پاکستان پول برق ایران را به گندم می‌دهد

یک مقام پاکستانی گفت اسلام آباد قصد دارد برای تسویه بدهی خود به ایران بابت واردات برق 100 هزار تن گندم در قالب مبادلات پایاپای به این کشور صادر کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی تریبیون پاکستان، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، پاکستان ر ا برای صادرات یک میلیون تن گندم به ایران در قالب مبادلات پایاپای با مشکل مواجه کرده است.
به گفته منابع آگاه پاکستان، شرکت های حمل و نقل ایرانی که تحت تحریم قرار دارند نمی توانند گندم را از پاکستان به ایران حمل کنند. به علاوه، برای صدور گندم نیاز به صدور ضمانت نامه عملکرد از سوی بانکهاست، اما به دلیل محدودیت های بین المللی بانک های پاکستانی قادر به صدور چنین ضمانت نامه هایی نیستند.
مانع دیگر اختلاف نظر دو کشور در مورد قیمت است. به گفته منابع آگاه، پاکستان و ایران با قیمت 300 دلار در هر تن برای گندم موافقت کرده اند که بر اساس قیمت جهانی گندم در جولای 2012 تعیین شده است. اما ایران اصرار دارد که پاکستان قیمت کنونی کود شیمیایی که قرار است در عوض گندم به پاکستان صادر شود به ایران بپردازد.
یک مقام آگاه در وزارت امنیت غذایی پاکستان گفت، دولت قصد دارد 100 هزار تن گندم در قالب مبادلات پایاپای به ایران ارسال کند تا بدهی خود بابت واردات برق از ایران را تسویه کند.
یک مقام آگاه در وزارت برق پاکستان نیز گفت: «بدهی واردات برق بیش از 50 میلیون دلار است، که ما می توانیم از طریق صادرات 100 هزار تن گندم 30 میلیون دلار آن را تسویه کنیم.»
اما 900 هزار تن گندم باقیمانده توسط شرکت های خصوصی به ایران حمل خواهد شد که برای این کار صدور تضمین عملکرد توسط بانک ها ضروری است.
در فوریه 2012 دو کشور توافق کردند که ایران یک میلیون تن گندم و 200 هزار تن برنج از پاکستان وارد کند.
در مقابل قرار است ایران سنگ آهن و کود شیمیایی به پاکستان وارد نماید.

یکشنبه، 15 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-02-03 ساعت 12:02
خبر بعدی : اسرائیل مسئولیت حمله به سوریه را پذیرفت
خبر قبلی : چهره فتحعلی شاه چشمه علی نم کشید


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -