حقایق انقلاب ویرانگر اسلامی از زبان صادق زیبا کلام

صادق زیبا کلام به مناسبت سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی در گفتگو با ایسنا گفت: شاه معتقد بود که ناآرامی‌های سال 57 به وسیله خارجی‌ها به راه افتاده است.

این استاد دانشگاه افزود: شاه معتقد بود که دست دولت جیمی کارتر و انگلیس به طور پنهانی با مخالفینش در یک کاسه است. حتی تا روزی که شاه زنده بود، به دنبال این بود که چه شد سیاست‌های آمریکا و انگلیس نسبت به او تغییر یافت و با مخالفینش که مذهبیون بودند کنار آمدند؟

زیبا کلام با اشاره به این‌که شاه تئوری‌هایی برای این سوال خود داشت، تصریح کرد: شاه براین اعتقاد بود که به واسطه نفت این رفتار از سوی غرب با وی شده است. شاه گفته بود که وقتی قیمت نفت را از اوایل دهه 50 افزایش داده است و دیگر حاضر نشده نفت را مفت و مجانی در اختیار غربی‌ها بگذارد، آنها کمر به انهدام وی بستند.

به گفته زیبا کلام، شاه همچنین معتقد بود که سیاست‌های وی ایران را به سمت صنعتی شدن سوق می داد و ایران به زودی به مرحله‌ای می‌رسید که صادرات صنعتی، ماشین‌آلات و تولیداتش روانه بازارهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه می‌شد.

وی افزود: شاه معتقد بود ایران به تدریج در حال تبدیل شدن به رقیب اقتصادی و صنعتی برای شرکت‌های غربی است، بنابراین آنها هم با به راه انداختن ناآرامی ها در ایران، قطار توسعه صنعتی و پیشرفت اقتصادی را از ریل خارج کردند.

به گفته زیبا کلام، یکی دیگر از تئوری‌های شاه این بود که بعد از وقایع 28 مرداد چون او به آمریکا نزدیک شده بود، انگلیس با دامن زدن به ناآرامی ها از وی انتقام گرفت.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: شاه فکر می‌کرد زنان بخصوص زنان تحصیل‌کرده ایران طرفدار او هستند، زیرا امکان باسوادشدن زنان را بوجود آورده بود، به زنان حق رای داده و بسیاری از آنها را وارد بازار کار کرده است.

به گفته زیبا کلام، شاه بر این تصور بود که کارگران طرفدارش هستند، زیرا آنها را در سود کارخانه ها شریک کرده بود و طبقه متوسط شهرنشین به این دلیل طرفدار او هستند که حکومت شاه امکانات رفاهی و پیشرفت های اقتصادی برای آنها بوجود آورده است.

آدينه، 20 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-08 ساعت 14:02
خبر بعدی : هواداران احمدی نژاد: احمدی بت شکن، بت کوچک را بشکن
خبر قبلی : مصر؛ بررسی اهانت به احمدی نژاد در کمیسون امنیت


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -