واردات 120 ميليون دلار کره در سال 91

خبرگزاري آريا- باکري با بيان اينکه 120 ميليون دلار کره در سال جاري وارد کشور شده است،گفت:برنامه ريزي براي توليد شيرخام 6 درصد و احداث کارخانجات توليد کره در دست بررسي است.
رضا باکري دبير انجمن صنايع لبني ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي آريا، در رابطه با اين سوال که چرا با وجود اعلام قيمتهاي اصلي محصولات لبني توسط سازمان حمايت باز هم شاهد افزايش قيمت اين محصولات در بازار هستيم،گفت: به طور کلي يک 16 قلم و يک 58 قلم از محصولات توسط کارگروه کنترل بازار قيمت گذاري شده است و کليه واحدهاي توليدي ملزم به رعايت و اجراي کامل قيمت هاي ابلاغ شده هستند.
وي افزود:قيمت گذاري مابقي تنوعات توليدي کارخانجات که خارج از 74 قلم کالاي قيمت گذاري شده محسوب مي شود توسط خود کارخانجات تعيين قيمت مي شوند و هيچ افزايش قيمتي روي 74 قلم کالاي اساسي نبايد صورت گيرد.
دبير انجمن صنايع لبني ايران همچنين درباره ميزان شيرخام توليد شده در سال جاري نيز اظهارداشت:طبق آخرين آماري که حدود 2 ماه پيش از مرکز آمار ايران به دست آمده حدود 6/5 ميليون تن سالانه توليد شيرخام کشور است که براي مصارف داخلي براساس مصرف سرانه 85 کيلوگرم سالانه کفاف مي کند وليکن براي رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه که قرار است مصرف سرانه شيرخام به 167 کيلوگرم در سال برسد، نياز به افزايش توليد شيرخام است.
باکري با بيان اينکه ميزان صادرات محصولات لبني در سال 91 حدود 650 ميليون دلار بوده که نسبت به سال گذشته که 505 ميليون دلار بوده با افزايش چشمگيري همراه بوده است،گفت: در زمينه واردات محصولات لبني تنها کالايي که در کشور توليد نمي کنيم کره است و به خاطر اينکه مصرف چربي در کشور بالا بوده و تمام چربي مازاد شيرخام در قالب خامه و سرشير مصرف مي شود.
وي ادامه داد: تنها محصول لبني که وارد کشور مي شود کره است که در سال جاري حدود 120 ميليون دلار کره وارد کشور شده است.
دبير انجمن صنايع لبني ايران تصريح کرد: برنامه ريزي ها براي توليد شيرخام با چربي 6 درصد از نسل خاصي از دام ها و کارخانجات توليد کره در دست بررسي است که در سالهاي آتي اجرا خواهد شد.
باکري همچنين درباره افزايش قيمت محصولات برخي از کارخانجات لبني و کاهش محصولات لبني از سبد کالايي مردم به دليل کاهش توان خريد نيز گفت:تعيين قيمتها براساس تورم واقعي اقلام بهاي تمام شده کارخانجات اتفاق افتاده است چيزي که مشکل به وجود آورده عدم تناسب رشد در آمد خانوارها متناسب با رشد هزينه ها بوده که در اين ميان کارخانجات مقصر نيستند چرا که ساير اقلام توليد مانند ظروف بسته بندي،شيرخام،هزينه هاي انرژي، آب و برق و... گران شده است.
وي افزود: با اين وجود تنها چيزي که اتفاق نيافتاده است افزايش در آمد خانوار متناسب با اين افزايش هزينه ها است که بايد دولت با به کارگيري سياستهاي مشخصي باعث افزايش درآمد خانوارها شده و باعث بالا رفتن توان خريد مردم گردد.

دوشنبه، 23 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-11 ساعت 11:02
خبر بعدی : توزیع بیش از سه میلیارد بن نوروزی در تهران
خبر قبلی : بحران ارز؛ افت فروش کامپیوتر در بازار


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -