سال توليد ملی گذشت، كو چادر ايرانی؟

جوان آنلاین: با نگاهي به تقويم، دستمان مي‌آيد در روزهاي پاياني سال قرار داريم؛ ‌سالي كه از سوي مقام معظم رهبري سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني»‌نامگذاري شده است اما هم اكنون در حالي كه شمارش معكوس پايان سال ۹۱ آغاز شده، به رغم قول و قرارها براي توليد چادر به عنوان حجاب برتر در داخل كشور و نيز توليد لباس متناسب با سبك اسلامي و جدي‌تر گرفتن توليد ملي، هنوز هيچ حركت قابل توجهي در اين زمينه صورت نگرفته است.

نامگذاري سال ۹۱ به عنوان «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» از سوي رهبر فرزانه انقلاب فرصتي براي پرداختن جدي‌تر به موضوع توليد ملي با تمام خير و بركاتش براي مردم و جامعه بود؛‌توليداتي كه با سبك زندگي ايراني – اسلامي همخواني داشته باشد و دغدغه‌هاي فرهنگي متعددي را كه در رابطه با انواع و اقسام كالاهاي وارداتي و به طور خاص پوشش وجود دارد برطرف سازد و لااقل از آن بكاهد. با اين وجود هنوز در فروشگاه‌هاي سطح كشور لباس‌هاي نامناسب خارجي حرف نخست را مي‌زند و حتي چادر مشكي به عنوان پوشش بانوان محجبه ايراني، به طور عمده از كشورهايي نظير كره جنوبي و ژاپن وارد كشور مي‌شود. اين در حالي است كه به باور رئيس سابق شوراي فرهنگي اجتماعي زنان برخي از بد پوششي‌هاي موجود در جامعه به دليل ارائه نشدن پوشش مناسب است و با توليد كالاي متناسب با نياز جامعه بخشي از اين بد حجابي‌ها برطرف مي‌شود.

كم كاري در عرصه توليد پوشش ملي
بارز‌ترين نمونه از كم كاري در عرصه توليد پوشش ملي، آن هم در سال حمايت از توليد ملي را مي‌توان در بي‌توجهي به توليد چادر مشكي به عنوان يكي از پر مصرف‌ترين مصاديق حجاب در كشورمان مشاهده كرد. كافي است تا شما هم به عنوان يك خريدار به مغازه‌هاي پارچه فروشي يا فروشگاه‌هاي عفاف و حجاب سري بزنيد. فرقي نمي‌كند چادر آماده بخواهيد يا پارچه چادري، ‌در بازار چادر الگانس، ‌ميتسوبيشي، ‌حرير الاسود، كريستال و اقلامي مانند اينها به فروش مي‌رسد؛ كمي توجه به اسامي اين پارچه‌ها كافي است تا متوجه شويم اين چادرها، ‌دستپخت چشم‌بادامي‌هاست و از شرق دور؛كره، ‌ژاپن يا حتي چين به كشورمان مي‌آيد. در اين ميان اما اثري از چادرهاي ايراني نيست. انگار حتي مصرف سالانه ۴۰ هزار متر چادر مشكي دركشور هم نتوانسته محققان و توليدكنندگان كشور را متقاعد كند تا پوشش ملي بانوان خود را خودمان توليد كنيم.

حركت لاك پشتي توليد پوشاك متناسب با سبك ايراني - اسلامي
اگر شما هم براي خريد پوشش مناسب راهي بازار شويد، بي‌ترديد تصديق مي‌كنيد كه خيلي به سختي يافت مي‌شود. اين را بگذاريد كنار اين مسئله كه هنوز هم فروشندگان كالا با تأكيد بر خارجي بودن لباس سعي مي‌كنند خريدار را مجاب به خريد كنند. انگار نه انگار كه امسال سال توليد ملي است و قرار بود قفسه‌هاي فروشگاه‌هاي ايران از كالاهاي ايراني پر شده باشد نه كالاهاي خارجي. بسياري از كالاها حتي اگر ايراني باشند، براي پيدا كردن خريدار بايد مارك‌هاي كيلويي خارجي را به دوش بكشند. در اين ميان طبيعي است كالاهاي خارجي حامل فرهنگ همان كشوري است كه از آنجا مي‌آيد و كالاهاي تقليدي ايراني هم مطابق همان سليقه و ذائقه‌اي توليد مي‌شوند كه به كمك ابزار رسانه‌اي، ‌اينترنت و ماهواره به جوانان ايراني القا شده است.

در اين ميان جاي مد وكالاي ايراني همچنان خالي است اين در حالي است كه قانون ساماندهي مد و لباس در سال ۱۳۸۵ به تصويب مجلس رسيد اما براي ورود به عرصه عملياتي در جامعه، لاك‌پشتي حركت مي‌كند و اين حركت آهسته در شرايطي است كه اتاق فكر غرب مدهاي لحظه‌اي را در راستاي تغيير سبك زندگي ايراني – اسلامي طراحي كرده و از طرق مختلف، ‌با برگزاري شوهاي زير زميني گرفته يا برنامه‌هاي ماهواره‌اي و بهره‌گيري از ظرفيت فضاي مجازي آنها را به مخاطب خود القا مي‌كند.

منيره نوبخت هم در ارزيابي‌اش از وضعيت عفاف و حجاب جامعه در گفت‌وگو با فارس معتقد است:اگرچه در حوزه عفاف و حجاب وضعيت اسفباري نداريم اما مشكل ما در اين حوزه كمبود كالاست. به باور اين فعال حوزه زنان يكي از مطالبات اصلي جامعه رونق دادن به توليد داخلي است و با رونق گرفتن توليد ملي، جامعه ديگر نيازي به تقليد از الگوهاي غربي ندارد و به جاي تكيه بر مدهاي غربي به سمت مدهاي ايراني كشيده مي‌شود.
به باور وي جشنواره مد و لباس فجر كه براي بار دوم برگزار مي‌شود با نيازسنجي مخاطب و نقد و ارزيابي دوره قبلي برگزاري اين جشنواره مي‌تواند در اين زمينه موفق باشد.

پوشاك ايراني پاسخگوي نيازهاي ايراني
يكي از طراحان و توليدكنندگان لباس اما دليل پا نگرفتن طرح‌هاي ايراني را استقبال نكردن توليدكنندگان مي‌داند. به گفته زهرا ياراحمدي، طراحي لباس تاكنون در جامعه ما جايگاه مشخصي نداشته است به همين دليل هم جوانان براي تأمين نيازهاي خود ناگزير از مراجعه به طرح‌هاي وارداتي بودند غافل از اينكه كالاي وارداتي انتقال سلايق وارداتي را هم به همراه دارد.

وي تصريح مي‌كند:‌يكي دو سال است كه با راه اندازي بنياد ملي مد و لباس طراحان ايراني جدي گرفته شده‌اند اما بايد اين طرح‌هاي ايراني – اسلامي حمايت شوند تا بتوانند به مرحله توليد انبوه برسند و با تبليغات مناسب جايگاه خود را در جامعه باز كنند.

به باور اين طراح لباس اگر به رده‌هاي سني مخاطبان و نوع گرايش‌ها و سلايق آنها در طراحي‌ها توجه كنيم، قادر خواهيم بود طرح‌هايي را ارائه بدهيم كه ديگر براي جوانان تكراري نباشد و با استقبال مواجه شود. وي درباره جذابيت طرح‌هاي متناسب با سبك ايراني- اسلامي تصريح مي‌كند: چون از اين طرح‌ها استفاده نشده و به عبارت ديگر آنها ديده نشده‌اند اين تصور پيش مي‌آيد كه اين طرح‌ها جذابيت و زيبايي لازم را ندارند در صورتي كه طرح‌هاي ايراني - اسلامي با هنرمندي طراحي شده‌اند و به طور يقين مي‌توانند پاسخگوي نيازها و سلائق قشرهاي مختلف مردم باشد.

شاه كليد اين چالش
غرب با تكيه بر سياست تغيير سبك زندگي در جامعه ما تبليغات گسترده‌اي را براي تغيير پوشش در دستور كار دارد. در مقابل اين حركت ما مي‌توانيم با احياي توليد ملي و با حمايت جدي از كار و سرمايه داخلي، اين حركت را خنثي كنيم. در اين ميان شاه كليد موفقيت تأكيد بر ارزش‌هاي ملي و اسلامي است در اين صورت بدون جبر و تحميل شاهد گرايش جوانان به توليدات ملي متناسب با سبك زندگي ايراني – اسلامي خواهيم بود. ضمن آنكه پرچمداران اين حركت خود نيز بايد با شعارهايشان هماهنگ شوند تا اين جامعه نيز اين شعارها را بپذيرد.

سه شنبه، 24 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-12 ساعت 09:02
خبر بعدی : احتمال حذف درمان رايگان در دستورالعمل جديد...
خبر قبلی : شکایت بخش خصوصی از بانک مرکزی رژیم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -