نفت را ارزان می ‌خرند ، گران می ‌فروشند

روزنامه اعتماد: «قيمت نفت سياسي تعيين مي‌شود و در واقع ارزان خري و گران فروشي مي‌كنند تا از اين طريق فشارهاي سياسي را افزايش دهند. برداشت ما به طور متوسط 25 درصد است و حدود 30 تا 35 درصد از درآمد حاصل از اين برداشت به جيب ديگران مي‌رود.» اينها بخشي از اظهارات محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور است كه در مراسم بهره‌برداري رسمي از طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت و هشت محصول نانو ساختار كربني كه در پژوهشگاه نفت برگزارشد عنوان كرد.

وي كه در حال حاضر نقش پژوهشگاه نفت را مهم ارزيابي كرده است؛ قيمت نفت را واقعي ندانسته و گفته است: «قيمت نفت و محصولات نفتي اقتصادي تعيين نمي‌شود بلكه سياسي تعيين مي‌شود و اگر قيمت نفت اقتصادي تعيين مي‌شد، با حفظ ساير قيمت‌ها، قيمت نفت 8/1 (يك و هشت‌دهم) برابر قيمت كنوني بود. ما بايد همت همه را در داخل كشور بسيج و هم‌افزا كنيم و با اين اتفاق خيلي از معادلات جهاني را مي‌توانيم تغيير دهيم بسياري از مطالعات و طراحي‌هاي مهندسي و سرمايه‌گذاري‌ها را ما مي‌توانيم خود انجام دهيم.»

احمدي‌نژاد البته ميزان سرمايه‌گذاري در بخش صنعت نفت را 25 ميليارد دلار خواند و «اگر اين ميزان سودي كه از برداشت نفت ما به جيب ديگران مي‌رود به داخل كشور منتقل شود، حدود هشت الي 9 ميليارد دلار خواهد بود و بسيار براي كشور مفيد خواهد بود و ارزش افزوده زيادي را ايجاد مي‌كند.»

وي همچنين افزود: «در بخش بالادستي، در بخش اكتشاف، توسعه و بهره‌برداري و افزايش بازدهي چاه‌ها و افزايش ميزان بهره‌برداري از يك مخزن كارهاي خوبي انجام شده است. ميزان مخازن شناخته‌شده در نفت كشور ما در حال حاضر 700 ميليارد بشكه است كه ما به طور متوسط 25 درصد آن را برداشت مي‌كنيم چراكه فعلا نمي‌توانيم به طور كامل برداشت داشته باشيم با اين حال اگر ميزان برداشت‌مان را يك درصد افزايش دهيم هفت ميليارد بشكه به ميزان توليد نفت‌مان افزوده مي‌شود.»

نگاه راهبردي به اقتصاد

رييس‌جمهور با بيان اينكه ميزان برداشت‌ها در منطقه ما بر اساس گزارش‌هايي كه منتشر شده، حدود 35 درصد است و ما حدود 13 درصد فاصله داريم كه بايد آن را پر كنيم و اين كار پژوهشگاه‌هاست، گفت: «من بارها گفته‌ام كه پروسه ملي شدن نفت هنوز تكميل نشده است. نفت يك سرمايه بي‌بديل است كه جايگزيني نمي‌پذيرد و ما بايد حداكثر بهره‌مندي از اين نعمت خدادادي را داشته باشيم. بايد به موضوع نفت نگاه راهبردي داشته باشيم و نگاهي را كه اكنون وجود دارد بايد تغيير دهيم جايي كه مي‌تواند اين نگاه را تغيير دهد، پژوهشگاه نفت است. در حوزه اقتصاد نفتي بايد پژوهشكده‌يي ايجاد كنيم و در واقع بايد بررسي شود كه توسعه صنعت نفت كشور در توسعه اقتصاد كشور به چه ميزان است، چراكه لكوموتيو اقتصاد و صنعت كشور ما، نفت است.»وي با اشاره به اهميت برنامه‌هاي درازمدت راهبردي در زمينه انرژي و نفت اشاره كرد و گفت: «تقسيم‌بندي كه شما اكنون انجام داده‌ايد فني است و بايد ما جايي را داشته باشيم و نگاه كلان داشته باشد و همه‌چيز را با هم ببيند مثلا به تاثيرات اجتماعي نفت، تاثير نفت در اقتصاد، رابطه آن با كشاورزي كشور و مسائل اين‌چنيني توجه داشته باشد و در واقع نگاه راهبردي به اقتصاد كشور از منظر نفت لازم است.»

استاندارد تعريف شود

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در بحث صنعت نفت اگر بخواهيم منابع را به داخل كشور برگردانيم بايد علاوه بر كارهاي انجام شده، كارهاي ديگري نيز انجام دهيم، اظهار كرد: «اكنون برخي از تجهيزات مرتبط در اينجا درست مي‌شود و پژوهشگاه خود صاحب ليسانس شده است و اين خوب است و به نظر من لازم است استاندارد ايران براي قطعات و تجهيزات تعريف شود.»

وي حتي خطاب به حاضران گفت: «شما مي‌توانيد اين كار را با كمك سازمان استاندارد انجام دهيد و اگر اين استاندارد تعريف شود و هر سازنده‌يي آن را ساخت ما از آن حمايت مي‌كنيم و در كوتاه‌مدت، دولت ليسانس شما را تضمين مي‌كند. دولت و وزارت نفت آمادگي‌هاي لازم براي حمايت از شما در اين زمينه را دارد، اينكه هزينه‌هايي پرداخت شود و متخصصان داخلي كشور بتوانند خطرپذيري كنند و در ساخت كالاها و تجهيزات مورد نياز ورود كنند و آن را بسازند و از طرف ديگر ليسانس‌هاي شما نيز گسترش پيدا كند. در صنعت نفت با وجود كارهاي خوبي كه انجام شده، معتقدم كه ما اول كار هستيم. بايد به پايگاه دانش فني در بخش صنعت نفت تبديل كنيم و اين امر شدني است.»

احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما ضمن استفاده از تجارب ديگران بايد به فكر استفاده از راه‌هاي ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر نيز باشيم افزود: «ما بايد به سرعت به جلو برويم زيرا مي‌توانيم در تمام زمينه‌ها در صدر قرار بگيريم. شما دو روز قبل شاهد بوديد كه ما موجود زنده به فضا پرتاب كرديم؛ البته در داخل چندان انعكاس پيدا نكرد. ما جزو معدود كشورهايي هستيم كه مي‌توانيم موجود زنده به بالاي 120 كيلومتري زمين بفرستيم و سالم برگردانيم و تمام حالات اين موجود زنده در اين سفر ثبت و ضبط شد و اين يك اتفاق بزرگ بود.»

وي حتي خواهان حمايت بيشتر از پژوهشگاه نفت شد و خطاب به وزير نفت، گفت: « از اين پژوهشگاه حمايت كنيد، پروژه‌ها را به اينجا انتقال دهيد و از ظرفيت دانشگاه‌ها نيز استفاده كنيد. ما بايد يك نقطه برنامه‌ريزي براي پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي در اين صنعت داشته باشيم و اينجا مي‌تواند جاي مناسبي در اين زمينه باشد؛ البته از دانشگاه‌ها نيز بايد كمك گرفته شود و نبايد شاهد چندباره كاري و اسراف منابع باشيم. ما مي‌توانيم در چند سال آينده انقلابي را در بهره‌برداري از منابع نفتي كشورمان داشته باشيم و ان‌شاءالله همان‌طور كه در دوران انقلاب صنعت نفت پيشتاز بود، در دوره سازندگي هم پيشتاز باشد.»

دغدغه‌يي از تاثير تحريم بر توسعه صنعت نفت نداريم

رستم قاسمي، وزير نفت نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه مسير سخت تحريم را پشت سر گذاشته‌ايم، تاكيد كرد: «دغدغه‌يي در بعد توسعه صنعت نفت از بابت اثرگذاري تحريم‌ها نداريم. در چند سال اخير با حمايت‌هاي مناسبي كه از سوي دولت صورت گرفته‌ سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي در اين صنعت انجام شده كه ما بخشي از نتايج آن را در اين پژوهشگاه مي‌بينيم. امروز بعد توسعه صنعت نفت در اوج خود قرار دارد.»وي با اشاره به تحريم‌هاي صورت گرفته گفت: «در حال حاضر بسياري از كالاها و تجهيزات مورد نياز در اين زمينه توسط صنعتگران كشورمان توليد مي‌شود و اين نگراني‌ها را در اين زمينه برطرف مي‌كند، البته درست است كه ممكن است ما در اين زمينه زمان داشته باشيم ولي من به جرات مي‌گويم كه ما مسير سخت را پشت سر گذاشته‌ايم و دغدغه‌يي در بعد توسعه صنعت نفت از بابت اثرگذاري تحريم‌ها نداريم.»

پنجشنبه، 12 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-31 ساعت 12:01
خبر بعدی : قربانی تصادف جاده ای طعمه گرگ ها شد
خبر قبلی : تاکيد امام خميني (ره) بر تاسيس دانشگاه تک ‌جنسيتی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -