وقتی مارمولک جای رستم و سهراب را می ‌گيرد

رواج خالکوبي‌هاي 15ميليون توماني در پايتخت

روزنامه ابتکار: کبود باش تا متفاوت شوي. اين عبارتي است که دهان به دهان بين نسل جوان براي ترويج خالکوبي‌هاي زيرزميني مي‌چرخد؛ فارغ از اينکه حک کردن نقش‌هاي عجيب و غريب چه تبعاتي در پي دارد.

مارمولک، اژدهاي دو سر، يک حيوان عجيب الخلقه، اسکلت و انواع و اقسام شکل‌هايي که هر حسي را به بيننده منتقل مي‌کند به جز حس زيبايي. اين روزها کم نيستند آنهايي که تحت تأثير تبليغات ماهواره‌اي يا چشم و هم چشمي بدن خود را با اين نقش‌ها کبود کرده‌اند.

خالکوبي حدود 5 هزار سال پيش براي نخستين بار کاملاً اتفاقي رخ داد. هنگامي که دست آلوده به خاکستر آتش به‌طور تصادفي به جاي زخم ماليده شد و پس از مدتي علامتي ماندگار به رنگ سياه روي بدن ايجاد شد.
مصري‌ها پايه‌گذار خالکوبي در دنيا هستند و خالکوبي 2 هزار سال قبل از ميلاد مسيح به کشورهايي مانند يونان، ايران و جنوب شرق آسيا گسترش يافته است.

برخي مذاهب و اقوام کشورهاي مختلف خالکوبي را به عنوان يک آيين در قوم يا مذهب خود به رسميت مي‌شناسند و در بين هندوها و بوداييان جايگاه خاصي دارد ولي در دين اسلام خالکوبي نه تنها جايگاهي ندارد بلکه نهي هم شده است. وشم و کبودزني واژگان معادل خالکوبي در زبان فارسي عنوان شده است.

در ايران قديم طبق يک سنت در برخي از قبايل به‌ويژه عشاير و اقوام عرب زناني که ازدواج مي‌کردند براي زيبا شدن صورت خود يا حتي به عنوان يک نشانه با استفاده از شير مادر و خاکستر زير چراغ و آب تره، خالهايي را روي صورت خود حک مي‌کردند.

به مروز خالکوبي در ايران با نقش رستم و سهراب، ديو داستان شاهنامه و عباراتي سمبليک بيشتر بر روي بدن و بازوي جاهلان و آنهايي که ادعاي لوتي‌گري داشتند بسيار به چشم مي‌خورد که شايد تنها با يک سوزن و جوهر خودکار بر روي بدنشان نقش گرفته بود.

اما خالکوبي در بين قداره کش‌ها و اراذل و اوباش و زندانيان نيز جايگاه خاص خودش را دارد. جملاتي مانند«رفيق بي‌کلک مادر»،«عشق يعني سوختن»، نقش خنجر، قلب شکسته و...

مهدي 30 سال بيشتر ندارد. به گفته خودش اولين بار نقش خالکوبي را در زندان تجربه کرده و هم‌بند‌هايش تنها با يک سوزن و جوهر خودکار به همراه قدري کش قيطان نقشي که اکنون روي بازويش حک شده را برايش کبودزني کرده‌اند و اکنون در يکي از آرايشگاه‌هاي منطقه قيطريه خالکوبي را به روش مدرن بااستفاده از سوزن‌‌هاي يکبار مصرف و جوهر مخصوص انجام مي‌دهد.

به گفته او مشتريانش را بيشتر افراد جوان 18 تا 35 سال تشکيل مي‌دهند.مهدي مي‌گويد: بسته به اندازه و طرح خالکوبي قيمت‌ها تغيير مي‌کند. قيمت‌ها از 50هزار تومان شروع مي‌شود و خالکوبي کامل پشت بدن 15 ميليون تومان آب مي‌خورد.وي مي‌افزايد: ابتدا جاي خالکوبي را باالکل ضدعفوني مي‌کنيم و گاهي در طرح‌هاي بزرگ از آمپول بي‌حسي هم استفاده مي‌کنيم چون سوزن خالکوبي تا عمق لايه سوم پوست فرو مي‌رود.
اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. مقصد بعدي ما يک آرايشگاه معروف بانوان در شرق تهران است.

براي جلوگيري از تداخل مشتري‌ها روزهاي پنجشنبه را در اين آرايشگاه فقط براي انجام تاتو اختصاص داده‌اند. 3 تاتوکار در 3 اتاق جداگانه.
آلبوم را جلويت مي‌گذارند و با توجه به قسمتي از بدن که مايلي خالکوبي انجام شود طرح را پيشنهاد مي‌کنند.

مدل ماهي، گل، تمساح، مارمولک و حتي خطوط ناهمگون و موازي شابلون‌هايش موجود است و اگر طرح خاص‌تري بخواهي بايد بدهي برايت طراحي کنند.
فرحي، مدير آرايشگاه در مورد نحوه خالکوبي و براي اينکه خيال بانوان جوان را از مضرات خالکوبي راحت کند مي‌گويد: سوزن‌‌ها يکبار مصرف است. جوهر خالکوبي را هم خودم از آلمان از يک شرکت معتبر وارد مي‌کنم.

وي مي‌افزايد: سوزن‌ها طوري ساخته شده که فقط براي يک نفر جوابگو است و به مرور کند مي‌شود. در ضمن سوزن‌ها قيمتي ندارد که بخواهيم خود را براي عواقبش به دردسر بيندازيم.

آن قدر سر دختر خانم‌هاي جوان داغ است که يادشان رفته نقش‌هاي خالکوبي هميشه ماندني است و به اين راحتي‌ها از بين نمي‌رود.

سولماز 18 سال بيشتر ندارد و منتظر است تا بدنش را به سوزن کارها بسپارد.انگيزه او از خالکوبي «زيباتر شدن و متفاوت بودن» است و معتقد است با اين کار قدري با بقيه متفاوت مي‌شود.

ليلي هم به اصرار دخترخاله‌اش اينجا آمده و مي‌خواهد طرح بزرگي از پروانه را پشت بدنش خالکوبي کند.

او مي‌گويد: دوستانم به من مي‌گويند بايد به روز باشم و الان مد روز خالکوبي طرح پروانه است. خواننده مورد علاقه‌ام هم اين طرح را روي بدنش خالکوبي کرده است.

هادي معتمدي روانپزشک در مورد دلايل تمايل به خالکوبي روي بدن مي‌گويد: از نظر روانپزشکي خالکوبي يک اختلال شخصيتي محسوب مي‌شود و پديده‌اي ضداجتماعي است که افراد براي آزار جسمي از آن استفاده مي‌کنند.

معتقدي در عين حال بر اين نکته تاکيد مي‌کند که برخي روانشناسان امروزه براين باورند که خالکوبي اين روزها به مد تبديل شده و الزاماً بيماري رواني نيست.

صرفنظر از ابعاد سوء اجتماعي و دلايل رواني براي کشش به سمت خالکوبي‌هاي غيرمجاز و زير زميني که افراد براي نشان دادن خود و منحصر به فرد بودن به آن رو مي‌آورند خالکوبي تا حد زيادي با سلامت افراد هم گره خورده است.

مسعود مرداني، متخصص بيماري‌هاي عفوني در مورد خطرات انجام خالکوبي بر روي سلامت مي‌گويد: در خالکوبي سوزن مستقيم به پوست و عمق بافت فرو مي‌رود که به راحتي مي‌تواند ويروس يا ميکروب را وارد بدن کند.

وي تأکيد مي‌کند که در صورت آلوده بودن سوزن‌ها و محيطي که خالکوبي درآن انجام مي‌شود به راحتي امکان انتقال ويروس ايدز و هپاتيت وجود دارد.

محمد رضواني، پزشک متخصص پوست و مو هم در مورد اثرات سوء خالکوبي مي‌گويد: پوسته پوسته شدن، سفت شدن پوست، خارش و تورم از عوارض خالکوبي است و معمولاً به راحتي نمي‌توان جاي خالکوبي را در ضورتي که فرد پشيمان شود پاک کرد.

احتمال ايجاد زگيل يا تبخال نکته ديگري است که اين متخصص پوست‌و مو به آن اشاره مي‌کند.

اما در اين بين برخي پس از مدت کوتاهي از انجام خالکوبي به دليل تغيير شرايط زندگي مانند ازدواج، شرايط فرهنگي و حتي دلزدگي از انجام خالکوبي پشيمان مي‌شوند ولي اين نقش‌هاي فريبنده به راحتي از بدن محو نمي‌شوند.حامد باطني، فوق تخصص جراحي پلاستيک در مورد راهکارهاي از بين بردن جاي خالکوبي مي‌گويد: از آنجايي که ماده رنگ‌بري براي اين خالکوبي در کشور موجود نيست. متخصصان پوست يا جراحان پلاستيک با استفاده از ليزر بسته به نوع خالکوبي و عمق آن سعي مي‌کنند تا جاي خالکوبي را محو کنند.

وي تأکيد مي‌کند: گاهي ليزر هم جواب نمي‌دهد و حتي ممکن است نياز به مداخلات پيشرفته‌تر مانند جراحي پلاستيک و تغيير بافت پوست شود و پيوندهاي پوستي هزينه زيادي را در پي دارد.

حالا يک سالي مي‌شود که سياوش تمام بدنش را خالکوبي کرده اما دلش را زده! مي‌گويند فقط با ليزر کمرنگ‌تر مي‌شود. پيوند پوست و جراحي پلاستيک هم بالاي 10 ميليون تومان هزينه دارد اما اين جوان 19ساله پولش به اين چيزها کفاف نمي‌دهد. حالا او مانده و عقاب‌هاي که پشتش در حال پروازند.


سه شنبه، 24 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-12 ساعت 12:02
خبر بعدی : تظاهرات مخالفان مصری؛ مرسی دفترش را ترک کرد
خبر قبلی : ماشین اعدام حکومت اسلامی متوقف شدنی نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -