آثار روانی مشاجره مسئولین در جامعه

مدرس موسسه امام خمینی تصریح کرد: ممکن است یک جامعه مشکلات زیادی داشته باشد، اما مسئولین طوری رفتار نمایند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد و یا بالعکس ممکن است جامعه ای به لحاظ واقعی واجد مشکلات کمی باشد اما دست اندر کاران آن، طوری جلوه دهند که مردم احساس کنند در لبه پرتگاه قرار دارند.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک، مشاجره مسئولین سطح اول کشور آثار روانی زیادی در جامعه بر جای می گذارد که متاسفانه برخی مسئولین بدون در نظر گرفتن این که رفتار آنها چه آثار سوئی در جامعه دارد، اختلافات خود را علنی می کنند. درگیری و برخورد لفظی سران دو قوه در جلسه علنی یکشنبه سیاه مجلس باعث شد که جو روانی نامطلوبی در جامعه بوجود آید.

البته برخی نمایندگان بعد از آن اتمام جلسه یکشنبه سیاه مجلس آنگونه ابراز شادمانی کردند که انگار با عملکردشان کشور به قله افتخار و پیشرفت رسیده است!

حجت السلام سلیمان قاسمی روانشناس و مدرس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد آثار روانی مشاجره مسئولین میان مردم در گفتگو با بی باک بیان داشت: این مشاجرات، اضطراب ها وافسردگی هایی در جامعه به وجود می آورد که به تبع آن برخی بی انصافی ها در سطح اقتصادی و بازار به همراه دارد که به دلیل سوء استفاده از همین مشاجرات است.

وی افزود: دشمن از نظر روانی می خواست مردم را نسبت به نظام بدبین کند که موفق نبود اما مسئولین در این چند روز دقیقا کاری را کردند که دشمن در انجام آن عاجز بود.

قاسمی در ادامه گفت: وقتی مردم چنین بی قانونی هایی را در سطح مسئولین می بینند به تبعیت از آنان به خود حق می دهند بی قانونی کنند، در این راستا حتی افرادی که از نظر روانی وفادار به انقلاب هستند هم ممکن است دچار تردید شوند.

این استاد روانشناس تصریح کرد: بعد از این نوع درگیری بین مسئولین، در جامعه جوی حاکم می شود تا افرادی که خلاف می کنند با استناد به بی قانونی مسئولین رسیدگی کننده از پذیرش اشتباه خود سرباز زنند. در این بین کسانی هم که اهل خلاف نیستند دچار یاس و ناامیدی می شوند زیرا خود را وفادار می دانند.

همچنین محمد ولی علیی دکترای جامعه شناسی در گفتگو با بی باک اظهار داشت: مسئولین رده بالای مملکتی به نحوی مرجع و الگوئی جهت نحوه نگرش یا سبک زندگی مردم در جامعه هستند، ،به همین دلیل رفتار مسئولین در این راستا تعیین کننده است.

دکتر علیی افزود: عموم جامعه برای سبک زندگی خود فکر و تصمیم گیری ندارند. بیشتر افراد به نحوی از هنجارها و رویه های روزمره تبعیت می کنند که این هنجارها و رفتارها از گروه مرجع نشات می گیرد و مردم یا عینا این رفتارها را تکرار می کنند و یا متناسب با وضع خود آن را تفسیر و اجرا می کنند.

وی با تاکید براینکه رفتار مسئولین رابطه مستقیم با نحوه زندگی، نگرش، رفتار و هنجار مردم دارد، گفت: افراد یک جامعه به مسئولین اعتماد کامل ندارند. در یک جامعه نرمال و سالم افراد تا حد معینی رفتار رده های مختلف مسئولین را قبول دارند. این کم اعتمادی بستگی به نوع جامعه و شایعه پراکنی ها دارد.

علیی در ادامه بیان داشت: در جامعه ای که شرایط مساعد است و اعتماد عمومی وجود دارد، حتی اختلافات جزئی در لایه های مختلف جامعه نفوذ پیدا می کند و باعث بی اعتمادی و به وجود آمدن جو روانی تشنج آمیز می شود، چه رسد به اینکه مردم متوجه شوند که مسئولین قدرت تصمیم گیری غیر جانب دارانه ندارند.

وی در ادامه افزود: تشدید اختلافات به گونه ای است که به طور مثال اگر از نظر آماری 20% بین رفتار مسئولین و عمل آن ها اختلاف وجود داشته باشد، سطح جامعه به صورت تساعدی عمل خواهد کرد و ممکن است این اختلافات در بین مردم به چندین برابر هم افزایش پیدا کند که می تواند بر آرامش و آینده مردم تاثیر گذار باشد.

مدرس موسسه امام خمینی در پایان تصریح کرد: ممکن است یک جامعه مشکلات زیادی داشته باشد، اما مسئولین طوری رفتار نمایند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد و یا بالعکس ممکن است جامعه ای به لحاظ واقعی واجد مشکلات کمی باشد اما دست اندر کاران آن، طوری جلوه دهند که مردم احساس کنند در لبه پرتگاه قرار دارند.

پنجشنبه، 19 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-07 ساعت 02:02
خبر بعدی : وقایع روز یکشنبه؛ باید خون گریه کرد
خبر قبلی : خداحافظی تلخ کارمندان با مدیران خودرو


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -