ندارد. نظام خیلی وقت ها نجابت نشان می دهد رهبری نظام نجابت نشان می دهند، بعضی ها ظرفیت استفاده از این نجابت را داشته اند و برخی هم متاسفانه این ظرفیت را نداشتند و از این نجابت سوء استفاده کردند. البته عواقبش را هم خودشان تحمل کردند. نظام جمهوری اسلامی، نظام رافت و عطوفت است. نظامی نیست که بخواهد با خشونت با شهروندان و سیاستمداران برخورد کند. اما بعضی ها از این نجابت سوء استفاده می کنند. نظام هم البته نشان داده که یک آستانه تحملی دارد و بیشتر از آن تحمل نمی کند.

در مجموع این اتفاقات و التهاباتی که بحث شد را می شود گفت نشانه هایی از همان فتنه جدیدی است که چند مدتی است برخی نسبت به وقوع آن هشدار می دهند؟

حد احمدی نژاد، حدی نیست که بتواند فتنه آفرینی کند. یعنی می تواند یک مقدار مردم را عصبی کند و بازی را به هم بزند اما خوشبختانه در حدی نیست که بتواند برای نظام فتنه آفرینی کند.

برخی معتقدند رئیس جمهور از آنجا که برنامه و طرح ایجابی برای امور و اداره کشور ندارد، اقدامات سلبی و تخریبی را در پیش می گیرد.

آقای احمدی نژاد برای کسب قدرت برنامه دارد اما جنس این برنامه در حد همین کسب قدرت است نه به عنوان طرح و برنامه ای برای اداره کشور. تا حالا هم همینطوری کارش را پیش برده است ولی اینکه بخواهد همیشه این مکانیزم را داشته باشد نمی شود.

پس به نظر شما آقای احمدی نژاد در حدی نیست که بخواهد برای نظام مشکل ساز شود؟

نه. تا وقتی که نظام به دلایلی نجابت نشان می دهد و سکوت می کند ایشان می تواند یه کمی شلوغ کند و گردخاکی به پا کند اما اینکه ایشان بخواهد در مقابل نظام بایستد و برای نظام مشکل درست کند، اصلا در حد و اندازه این نیست. ایشان اگر چیزی دارد مدیون آرای مردم و توجه رهبری است. اگر مردم رایشان را پس بگیرند و یک روزی رهبری توجهی که به همه سیاستمداران کشور دارند، از روی احمدی نژاد بردارند، آنوقت احمدی نژاد یک ثانیه هم تداوم حیات سیاسی نخواهد داشت.

چهارشنبه، 25 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-13 ساعت 00:02
خبر بعدی : منبع حکومتی: مهد فساد الگوی آقای دیپلمات شد
خبر قبلی : یادگار امام: باید محیط وب را مودبانه کنیم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -